Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Overvægt pga medicin

Redigeret 19 december, 2013, 06:09 i Åben debat om overvægt
Jeg har nu taget seroquel prolong i trekvart år.
Jeg tog femten kg på de første to måneder og er siden blevet stabil i vægt. Men, jeg er nu overvægtig!
Jeg lider af skizofreni, så jeg føler mig nødsaget til at tage min medicin som foreskrevet.
Min tanke er nu; hvis der findes en anden medicin jeg kunne få i stedet, hvor vægtøgning ikke var en bivirkning, ville jeg så automatisk tabe mig ved at stoppe på seroquel, eller hvad? Har i nogen erfaringer med den slags ? Eller gode råd?
Jeg føler mig skidt tilpas i min "nye krop" og vil rigtig gerne ned på en normal vægt igen!

Mvh sommerfuglen12
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    ja du kan tro at jeg kender det. En uhæmmet appetit og jo mere man tager på jo mere led er man ved sin krop. Jeg har prøvet at komme af med medicin og har tabt mig meget men man skal jo have noget der "dækker" ind så man ikke bliver meget syg igen og så tager man på igen. Jeg har prøvet en utallig række af medicin og langt de fleste tager man på af. Der er få undtagelser men hvis du skal til at skifte skal du forlange at få indlæggelsessedlen at se for der fremgår det tydeligt om der er vægtøgning. Jeg er selv blevet meget kraftig igen men er henvist til diatist og det hjælper mig meget. Ikke alene bliver man træt af sit udseende, gider ikke købe tøj og får en masse følgesygdomme bl.a. diabetis,forhøjet kolesterol,hjerteproblemer og vand i kroppen. Jo der er nok at tage fat på.
    Jeg kan komme med en erfaring som jeg har fået via diatist. Drik meget vand (det betyder mere end du aner) spis æg, brug sødemiddel i f.eks. grød (havre-ell øllebrød) spis kun 1 stk frugt om dagen(feder meget) og endeligt aftensmaden:1/2 tallerken grønsager (de fra frost er helt fin) 1/4 tallerken kød og 1/4 tallerken kartofler,pasta og ris. Det lyder som en voldsom portion men den sætter gang i forbrændingen og tro mig det hjælper.Håber alt det bedste for dig
  • Indstillinger
    Jeg kender det også. Efter i mange år at have været syg af blodtryksmedicin har jeg nu endelig fået noget, jeg kan tåle. Men, men, jeg har taget på lige siden jeg fik den medicin.

    Jeg tør ikke lade være med at tage blodtryksmedicin, men jeg er så ærgerlig over de kg. Jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre. Mine mad portioner bliver mindre og mindre. Kun hvis jeg helt springer aftensmad over går vægten lidt ned. Min aftensmad består af et halvt stykke rugbrød, uden smør, men lidt pålæg på. Måske æg, måske den "grønne" rullepølse. Eller stegte grøntsager.
    Ingen skal fortælle mig, jeg spiser for meget. Det er medicinens skyld. Jeg er ikke ligefrem overvægtig, men en smule buttet. Gid f..... have det.
  • Indstillinger
    ja du har ret det er bare.... men jeg er bestemt ikke diatist så det bliver et meget amatør agtigt forslag. Jeg tror bestemt at det du mangler er at få sat gang i forbrændingen. Det får man ikke kun af at spise meget meget lidt som du gør men ved at spise grønsager i store mængder, drikke rigtig meget vand og selvfølgeligt groft brød. Da jeg tabte mig meget var det i høj grad forbrændingen der gjorde at der skete noget hver uge, faktisk 2 kg om ugen. Samtidig dyrkede jeg meget motion men det taber man sig ikke ved men får omdannet "fedtet" (ulækkert) til muskler og der bliver bedre mulighed for at det man taber vitterligt er "fedtet".
    Jeg synes det er godt at du "kun" er buddet og allerede nu gør noget ved problemet før det bliver alt alt for meget.
  • Indstillinger
    Jeg tror du har helt ret i det er forbrændingen. Men spiser jeg mere rugbrød så er det sikkert og vist jeg tager mere på. Jeg har prøvet, men det hjælper ikke.
    På en eller anden måde tror jeg den medicin stopper forbrændingen.

    Jeg tager æbleeddike og til at begynde med tabte jeg 1 1/2 kg. Jeg var sørme glad, men det stoppede igen og de kom på igen uden jeg havde gjort det mindste.

