Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kæresten har fået mindre lyst

Redigeret 26 april, 2017, 03:42 i Samliv
Hej.
Jeg er en pige på 25 år, som har et forhold, jeg vil gøre alt i verden for at bevare. Men de sidste par måneder er jeg begyndt at blive bekymret over, at min kærestes sexlyst er blevet mindre.

Min kæreste og jeg har været sammen i to år og boet sammen i tre måneder. I starten havde han meget meget lyst til sex end mig - ofte mange gange om dagen. Først syntes jeg, at det var for meget, men efterhånden blev jeg mere og mere glad for vores sexliv og den nærhed, vi oplevede sammen. Vores sexliv blev en af de allerbedste ting ved vores forhold, og jeg var aldrig i tvivl om, at min kæreste elskede mig og tændte på mig.

De sidste 4-5 måneder er hans sexlyst blevet mindre. Jeg ved godt, at det er normalt efter et stykke tid, men efterhånden er det altid mig, som lægger op til sex og ham, som rent fysisk ikke kan. Det får mig til at føle mig afvist og usikker. Hvor vi tidligere havde sex mindst en gang om dagen, har vi nu kun sex en eller to gange om ugen, og det føles som om, han gør det for min skyld. Min kæreste siger, at det udelukkende skyldes, at han er træt og stresset over andre ting i sit liv. Men jeg har svært ved at tro det, blandt andet fordi det har varet så lang tid.

Han har været stresset over sit arbejde, og det har påvirket hans sexlyst. I starten gjorde det mig usikker, og jeg spurgte direkte om det havde noget med mig at gøre. Det tror jeg har fået ham til at føle sig presset til at have sex for at bevise, at han stadig vil mig. Og presset har givet ham endnu mindre lyst. Nu gør jeg mit bedste for at lade som ingenting, ikke lægge op til noget og ikke presse ham. Men jeg tror, at skaden er sket.

Jeg har lagt mærke til, at hans sexlyst ofte kommer i situationer, hvor det ikke kan lade sig gøre at have sex (når vi er på vej ud af døren, når vi er på et offentligt sted osv.) Men så snart det rent faktisk kan lade sig gøre, forsvinder lysten igen. Jeg forstår det sådan, at det er præstationsangsten, der er problemet. Men hvad kan jeg gøre for, at den ikke dukker op, hver gang vi er alene?

Jeg har også tænkt over, om jeg skal spille mere kostbar, eller om problemet har noget at gøre med, at vi er flyttet sammen. Jeg synes, at det startede lidt før, men det er helt klart blevet værre, nu hvor vi bor sammen. Generelt har vi det helt fantastisk sammen, elsker hinanden højt og fortæller hinanden det tit. Jeg er bare bange for, at sex bliver et større og større problem, som kan ende med at ødelægge vores forhold. Og jeg savner den ubesværede nærhed vi havde sammen i starten - ikke nødvendigvis flere gange om dagen, men bare sådan, at sex med mig ikke bliver en "pligt" for min kæreste.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Solskin,

    Det er ærgerligt at høre, men det jo svært at sige hvorfor han pludselig har ændret sig.
    Den eneste måde at komme problemer til livs er at sætte jer ned og snakke om det, ikke bare kun med et spørgsmål om det er dig der er problemet, men sidde og bruge nogle timer på at snakke det igennem, hvor du forklarer hvordan du ser situationen og at selv om han siger at det ikke har noget med dig at gøre, så er der sådan du føler. Så må han jo lukke op for posen hvis der er noget i vejen.

    Det skal lige siges at det er meget normalt at sexlysten bliver mindre efterhånden som man kommer længere ind i forholdet fordi det der var spændende i starten var at det var nyt, når det bliver "rutine" og velkendt så kan nogle miste helt lysten.
    Man skal virkelig arbejde for at holde på gnisten i ens forhold, ellers går det bare over og bliver et venskab.
    Mange opgiver alt for hurtigt fordi de synes det er besværligt, men det er sådan virkeligheden er.

    Det behøver ikke at noget med dig at gøre, det kan sagtens være at han er stresset for tiden, men så må i jo tale om dét, og hvad han kan gøre for at blive mindre stresset.

    Det værste du kan gøre er at gøre intet. Kommunikation er det vigtigste i et forhold.
    Så du skal ikke være bange for at fortælle om dine tanker og følelser, det er kun sundt og godt, og burde bringe jer tættere sammen, hvis han ikke magter at være intim på dén måde, mht. kommunikation, så er det ham der har et problem, og så får i nok svært ved at holde liv i jeres forhold på sigt.
    Det kan jo heller ikke være rigtigt at du skal være nervøs for at sige ting fordi du er bange for at skubbe ham væk, sådan skal det ikke være.
    Du behøver jo ikke at sidde og hive i ham være desperat når du fortæller det, men bare sige det stille og roligt og være åben overfor at få det fixet. Og så må i tage den derfra.
    Prøv at tage en dyb indånding, slappe af, og så få talt sammen.

    Måske skal i tale om at variere jeres sexliv, prøve nogle nye ting sammen.. :)
  • Indstillinger
    mars0lmars0l
    Redigeret 15 maj, 2019, 08:40
    Kvinder libido forstærker - http://dk.feminil.com Jeg modtоg min bestilling til tiden og pillеrne virker rigtig godt.
Log in eller Registrér for at kommentere.