Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Opløst af vandet?

Redigeret 23 juni, 2013, 14:38 i Åben debat for kvinder
Da jeg i torsdags skulle til at i seng, tog jeg en p-pille ud af pakken og lagde den på mit natbord sammen med et glas vand, ville lige vente lidt med at tage den, da jeg lige havde børstet tænder.

Jeg spildte lidt af vandet, men troede jeg havde tørret det hele op.
Jeg var så lige ved at falde i søvn, men kom så i tanke om at jeg skulle tage pillen, jeg lagde godt mærke til at den var lidt våd, men det var ikke noget jeg
tænkte over, og det var mørkt, så så heller ikke noget.

På et tidspunkt næste dag var jeg inde på mit soveværelse og så at der var noget hvidt på bordet, som så vidste sig var noget af p-pillen!
Derfor er jeg nu bekymret, og vil spørge om nogen af jer ved om pillen er blevet opløst i dette vand, eller om det bare er det yderste lag, altså sukkerlaget, der er blevet opløst?
Har pillen stadig 'virket'?

Mvh, en bekymret kvinde!
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Mon det dog er gået så galt? Problemet er vel egentligt at du venter næsten en uge med at reagere på det.

    Hvis den skulle være blevet opløst, så skal man jo handle som om man havde glemt pillen, og så står der i indlægssedlen, hvad du skal gøre - typisk bruge anden beskyttelse i 7 dage efter.

    Men nu er der jo gået så lang tid, så den model kan ikke bruges.

    Så hvis du har haft ubeskyttet sex i mellemtiden, må du vel for en sikkerheds skyld vel lige tage en test 14-21 dage efter.

    Jeg tror dog ikke, det er gået så galt, men for en anden gangs skyld, skal du nok handle lidt hurtigere.
  • Indstillinger
    For det første har jeg ikke ventet en uge med at reagere på det, opdagede det næste dag, hvor det allerede var for sent at tage en pille mere, så fortsatte bare som om den havde haft sin optimale virkning, kunne ikke rigtig se hvad jeg ellers skulle gøre?
    For det andet har jeg slet ikke haft sex siden, så synes jeg har taget mine forbehold der!
    Har gjort det der står man skal gøre når man har glemt sin pille (selvom jeg ikke glemte den). Havde dog sex et par dage før jeg glemte den, men er jo ikke synsk, så det er jo rent uheld.


    Synes det er utroligt folk skal komme med deres løftede pegefingre og bedrevidenhed. Jeg er ikke noget barn, og jeg er heller ikke dum, så der er ingen grund til at tale til mig som om jeg er.
    Jeg er udmærket godt klar over at jeg skal tage en test, men jeg spurgte i håbet om at der måske var nogen der vidste noget om det, og derved kunne give mig lidt ro i kroppen, eller evt. forberede mig på at uheldet kunne være ude.
  • Indstillinger
    Man bliver helt nervøs for at svare nogen, for jeg kan ikke se noget galt i lottes svar.
    Jeg er faktisk lidt rystet, for det kan være svært. Både at svare og gøre det på den "rigtige måde."
    Jeg svarer aldrig unge mennesker på spørgsmål om p piller, for mange ryger i harnisk lige med det samme, hvis svaret ikke går lige efter deres hoved.

    Hatten af for lotte123, at hun stadig orker at prøve på at hjælpe.
  • Indstillinger
    Så må du sandelig meget undskylde.

    Jeg har - ikke bare tilnærmelsesvist - løftet nogen pegefinder, men jeg tillader mig da at undre mig over, at når det sker torsdag - du opdager det fredag, og så spørger du først sent tirsdag aften - men bevares, det er jo heller ikke en hel uge, men altså længe nok til at der ikke er så meget at "redde", hvis det var.

    Der er da for pokker ingen her, der kan fortælle dig, hvor meget den pille blev opløst, og derfor kan man heller ikke fortælle dig, om der var "nok" tilbage til at sikre dig - i øvrigt mod hvad? Du har ikke haft sex i perioden.

    Hvis ikke du har haft sex siden det skete, så er du jo da heller ikke blevet gravid.

    Inden du hidser dig sådan op, når man velment prøve at hjælpe, så skulle du måske sætte dig lidt ind hvad p-piller er, og hvordan de virker, og hvad de i grunden gør ved din krop.
  • Indstillinger
    Jeg hidser mig bestemt ikke op, jeg synes bare din måde at svare på virker nedladende.
    Som fx nu hvor du siger:'' Inden du hidser dig sådan op, når man velment prøve at hjælpe, så skulle du måske sætte dig lidt ind hvad p-piller er, og hvordan de virker, og hvad de i grunden gør ved din krop.''
    Der lyder det som om du mener jeg absolut intet ved noget om hvad jeg indtager.
    Desuden står der alle steder at hvis man har haft sex dagene op til sin glemte p-pille, er der risiko for at man kan været blevet gravid - derfor spurgte jeg. Hvilket jo også viser at det ikke kun betyder noget om man har haft ''ubeskyttet'' sex 7 dage efter den glemte pille, men også dagene før.
    Så det er vidst dig der skal læse/lære noget om stoffet, før du giver andre råd og løftede pegefingre.
  • Indstillinger
    Og i forhold til det der med at reagere, har jeg jo også sagt jeg godt er klar over at jeg skal tage en test, det var jeg også klar over inden jeg skrev indlægget.
    Men jeg havde skrevet fredag aften eller tirsdag, havde jo været det samme, for der var det også for sent at gøre noget.
    Jeg skrev ikke fordi jeg ville have en løsning.
    Jeg skrev ene og alene fordi jeg håbede der måske var nogen der havde prøvet nogen lignende eller vidste noget om det, og derfor måske kunne give mig ro i kroppen.

