Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Måske gravid

Redigeret 14 juli, 2013, 12:23 i Spørg Netdoktors brugere
Hej.

Jeg er en pige på 18 år, som i lørdags (den 13/7) havde ubeskyttet sex med min meget seriøse flirt.
Vi havde ubeskyttet sex, og jeg er ikke på p-piller, og nu er jeg begyndt at få ondt i maven + mit tis er begyndt at blive mørkere... Jeg er virkelig bange for, at jeg måske er blevet gravid.
Mit menstruation er ikke altid regelmæssigt, men alligevel noterer jeg ned, når det starter og når det slutter. Så i følge min kalender, skal mit menstruation komme den 23/7. Jeg har læst, at æggene bliver løsnet fra æggestokkene omkring 2 uger inden man får sit menstruation. Hvis dette er rigtigt, har mine æg været løsnet imens vi havde ubeskyttet sex.

Jeg har ikke fortalt min mor noget om det. Jeg tør virkelig ikke.

Ville det være en god ide at tage en fortrydelsespille? Og kan man købe dem receptfri på apoteket, eller skal man først snakke med sin læge?

Håber jeg kan få et hurtigt svar!
På forhånd, tak!

- Spørger.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er i dag den 14/7, hvilket vil sige, at det var i går du havde ubeskyttet sex - og med al respekt, så hurtigt KAN der ganske enkelt ikke komme graviditetssymptomer.

    Jeg vil vove at påstå, at det er noget forfærdeligt vås, at man skal kunne mærke symptomer nærmest fra det øjeblik undfangelsen er foretaget, - de første par uger kan man altså ikke mærke noget, jeg vil mene at de der påstår noget andet er ofre for indbildning; så min påstand på de symptomer, du mener at mærke, er at de udelukkende skyldes nervøsitet.

    Men ja, den nervøsitet er da ret velbegrundet - du har haft ubeskyttet sex nogenlunde midt i perioden, så derfor er der da en overvejende sandsynlighed for, at du har undfanget. Samtidig er du så ung, at du givet er i den meste fertile periode af dit liv.

    Så det er nok fornuftigt at tage sådan en fortrydelsespille, men den skal tages ret hurtigt efter. Nogen siger inden for 48 timer - andre mener det er 72, men jo hurtigere, jo bedre - så prøv om du kan komme på et døgnapotek - ellers må det være absolut så snart apoteket åbner i morgen. Den fås i håndkøb.

    De fortrydelsespiller er virkelig stærke sager; det er er ret kraftigt hormonpræparat, og din krop har ikke særligt godt af dem, du kan også risikere at blive dårlig af det, men selvfølgelig - hellere det end en abort senere, som kan have ubehagelige psykiske følger.

    Og - husk dog så den prævention fremover - fortrydelsespiller er absolut IKKE en anbefalelsesværdig prævention, man skal indtage ret mange gange.

    Nu skriver du godt nok at det var den 13/7 - men du skriver også i lørdags - altså ikke i går - så jeg er lidt i tvivl om, du har skrevet forkert og mener forrige lørdag - altså d. 6/7? Er det tilfældet, så er det for sent med en fortrydelsespille, og du må derfor afvente, om din menstruation udebliver næste gang, og så tage en test - og så forholde dig til resultatet.
Log in eller Registrér for at kommentere.