Hjem Tænder og mund Åben debat om tænder og mund

Svien, brændende fornemmelse i tungen og ganen, HJÆLP!! :(

2»

Kommentarer

  • Hej!!!

    Jeg har mange gange haft svien eller brændende på tungen eller meget hvid slim på tungen. det går og kommer med røde områder på tungen. tænker meget på at det kan være tandpasta eller noget jeg spiser chili, ingefær.
    Kan være at min tunge tørre lidt ud om natten hvis munden er åben. Tror det er slimhinderne der er overfølsom over for et eller andet??? Mine øjne er også tørre om natten??? Der er en der skriver at det hjælper at spise tyggegummi og ja det gør det også for mig(danner mere spyt måske)
    Der må være andet at gøre end antidepressiv medicin.
    håber på at hører fra andre. MVH Claus
  • Undskyld Lejla, at jeg først ser dit indlæg nu. Desværre har jeg ikke noget positivt at fortælle længere om Breneton. Det hjalp mig øjensynligt en vis periode. Jeg købte også 2 nye portioner, men det var ligesom om virkningen var forsvundet. Jeg har også tidligere selv prøvet at finde ud af hvor længe, man skulle tage præparatet, men uden at finde ud af det. Så jeg fortsatte indtil jeg synes det ikke virkede. Mit råd til dig må være at fortsætte med at tage Breneton, så længe du synes det hjælper, da det efter hvad jeg kan forstå, jo er et naturpræparat uden egentlige bivirkninger.
    Personligt tager jeg nu 30 mg. Citalopram (lykkepiller) om dagen. Jeg har været inde i en længere periode (5-6 måneder), hvor det er gået ret godt med BMS'en. Tør derfor ikke trappe ud af Citalopram, da jeg er bange for at det så igen vil blive en dårlig hverdag med evindelig svien i munden.
  • Hej
    Tak for dit svar selv om det er forsinket til din orientering havde jeg ingen gavn af Breneton jeg tog pillerne for en sikkerheds skyld i 4 måneder, men jeg skrev så til firmaet og de sagde at havde jeg ingen effekt skulle jeg stoppe, godt du har det fint, jeg er så i mellemtiden blevet MR scannet og det har vist sig jeg har problemer med trigimusnerven jeg har selv været på lyrica i 8 måneder, men nu forsøger glostrup ambulatoriet neurologerne at finde nogen andre piller til mig da lyrica giver en frygtelig mundtørhed. JEg troede også en overgang at Breneton havde en effekt men det var vist ønsketænkning. God bedring til dig hvis du har lyst er du velkommen i vores gruppe på facebook den hedder Brændende mund.
    Lajla
  • Redigeret 25 august, 2016, 09:42
    Jeg har bøvlet med svie i munden i en del år.
    Jeg har prøvet følgende.
    Fået skiftet alle mine sølvplumber.
    Blevet renset ud for kviksølv hos en læge i Tyskland. (dyrt)
    Det har jeg det godt med, men svien var der stadig.
    Det der har hjulpet mig er følgende:
    Undgå alt med æg ( måske fordi det er svovlholdigt).
    Det var ikke nok. Opdagede at jeg reagerede på bl.a. sesamfrø.
    Der er en krydsallegi, der hedder æg,sesamfrø,solsikkefrø m.m. (se nettet).
    Jeg reagerer så også på sesamolie og solsikkeolie.
    Når jeg undgår disse ting går det fint.
    P.t. undgår jeg også mælk ( til min morgengrød får jeg en lille smule piskefløde med vand i.)
    Alle disse ting gør, at jeg har det godt. Dog har jeg svært med alt for syreholdige ting, mine slimhinder er sarte, efter mange år med bøvl i mundet.
    Måske kan det hjælpe nogen af jer derude at prøve.
    Hilsen Hrj
  • jeg har lidt af brændende mund og tunge i flere mdr. Jeg ved endnu ikke hvorfor, men har fundet et middel der fungere for mig, mht til at dæmpe svien. Jeg har taget mod til mig, og prøvet medicinsk cannabis, men uden THC som jo gør en "skæv" og det ønsker jeg ikke , så det indeholder kun det stof der hedder CBD.
    det har haft en utrolig virkning efter få dage ( iøvrigt også på kroniske muskelsmerter) Google det evt selv- der findes masser af stof omkring det.
    Bare et input til en mulig hjælp for nogle til smertelindring af dette ubehag
  • Hej!
    Jeg har også haft problemer med brændende sviende tunge, tungen har altid været med revner men nu også med røde irritationsplamager, ingen hævede mandler.Har fået checket blodprøver for infektion og stofskifte, m.m., tungen er podet for herpes og svamp, man fandt kun lidt svamp på tungen , men gennemførte for en sikkerheds skyld en mycostatin kur.
    Har også haft følelse af klump i halsen, at piller ligesom sad fast uden at komme videre medmindre jeg spiste en gulerod eller lignende.
    Endte hos en ørenæsehalslæge, som kiggede i de øvre luftveje med et laryngoskop, der var ikke noget.
    Fik også ultralydsscannet min skjoldbruskkirtel for at sikre sig, at jeg ikke havde struma, det havde jeg ikke.
    Blev henvist videre til gastroskopi, og BINGO! : denne viste spiserørsbrok, som giver spiserørskatar, med syrepåvirkning op i munden, og dermed sandsynlig årsag til den sviende og brændende følelse i munden.
    Er nu i Kuracid-behandling som fås i håndkøb, og synes det hjælper, måske skal jeg dog have noget kraftigere syrehæmmende for at det forsvinder helt.
    Lægen sagde at man ofte ser spiserørsbrok/svag mavemund hos kvinder under kraftig østrogen påvirkning, men som "klimakteriesild"var det nok ikke lige gældende for mig, og dog: Har taget planteøstrogener i ½ år i form af Menoflora mod hedeture, men er dog stoppet med disse , da jeg mistænker at de kan have startet problemet..
    Jeg må sige, jeg synes det lyder vanvittigt og arrogant af lægen, at få ordineret antidepressiva mod fysiske symptomer, det tyder på manglende viden eller vilje til nærmere udredning.
Log in eller Registrér for at kommentere.