    Det eneste jeg ville var ro i kroppen, eller evt. at jeg nok skulle forberede mig på at uheldet nok var ude. ikke en løsning.

    Måske man lige skulle læse indlægget ordentligt igennem, inden man kommer med gode råd.

    Jeg er ikke hidsig eller noget som helst, synes bare tit jeg oplever herinde at folk bliver kritiseret for det de spørger om.
    Så begynder folk at sige: Det burde du ikke, de piller er farlige, er du klar over hvad de gør ved din krop, synes du ikke det er dumt osv osv.
    Når man spørger om noget, har man jo ikke behov for løftede pegefingre, og at folk skal begynde at snakke om alt muligt andet end det man spørger om.
  • Indstillinger
    Suk.....

    Jeg har tydeligvis misforstået, hvilket jeg da igen beklager. Du ved godt, hvordan du skal handle, du ved godt, at der er risiko, du ved simpelt hen det hele.

    Du har således stillet spørgsmålet: "Hvor meget af den pille blev opløst?"

    Og nej- det kan jeg godt nok ikke svare på. Jeg glæder mig til at læse, hvem der kan.

    Når man stiller så tåbelige spørgsmål, så må man nødvendigvis blive misforstået.

    Det handler jo om, OM der kom en ægløsning eller ej, HVOR meget der blev opløst eller ikke opløst - alle mulige faktorer - en del som du i øvrigt først oplyser EFTER du har skrevet dit oplæg, EFTER du er kommet med dit sure opstød.

    Beklager - den lurede jeg så ikke lige.

    Hvad skal du dog med andres erfaringer på det punkt? Det handler om, hvad der er sket for dig - og altså hvor meget af den pille, der blev opløst. Ingen kan da berolige dig 100% - så derfor tillod jeg mig at tro, at du netop spurgte, om hvordan og hvorledes, hvis den pille nu havde været "usikker".
  • Indstillinger
    Det kunne da godt være der var nogen der havde oplevet det samme, eller vidste noget om det.

    Men du må da meget undskylde mit 'tåbelige' spørgsmål.
  • Indstillinger
    Der ER jo nogen piller der ikke kan opløses i vand.
  • Indstillinger
    Vægt, jeg kan godt svare dig, men vil egentligt hellere gøre det til andre der måske kommer i samme situation

    For jeg synes faktisk at du opfører dig ubehøvlet. Du kan jo ikke forlange at andre skal vide om du har haft sex i den uge eller ej når du ikke skriver det. Du skriver heller ikke præcis hvornår det skete, og hvad du gjorde lige efter -men alligevel klandres Lotte for ikke at vide det. Endda på en særdeles ubehagelig måde.

    Hvad er det i dit liv der gør, at du synes at det er i orden at reagere sådan over for et andet menneske -også SELVOM denne person uforvarende har trådt dig over tæerne? Hvordan reagerer du overfor personer der virkelig forsøger at skade dig? Slår dem til lirekassemænd? Råber og skriger dem ind i hovedet? Tænk lidt over hvilke signaler du udsender. Og husk at det du skriver i vrede virker langt kraftigere på skrift. Ville du sige det samme til Lotte hvis I stod ansigt til ansigt?

    Du behøver ikke svare på dette her og jeg regner bestemt heller ikke med at du gør det, men tænkt nu over det.

    Vi andre er altså heller ikke synske! Du har fået et sobert svar, endda med forbehold for at HVIS du har dyrket sex i indeværende periode SÅ skal du forholde dig sådan og sådan.

    Og det kan da godt være at du ved alt om p-piller, men tilsyneladende alligevel ikke alt.

    Fx har p-piller en coating, der skal beskytte pillen på dens vej gennem maven som er fyldt med syre. For p-pillen optages i tyndtarmen lige efter mavesækken, og her er miljøet basisk så der er ingen problemer.

    Bryder du den coating ved at dele pillen (nok ikke lige p-piller de er jo for små til at det rent fysisk kan lade sig gøre) ELLER lader den ligge i vand, ja så virker den i sagens natur ikke lige så godt som i tør tilstand. Dvs. det svarer til at du har glemt en pille.

    Andre piller kan godt deles/knuses eller tåle at ligge i vand -de har så typisk også en delekærv.



    Så husk det -sammen med almindelig god opførsel!
Log in eller Registrér for at kommentere.