Hjem Sport, motion og ernæring Vitaminer og mineraler

Vitaminer for et bedre liv?

Redigeret 19 juni, 2013, 20:25 i Vitaminer og mineraler
Hej folkens.

Nu er jeg ikke den mest sunde person og er samtidig en del overvægtig. Jeg ønsker at gøre noget ved det og har tænkt på at starte med at forbedre mit liv med at indtage vitaminer, drikke noget grøn te, spise mere sundt og på den måde få en masse energi så jeg også kan få holdt mig til en motionsplan.

Jeg så en video på nettet med en som fokuserer på hvad vi mænd kan gøre ved vores hud og helbred. Han fortæller bl.a. at han hver dag indtager vitamin B6, C, fiskeolietabeletter og noget multivitamin der hedder "Hår, hud og negle". Specielt fortæller han at B6 gør at han får en masse energi.

Jeg spurgte en farmaceut på apotek.dk om B6, men han eller hun kunne ikke lige fortælle om den giver en bedre energi, men fortæller at det i forvejen findes i f.eks. magert kød, fisk og grønsager.

Hvad er jeres holdning?

//Paul

Kommentarer

  • Hej Poul

    Min holdning er den, det bedste er at tage en blandet vitaminpille. For vitaminerne skal bruge hinanden for at fungere korrekt. Og så noget levertran.
    Der er D vitamin og A vitamin i, men ikke så meget, at man får for meget, hvis bare man holder sig til den anviste dosis.

    Så ved jeg godt man kan af forskellige årsager måske ikke udnytter et bestemt vitamin eller et mineral, så det skal man måske have lidt mere af. Det kan være på grund af medicin, sygdomme o.s.v.

    Men det er virkelig noget man skal sætte sig ind i. og hvad der er godt for den ene kan være skidt for den anden.

    Jeg tager selv omnimin og levertran.

    Du vil aldrig kunne få råd på apoteket om den slags, det er noget man selv skal finde ud af. Jeg har læst, bl.a., en bog skrevet af læge Matti Tolonen. Han går bestemt ind for vi får alt for lidt af vitaminer og mineraler.

    B vitaminer er ikke bare B vitaminer, men det er flere forskellige slags. Så jeg tager ikke uden videre et bestemt slags B vitamin, for de bruger hinanden for at virke
    Så skriver han om magnesium, der anbefales at tage 400 mg magnesium daglig. Men at mange forskere mener det er alt for lidt. I begyndelsen af århundredet fik vi 1250 mg daglig.

    Jeg burde sikkert tage lidt flere vitaminer, for jeg tror ikke på, der er særlig mange vitaminer i vores mad mere.

    Men det er noget af et regnestykke. For lidt og for meget fordærver alt.
  • Hej Paul,

    For at noget skal hjælpe, skal du være i en mangeltilstand, og i så tilfælde, hjælper vitaminer/mineraler, der er det elementære i vores eksistens!

    Man kan godt komme ud for at man mangler bestemte vitaminer, men det er der som regel en årsag til, og så skal man have fat i årsagen. Det er iøvrigt ikke ligetil at finde manglerne, da symptomerne kommer snigende.

    Det man skal huske på er, at de fra myndighederne anbefalede mængder, er i bedste fald latterligt lave, og mangler du f.eks D vitaminer (det gør de fleste), og du følger myndighedernes anbefalede mængder, vil du stadigt mangle efter indtagelse i lang tid.

    Prøv at læse her;

    http://www.mayday-info.dk/kirchheiners-helseboeger.aspx

    Der er PDF dokumenter som du kan læse ..
  • Det ser ud til at omnimin er det helt rette for mig. Var lige inde og læse om det, og den har alle de gode vitaminer.

    //Paul
  • Hej Paul,

    Se dig godt for når du køber dem! Der er stor forskel på prisen og husk at se på mængden, før du sammenligner priser:) ..
  • Ok, tak skal du ha' jandi1
  • Da vi i Danmark har en kolossal forurening med kobber fra landbrugsproduktionen, så bør multi-vitamin-mineralpiller til danskere være uden kobber.
    Desuden bør multi-vitamin-mineralpiller til mænd være uden jern, medmindre man(d) har været udsat for en stor blødning eller er bloddonorer.

    Jeg vil nu foreslå først at få ryddet ud i usund kost og lægge vægt på sund kost uden farve og tilsætningsstoffer med masser af gode grøntsager og frisk frugt.
    Dertil en motionskilde, som passer til ens lyst og temperament.
  • Uden jern til mænd, men det afhænger vel af om mænd får jern nok. ????


    Jeg tror ikke på der er mange vitaminer i grønsager i vore dage. Men det er jo en helt anden snak.
Log in eller Registrér for at kommentere.