Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vitaminpiller!

Redigeret 23 juni, 2013, 01:22 i Vitaminer og mineraler
Hej Persille

Som kommentar til dit indlæg om vitaminpiller i en anden tråd, vil jeg gerne sige følgende: Jeg har også læst denne kritik af Omnimin og Spektro, som kom for nogle år siden:

http://ekstrabladet.dk/forbrug/forbrug_ ... 258589.ece

Man skal lægge mærke til, at artiklen er ret gammel. Siden har Spektro ændret på A-vitaminet, så det nu ikke længere findes som betacaroten, men i stedet for som retinylpalmitat.

Det var jeg godt træt af, for den arvelige øjensygdom (AMD), som vi har i vores familie kan holdes nede med betacaroten, C-vitamin, E-vitamin, zink og kobber i ret store doser.

Sagen er, at der findes en meget omdiskuteret undersøgelse fra Finland, der viste, at rygere kunne få kræft af at indtage betacaroten. Mærkeligt nok advares rygere ikke mod at spise gulerødder, som faktisk indeholder store mængder betacaroten!

http://www.iom.dk/artikler/orthomolekul ... tnogen.php

Min søster, som faktisk har sygdommen AMD, tager 6 tabletter dagligt af kosttilskuddet Synvital. Så hun får kæmpemæssige doser af både betacaroten og E-vitamin (og kobber). Og det sker med lægernes velsignelse! Dog mente lægerne, at hun skulle holde op med at ryge, hvilket hun så gjorde. Lægerne ville ikke anbefale, at hun tog Synvital, hvis hun stadigvæk var ryger. I så fald foretrak de, at hun blev blind af sin øjensygdom!

Her kan man se, hvad Synvital indeholder:

http://www.medivit.dk/synvital/

Jeg giver dig ret i, at det er svært at finde ud af, hvad man skal vælge. Men det kommer vel også an på, hvad man spiser, og om man i øvrigt er sund og rask, eller er i en mangeltilstand.

Så vidt jeg husker, anbefales det på Omnimin-pakningen, at man tager to piller dagligt. Hvis man frygter, at der er for meget i, kan man jo bare nøjes med 1 pille. Det gjorde jeg i sin tid.

Mange hilsner

Kameliadamen

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen.

    Tusind tak for oplysningen. Ja, man aner snart ikke hvad man skal tro og gøre.
    Jeg snupper også kun en pille. (Omnimin)

    Vi er så trætte af her i huset af alt det man ikke må og 8 dage efter var det en fejl.
    Hvis man virkelig spiser sundt, økologisk, bær, grønt og alt hvad man bør, jo så tror jeg på vi får nok. Men hvem gør det i vore dage. Ikke mange er jeg bange for. Så jeg tror nok jeg snupper en vitaminpille, som jeg plejer.

    Jeg har taget vitaminer siden jeg var 19 år, den eneste i min familie. Min far døde tidligt og mine søskende. Jeg har kun en tilbage og han er meget syg. Så hvis de vitaminer var så farlige, som der skrives nogen steder, så skulle jeg være død for længe siden. Det mærkelige er jo, jeg som den ældste overlevede de andre. Jo, min "meget" lillebror lever, men han er virkelig syg af en hjertelidelse.

    Jeg sletter det indlæg, jeg skrev om vitaminer, for det hører vist ikke hjemme der. Jeg overfører det hertil, så læserne kan følge med.

    Mange hilsener.


    CITAT

    persille1
    Tilmeldt: 07-12-2008 12:34 I dag 13:09
    Re: Sklerose eller ej


    Man kan finde meget på nettet. Også en meget negativ omtale af Omnimin og Spektro. Multi tabs skulle derimod være bedre. ?? Reklame ??????

    Men jeg har læst der skulle være flere naturlige vitaminer i de dyrere mærker.
    Hvem skal man tro på. ?

    I en bog om vitaminer og mineraler skrives der om kobber. I danmark anbefales 2,5 mg, medens det er højere i andre lande. I Omnimin er der 1 mg. I Spektro 0,5 mg. Hvem skal man tro på. ?

    i den negative omtale af Omnimin skrives der intet om kobber, men derimod om E vitamin. At der er for meget i. At E vitamin slår ihjel.

    Om Spektro skrives der om A vitaminet, at der er for meget i. Det er betacaroten og kræftfremkaldene. Hvem skal man tro på. ?


    Kosttilskud, der indeholder vitamin A, E og betacarotene, øger dødeligheden betydeligt. Det viser ny dansk forskning.

    Hjælp..............

    De er efterhånden så kloge alle sammen. I dag er det sundt at drikke kaffe, i morgen er det livsfarligt. Kan de så gå hjem og lægge sig.
  • Indstillinger
    Jeg har tænkt på om jeg skulle skifte mærke. Der er jo noget mere calsium og magnesium i Spektro. Hvorfor jeg veg tilbage er på grund af, der også er kalium i. Og jeg drikker en del mælk, så jeg får calsium og magnesium.

