Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mundsvamp

Kan man få fjernet mundsvamp med naturlige milder. Hørt læst at mundskylning med atamon og vand vil muligvis hjælpe ?
Hvad kan årsagen til min mundsvamp være ? min lægen siger at alle kan få det. Jeg er nemlig lidt bekymret, når det er først gang. Jeg fik svampkapsler som ikke har hjulpet så meget og er selv ikke så glad for piller.
Skal man måske en tur hos tandlægen eller hvordan ? Det er ikke normalt at få mundsvamp som 25 årige,vel ?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Alle kan få svamp i munden, selv babyer. Prøv at læse hvad der står her.

    http://svampimunden.dk/

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/svampmunden.htm
  • Indstillinger
    Det er bestemt ikke normalt at en ung, rask 25-årig får mundsvamp, vil jeg mene. Mundsvamp, eller trøske, ses som der skrives i Persilles link hos spædbørn. Hos voksne er der en bagvedliggende årsag, da svampen normalt holdes nede af immunsystemet og de konkurrerende bakterier i munden.

    Derfor ses trøske ikke hos almindelige raske. Trøske kan være tegn på sukkersyge, så det synes jeg da du skal få tjekket hos din læge.

    Hvis du har fået mange og/eller lange kure med penincillin kan det også forrykke balancen. Som der også står i linket, kan det også ses ved storrygere eller personer med en kronisk sygdom som fx. kræft hos ældre. Også AIDS-patienter kan have trøske.

    Så altså: har du lige fået penincillin eller andet antibiotika (fx tetracyklin mod akne) så ville jeg bare tænke nå og øv.

    Ellers ville jeg blive testet for sukkersyge og evt. astma.


    Det er rigtigt at du kan skylde munden med atamon, men din læge kan også give dig nogle piller mod svamp.
  • Indstillinger
    Og få kigget mundhulen godt efter, bare for en sikkerheds skyld. Det kan tandlægen gøre.
    Man kan få kræft i munden som ganske ung. Det fik min bror. Tandlægen var den eneste, som tog min bror alvorligt.
  • Indstillinger
    Tak for jeres svar. Men Nej. Jeg har ikke taget noget antibiotika eller penincillin.
    Kræft lyder skræmmende, men nu har lægen kiggede på det og sagde at det var svamp og der ikke var tegn på noget andet. Jeg har også som skrevet fået kapsler imod det, men synes nu ikke at det har hjulpet. Generelt har medicin aldrig hjulpet mig de gange jeg tog den. Derfor vil jeg gerne prøve noget naturigt. Jeg er nemlig ikke så glad for medicin.
    Lige inden jeg fik svamp, havde min mund ikke produceret spyt på grund af noget nervøsitet. Jeg håber at det skyldes spyttemangel, men nu er der rigeligt med spyt.
    Astma har jeg nok ikke. Men bør måske testes for sukkesyge.
  • Indstillinger
    Hej igen

    citat

    En anden god måde at holde munden svampefri er ved at spise yoghurt, der indeholder lactobacillus, acidophilus eller bifidobacterium. Endvidere er det vigtigt at gå regelmæssigt til tandlægen, da denne kan give dig gode råd og vejledning til, hvordan du forebygger svamp i munden.

    citat slut

    Det er et uddrag om det der står om svamp. Jeg vil nødig gøre dig urolig og lægen har da sikkert også ret.
    Men jeg er opmærksom på netop dette, fordi min bror gik til lægen og fik at vide han havde svamp. Tandlægen sagde nej, og sendte ham til rigshospitalet. Det var kræft.
  • Indstillinger
    Jeg ville nu ikke gå og spekulere på om det er kræft. Du er 25 år så sandsynligheden er meget lille -lige så lille som at vinde den store præmie i Viking Lotto.

    Ikke at det ikke kan lade sig gøre, for det skete jo desværre for Persilles bror. Men altså yderst yderst sjældent.

    Det er rigtigt at mundtørhed kan fremkalde svamp, men så skal det være over længere tid og med et svækket immunforsvar.Men har du af en anden årsag gået på grænsen til at svampen fik overtaget, så kan mundtørheden da sikkert godt være det der har været dråben, så at sige.

    Jeg håber du finder ud af hvorfor svampen er kommet. Du må meget gerne skrive igen både hvis du finder ud af det og hvis du ikke gør ;-)
Log in eller Registrér for at kommentere.