    Jeg drikker en del vand, men skulle måske drikke endnu mere. Det bliver bare et evigt rend på toilettet.
  • Indstillinger
    hej igen! ja du har ret i at man ikke taber sig ved udelukkende at spise rugbrød. Jeg spiste kun sports knækbrød og det mættede godt nok, men ikke alle bryder sig om det. En anden ting jeg kom til at tænke på: ved du godt at majs er bandlyst. Det feder bare så meget. Jeg troede at det gik ind under emner til salat.
    Jeg er ikke særlig sulten i dagens løb men til aften vender det stærk tilbage og for mig er det meget vigtig at aftensmaden er sund og mætter rigtig godt. Hvordan har du det med at spise i dagens løb ?mellem måltider?
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg spiser ingen mellemmåltider. Joe, somme tider kaffe om eftermiddagen med et stykke hjemmebagt roulade til eller et eller andet småt. Men bestemt ikke altid.
    Jeg er ikke mere særlig sulten, heldigvis. Men frokost må jeg have, den består af en skive brød uden smør, men med pålæg. Marineret sild på den ene stykke, hver dag.
    Det feder måske, men man dør jo også, hvis man ingen mad får og sild skulle jo være så sundt.


    Havregryn om morgenen med letmælk, kaffe og et lille stykke brød, med smør. Ellers bliver det hele for kedeligt.
    Varm mad spiser vi sjældent, for min mand kan bedst lide kold mad. Så der kan sagtens gå en til to måneder uden varm mad. Men det er små portioner, når vi får varm mad. Min mand kan sagtens, han tager ikke på.

    Vi spiser begge småt. Jeg kan finde på at stege et lille stykke torsk eller anden fisk til aften. Så spiser vi kun det stykke, måske med et stykke brød til. Uden smør til mig.
    Men det har været en plage, dengang da sulten gnavede. For det gjorde den. Jeg er glad for ikke at mærke så meget til det mere.

    Jeg tror vi spiser så lidt, at jeg er bange for vitaminer og mineraler bliver en mangelvare, så vi tager vitaminpiller. Min mand spiser flere stykker mad til frokost, men ikke meget til aften, måske kun et æble. Det forstår jeg ikke han kan holde ud.

    Vi lever så kedeligt, at det næsten er sørgeligt. Derfor bliver jeg så gal, når nogen skriver, man selv er skyld at man tager på. Jeg burde være slank som et siv. Jeg var slank lige til jeg fik den blodtryksmedicin og da spiste jeg mere mad. Men det får man vist ikke mange til at tro før de selv har prøvet det.

    Spiser jeg mere, så ryger vægten op. Det ser jeg, når vi har været inviteret på en middag. Det forsvinder heldigvis igen. Et sørgeligt liv med hensyn til mad.
    Jeg er ikke sikker på den sundhedsindustri er så sund endda.
    Man kan vænne sig til meget, sagde ålen, da den lå på panden.

    PS, jo jeg ved majs er fedende. Heldigvis gider jeg slet ikke spise majs.
  • Indstillinger
    Ja du har så inderligt ret. Man KAN ikke selv gøre for at man tager på af forskelligt medicin.
    Jeg er faktisk fuld af beundring. Hvordan kan du holde til at være konstant på kur. Kan også godt forstå at du tager den lille portion smør til morgen for ellers ville det jo være for kedelig som du siger.
    Jeg glemte hvis at spørge dig om du spiser æg for dem er der bare ikke kalorier i og noget andet: Du kunne ikke tænke dig havregrød istedet for det kan du jo søde med sødemiddel?
    Jeg har en stor svaghed og det er kager. Mine tynde mænd (mand og søn) elsker det og skal have det til kaffen når de kommer hjem. Jeg må jo pænt sidde og sige nej tak men det er ...... svært. Endvidere elsker jeg at bage (godt det snart er jul) for så kan jeg jo få min lyst stillet men det jeg mangler er opskrift på grovbrød. Har du en sådan?
  • Indstillinger
    Hej
    Nej jeg bager ikke brød, ikke mere. Men min veninde bager brød uden mel. Det smager virkelig godt. Det bages af forskellige kerner. Der findes opskrifter på Google. Hun har tabt sig meget siden hun begyndte på det. Men hun tager heller ikke noget medicin.

    Ja, jeg spiser æg. Jeg kunne slet ikke holde ud at være på kur, men jeg satte mine portioner mere og mere ned. Til sidst følte jeg ikke den forbandede sult mere. Og ja, det er så pokkers svært med kager. Heldigvis er der kun os to og vi spiser meget lidt.

