Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

P-piller taget korrekt, men alligevel gravid? please hjælp:(

Hej, jeg har været på p-piller i snart 1 år og min menstruation har stort set været den samme - kommer om morgen på 4. dag. Men denne her gang "kom" den om morgenen på 5. dagen, MEN det er ikke blod? Det er mere brunt udflåd, udflåd i en større mængde end normalt selvfølgelig. Nu er det 6. dag og den er stadig ikke rigtig kommet, jeg bløder stort set ikke? Der er MEGET lidt når jeg tørrer mig efter toiletbesøg og MEGET lidt i mit bind? Kan jeg være gravid? '
Derudover har jeg også hørt man kan gøre så sin menstruation ikke kommer ved at man evt. har stress eller man spekulerer rigtig meget over det, som jeg VIRKELIG gør nu. Jeg er utrolig bange for, at jeg er gravid! Jeg kan ikke tænke på andet, selvom jeg prøver! Nu begynder jeg også at lægge mærke til graviditetssymptomer, så som jeg SLET ikke kan spise noget, tisser med meget kort mellemrum i mellem, min mave følelses anderledes.. Jeg er virkelig bange for jeg tænker for meget over at min menstruation skal komme, og på den måde kommer den ikke? Men hvis den ikke rigtig kommer den her gang, så spekulerer jeg jo ENDNU MERE næste gang og sådan vil det jo fortsætte? Så har i nogen gode råd til hvad jeg kan gøre? Jeg har taget p-pillerne korrekt, har ikke glemt nogen og taget alle sammen inden for de 12 timer.. Jeg har også haft menstruationsmerterne op til, endda flere end jeg plejer? Er så fortvivlet og bange og kan slet ikke styrer mit humør. Tænker så meget over det, sådan virkelig langt ud, med at jeg kan bilde mig selv ind jeg er gravid (har hørt det også kan lade sig gøre) - også lige pludselig er jeg bare tude færdig... Håber virkelig i kan hjælpe, om i har prøvet nogen lignende? Jeg prøver nemlig også hele tiden at sige til mig selv "du er ikke gravid, du har taget ppillerne korrekt og du har da lidt blod" men det hjælper ikke, 5 minutter efter er mit hvoedproppet med modsatte tanker... :-( hjææælp please ved ikke hvor jeg skal gøre af mig selv

Hilsen mig

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg er ikke helt sikker på, jeg har forstået det her?

    Hvis du er nervøs for en graviditet, så kan du vel tage en test? Den kan købes i et hvert supermarked og er ikke vanskelig at få fat på, så du kan få sikkerhed.

    På den anden side - dels er det altså ikke ualmindeligt at den kunstigt fremkaldte blødning (man har jo ikke "rigtig" menstruation, når man tager hormoner - p-piller, p-midler) kan sagtens være meget svag eller helt udeblive ind i mellem uden det behøver at være et problem, men måske et tegn fra din krop på, at den ikke er ubetinget begejstret for dette hormontilskud.

    Men -dels er der altså også nogle, der trods korrekt brug af p-piller (p-midler) bliver gravide alligevel, så for nogle er det slet ikke en anbefalelsesværdig prævention, for man ved ikke, om man hører til den - bevares - lille gruppe for hvem p-piller ikke har nogen videre effekt, før det er for sent.

    Men - tag dog en test - hvorfor bruge al den energi på denne nervøsitet, når du så nemt kan få vished?

    Og - så skriver du, at du har brunt udflåd i større mængde end ellers. Du bør da ikke almindeligvis have brunt udflåd overhovedet, så måske du skal få det undersøgt?
  • Indstillinger
    Tak for dit svar. Men jeg kan jo ikke tage en test før der er gået 3 uger alligevel? Og jeg synes det er ulideligt det her, derfor spørger jeg mere eller mindre, om der er noget andet jeg kan gøre i mens, eller om i kan skrive nogle ting (som du har gjort) som dæmper min nervøsitet. Og det med udflåd har jeg fået formuleret forkert, jeg mente bare det brune udflåd er i en meget større mængde, end når jeg har mit helt normale udflåd. Har kun brunt udflåd før og efter blødningen.
  • Indstillinger
    Hvis du skulle være blevet gravid, så er der jo ikke så meget, du kan gøre FØR det kan konstateres, at man rent faktisk VED om du er det.

    Jeg ved ikke, hvad du mener med "3 uger"? Tre uger efter hvad?

    Hvis man ikke er styret medicinsk, som man jo er med p-midler, så er rettesnoren jo gerne, at ægløsning indtræffer ca. midt mellem to menstruationer og der er ca. fire uger mellem, hvilket vil sige, at hvis menstruation udebliver, så er der gået ca. to uger siden ægløsning og dermed befrugtning, og det er tidspunktet, hvor en test ofte viser et ret sikkert resultat.

    Sådan er det ikke med p-piller, da de jo netop har til formål at forhindre ægløsning, så hvis der skulle være smuttet en ægløsning hos dig, kan der jo ikke beregnes, hvornår det er sket, så en rettesnor for dig må da være, at du tager en test to uger efter dit seneste ubeskyttede samleje.

    At du mærker diverse graviditetssymptomer er naturligvis ikke så godt, men så burde du faktisk allerede nu kunne tage en test.

    Jeg ved dog godt at nu om dage så påstås det, at man mærker graviditetssymptomer nærmest fra samme øjeblik som undfangelsen sker, og jeg vil da påstå, at det er noget frygteligt sludder - der går altså nogle uger, før kroppen påvirkes af en graviditet og man derfor kan mærke noget, oftest i form af noget brystspænding som noget af det første, så de symptomer du kan mærke nu er givet først og fremmest nervøsitet.

    Mit forslag er; tag en test nu, er den negativ - så tag en til om en uges tid, og er den også negativ, så vent en uge mere; så kan du tage en tredje, men den sidste er så "livrem og seler", så du er mere end 100% sikker.

    Og - overvej om du ikke skal bruge kondom fremover også som en ekstra sikkerhed.

    Der er altså ikke meget andet, du kan gøre.
  • Indstillinger
    Men kan jeg ikke allerede være 100% sikker på den fortæller mig det rigtige svar, når der er gået 3 uger siden seneste samleje?

    Og igen, mange tak for hjælpen!
  • Indstillinger
    De graviditetstest's man kan købe i dag er faktisk ret så gode, har jeg ladet mig fortælle, så jeg tror bestemt godt, du kan rette dig efter resultatet, hvis du måler helt op til tre uger efter seneste ubeskyttede samleje.

    Min påstand er at 14 dage givet er nok, så en uge mere giver vel kun et endnu mere sikkert svar.

    Skal du være 200% sikker, så går du til lægen med en urinprøve de tre uger efter det ubeskyttede samleje.
  • Indstillinger
    Okay, mange tusind tak! Tager alt du har skrevet, med mig fremover! Også vil jeg tage en test i løbet af ugen, så skulle det vidst være i mellem 2 og 3 uger siden.
Log in eller Registrér for at kommentere.