    Jeg ved jo godt hvor slemt det er, hvis man har for lidt kalium, men det er lige så galt, hvis man får for meget. Jeg tænkte, hvis nu det er normalt er det så godt at tage mere.
    Åh, hvorfor skal man dog have så mange spekulationer. Det eneste de vil er at sælge, i stedet for at give os ordentlige oplysninger.

    Og så læser man at E vitaminer er farlige. Men i den bog jeg har om vitaminer og mineraler, skrevet af en ægte ekspert, får vi for få E vitaminer.
    Der står at meget går tabt ved frysning og fødevarernes forarbejdning. Man ved E vitamin mangel kan medføre forstyrrelser i muskler og nerver. E vitamin mangel kan medføre anæmi (blodmangel), som ikke kan kureres med jerntilskud.

    Men, indrømmet, den er ikke helt ung. De laver jo om på det ustandselig. Den forskning, den forskning. Men hvad i himlens navn kan man stole på. hvad der er sundt i dag er dødsensfarlig i morgen.
  • Indstillinger
    Hej

    Vi bliver nærmest bombarderet med ny viden hele tiden om kosttilskud. Man kan pludselig læse at D-vitamin forlænger livet og næste dag læse at D-vitamin øger mortaliteten hvis man ligger over 100 nmol/l.

    Betacaroten undersøgelsen blandt rygere, viste en øget risiko for udvikling af lungecancer. Men man skal huske på at forsøgsdeltagerne fik syntetisk fremstillet betacaroten og i doser vi normalt aldrig indtager hverken fra kosttilskud eller gennem fødevarer.

    Men noget vi burde fokuserer mere på er vores fordøjelsessystem. For virker det ikke optimalt, optager vi heller ikke tilstrækkelig med vitaminer og mineraler, og kan derved nemt komme i underskud.
    Et godt eksempel er et ny undersøgelse som viste at forsøgsdeltagernes D-vitamin niveau steg med hele 25%, efter indtag af probiotika.

    Så det gælder om at styrke de gode bakterier i fordøjelsestragten med både probiotika og prebiotika. Vi skal huske på at ca. 80% af vores immunforsvar er placeret i vores tarmsystem og hvis de gode bakterier ikke er i balance vil immunforsvaret også komme i ubalance og sygdomme kan opstå.

    Probiotika kan købes som kosttilskud eller indtages gennem fødevarer såsom A38. Prebiotika, som er mad til de gode bakterier, findes i mange plantebaserede fødevarer såsom jordskokker, persille og mælkebøtte.
  • Indstillinger
    Jeg glemte at skrive, at noget af årsagen til, at de videnskabelige forsøg med kosttilskud ofte giver så alarmerende resultater, er, at forsøgene foretages som såkaldt monoterapi, altså behandling med kun ét enkelt kosttilskud.

    Man giver et stort tilskud af f.eks. syntetisk betacaroten til et antal mennesker. Man giver ikke andre tilskud, for det er jo betacaroten, der skal undersøges.

    Problemet med den slags undersøgelser er, at ingen mennesker ville finde på at tage et enkelt kosttilskud i så store doser. For vitaminer og mineraler virker i et samspil. Det er jo derfor, at det er bedst at tage en vitaminpille, for dér skulle vitaminerne og mineralerne være afpasset efter hinanden på den mest hensigtsmæssige måde.

    Og noget er af årsagen til de meget alarmerende undersøgelsesresultater kan være den måde, vitaminet eller mineralet er kemisk bundet på, og om det er syntetisk eller biologisk. Nogle kemiske forbindelser er lettere at optage end andre. I artiklen fra Ekstra Bladet kritiseres Spektro for alle de naturlige, biologiske forbindelser. Jeg har naturligvis ikke indsigt nok til at vide noget om, hvorvidt den slags er overflødigt eller ej. Men jeg ved, at visse forbindelser er lettere at optage end andre.

    Jeg tror, at mange fik sig en forskrækkelse, da det kom frem at tilskud af kalk øger risikoen for blodpropper. Mange kvinder bliver jo af deres praktiserende læge rådet til at tage kalktilskud for at forebygge knogleskørhed.

    Men igen: At tage kalk som monoterapi dur ikke! Det vidste man i forvejen, eller man kunne regne det ud, hvis man har indsigt i ernæring. Så der var ingen grund til den forskrækkelse. Man skal bare sørge for at tage lige så meget magnesium som kalk og desuden D-vitamin, hvis man mangler det, hvad mange gør.

    http://www.vitalraadet.dk/304+M52c95e110e4.0.html

    Så egentlig synes jeg ikke, at det er så svært. Når man læser, at betacaroten er farligt for rygere, så er det jo lige meget, når man ikke er ryger. Og når man læser, at E-vitamin er farligt, skal man jo lige tænke på, at det udmærket kan være, at det er farligt at tage som monoterapi, men det er der vel heller ingen, der gør!

    Og ligeledes med kalk. Det kan godt være, at indtag af kalktilskud kan give blodpropper, hvis man tager kalken som calciumcarbonat og som monoterapi. Men hvis man tager den i form af calciumcitrat og lige så meget magnesium som kalk, så er der ingen problemer!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.