    Hvis der er et kagebord i nærheden, det kan jeg ikke modstå. Men det er meget sjældent, jeg ser det og nu kan maven ikke rumme så meget mere. Det er den vænnet til, tror jeg.

    ps. Jeg har spist havreklidgrød i mange år, det er godt for maven. Men for søren, jeg skal tage mig sammen for at koge grød om morgenen. Så jeg holder lige en pause.
  • Indstillinger
    Ja du har ret det er så svært at tage sig sammen om morgenen - rigtig svært. Jeg forstår altså ikke at du ikke taber dig for det er jo helt korrekt at spise mindre portioner og så alligevel blive mæt.
    Jeg har mistet min mætheds fornemmelse og nu skal jeg igen til at stige i medicin så det er bare øv.Nogle gange kan jeg være i sundhedens tegn og spise alt det der er sundt. Det SKAL jeg også for jeg har reddet mig diabetis pga overvægt.
    Hvorfor skal vi "syge" mennesker dog straffes på den måde. Hvorfor kan de ikke finde en medicin hvor man ikke tager på hulk hulk
  • Indstillinger
    Jeg fatter ikke at man bliver "skældt ud" flere steder. Så får man selv skylden for højt blodtryk, dårligt hjerte o.s.v. Det trøster mig dog, det kun kan være uvidenhed, når nogen skriver det.

    Men det skyldes igen at "sundhedsmaskineriet" skriver om f.eks. for højt blodtryk kan skyldes overvægt, for lidt motion og hvad de ellers kan finde på. De, der læser det overser så det, der står med SMÅT, at i nogle tilfælde kan årsagen ikke findes.
    Derefter får man læst og påskrevet om hvor stor skyld man selv har.
    De "hører" end ikke man fortæller, man hverken ryger, drikker eller er tyk. Det kan være deprimerende at læse og blodtrykket stiger af den slags.

    To unge læger skrev om blodtryk gennem hjerteforeningen, at man selv havde skylden, hvis det var for højt. I deres iver efter at komme i "verdenspressen" glemte de at nævne forskere så udmærket ved der er tilfælde, hvor årsagen ikke kan findes.
    Jeg målte mit blodtryk efter jeg havde læst deres artikel, det var tårnhøjt. Men jeg var sørme også gal. Nå, det faldt da igen, da jeg var faldet til ro.


    Diabetes, jo, jeg ved man kan få det på grund af fedme, men man kan altså også få det uden. Min mor fik diabetes og hun vejede ikke over 50 kg. Hun sad i kørestol og kunne ikke røre sig, så det var muligvis grunden til hun fik diabetes.
    Min bror fik diabetes, han er bestemt ikke fed.

    Min bror får meget medicin, han er syg. Hjertet er meget dårligt, der er ingen tvivl om, det er arvet fra vores far og hans far igen og hans far igen.... de havde alle dårligt hjerte.

    Jeg tror kolesterolmedicinen havde skylden for at han fik diabetes. En bivirkning, som nogle skriver om.
    Jeg kender to til, som fik diabetes efter indtagelse af kolesterolmedicin. Men den slags skal helst ties ihjel. Jeg undrer mig over de alle 3 fik diabetes efter de fik kolesterolmedicin.

    Jeg har taget på siden jeg fik den nye blodtryksmedicin. Hvis jeg helt springer aftensmaden over taber jeg mig langsomt. Kun ved at spise små portioner forhindrer jeg vægten i at gå yderligere op.

    Jeg har læste man har fundet et fedme gen. Nogle mennesker tager på af "ingenting", men nogle spiser altså også alt for meget. Jeg har mange gange set meget kraftige mennesker spise uhæmmet. Jeg VIL ikke være tyk, derfor spiser jeg meget, meget lidt.

    Jeg er sikker på medicinen har skylden for jeg tog på. Det begyndte efter jeg fik den.

    Jeg har også haft en stor sult, spiste da to skiver rugbrød til frokost. Jeg tog IKKE på, men efter den nye medicin, så er indtaget af mad, sat ned til små portioner for ellers går det galt. Og nu føler jeg heldigvis ikke sulten særlig meget mere.

    Ps. Ja, bare de for søren da kunne finde medicin, man ikke tager på af. Det ville være lykken.
Log in eller Registrér for at kommentere.