Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Selvskade

Redigeret 24 juni, 2013, 08:20 i Selvskade
Hej.

Jeg har i en længere periode gjort skade på mig selv, ved at skære i mig selv, fordi jeg havde det dårligt i den klasse jeg var kommet i (er 17). Jeg skiftede så gymnasium, og det var der jeg begyndte at skære i mig selv, det andet var bare tankerne. Jeg fik det endnu dårligere i den klasse, og endte med at pjække en masse, og tog efter en månedstid beslutningen om at tage på efterskole.
Min mor var oppe for idéen, men min far var ikke glad for idéen og ville faktisk slet ikke betale til efterskolen(de bor sammen). Han er meget opsat på jeg får gode karaktere, og at jeg går i skole, og han mener ikke rigtigt at en efterskole(10 klasse) er skole. Han mener det er spild af tid og ren sjov, han er dog blevet mere oppe for det efter jeg er startet.
Da jeg startede på efterskolen, fik jeg det bedre, men jeg havde det stadig dårligt, så jeg skar stadig i mig selv. Jeg var kommet derud, hvor jeg ikke bare kunne stoppe igen. Det fortsatte faktisk i meget lang tid, med pauser dog, for jeg prøvede og stoppe flere gange.
Nu er det lidt over to måneder siden jeg sidst skar i mig selv, og er fast besluttet, og sikker på at jeg skal stoppe. Der er bare lige det ved det at mine forældre IKKE ved at jeg har skåret i mig selv. Og nu har jeg en masse ar på mine arme og ben. De fleste er fadet, men jeg har nogle ar på min overarm, fra nogle dybe sår jeg fik lavet for et par måneder siden.
Jeg stopper her på efterskolen om en uges tid, og skal så hjem til 'hverdagen' igen. Min mor har tidligere(næsten lige da jeg var begyndt) spurgt om jeg havde prøvet det før, hvortil jeg svarede nej. Min mor forstår ikke helt hvordan man kan skade sig selv på den måde. Hun har også stilt spørgsmål om hvorfor jeg hele tiden går med langærmede, og om jeg havde noget at skjule, hvor jeg bare er gået hurtigt væk fra emnet igen.
Mig og min mors forhold er fint nok. Vi snakker om nogle ting, og andre ting snakker vi ikke om. Problemet er bare at jeg skal på ferie med min familie(har også to mindre søskende) her i sommerferien, og jeg ved ikke hvordan jeg skal få fortalt til min mor at jeg har haft skåret i mig selv. Jeg er virkelig dårlig til at skulle snakke med folk på den måde. Da jeg fortalte mine veninder det, brød jeg helt sammen, og det gjorde de også..

Så for mig lige nu, er det at fortælle min mor det... en umulig situation. Men jeg vil gerne fortælle at jeg er ude af det, og har været det i lang tid. Vil ikke have noget hjælp nemlig..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Når du har det sådan skal du have hurtig hjælp. Prøv Landsforeningen for spiseforstyrrelse og selvskade, de har en tlf. rådgivning, dem der svarer har selv prøvet hvad det vil sige. KH Helle8
  • Indstillinger
    nu har jeg hørt og læs masser af disse emner og jeg fatter ikke at alle der svare synes man skal have hjælp, hvad er der galt med at cutte det er jo bare en anden måde at leve på
  • Indstillinger
    Hej

    For de fleste som skærer i sig selv, gælder det at når det gør fysisk ondt kan man ikke mærke det der gør meget mere ondt indeni om det så er følelser man undertrykker fordi man blev mobbet, forældrene skilt, eller anden traumatisk oplevelse.

    Hvis du fik hovedpine ville du sikkert tage en pille, men det er et symptom på at noget er galt som du gerne skulle have bearbejdet, hvis du venter med at reagere på det er der stor risiko for at det bliver værre, så Giv det en chance at tale med dem i foreningen. Mvh. Helle8
Log in eller Registrér for at kommentere.