Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Eksem i ansigtet! Hjælp

Redigeret 19 juni, 2013, 06:03 i Eksem
Hej alle sammen :-)

Jeg er en pige på 18 år som her for snart et år siden begyndte at få eksem i ansigtet og nogle gange lidt på armene eller brystet. Da jeg først kom til lægen sagde han at det bare var uren hud men jeg var godt klar over at det ikke var bumser, da det var en slags blære under huden i hele ansigtet som kløede og sviede og ikke så ud som noget jeg havde set før!

Jeg blev henvist til en hudlæge og hun kunne med det samme se det var en slem omgang eksem jeg havde fået og hun tog en prøve men den viste ikke noget. Jeg fik noget creme til at smøre på som skulle få det til at gå væk hurtigere (kan ikke huske hvad cremen hed) Det blev ved og ved med at komme igen og jeg synes ofte det kom efter jeg havde været i bad og vasket hår.

Jeg fik lavet en allergi test med egne produkter og deres basis test, den viste at jeg ikke kan tåle lanolin og 6-7 af mine egne produkter (bla. en creme jeg havde fået imod uren hud af min normale læge) ingen af mine egne produkter ind holdte lanolin så jeg var godt klar over der er meget mere end det jeg er blever allergisk overfor. De ting af mine egne produkter jeg ikke kunne tåle var 2 sol cremer, en neutral ansigts creme og nogle varmebeskyttelses sprays til håret og en hår spray. Jeg har meget tykt og krøllet hår så det er lidt nødvendigt for mig at bruge hår produkter.

Jeg smed de produkter ud jeg ikke tåle og prøvede at erstatte dem med nogle andre. der har været nogle perioder hvor det ikke har været slemt men nu vångede jeg så op idag med helt rød og ujævn hud der klør og svider endnu engang efter en måned uden eksem :( jeg har ikke brugt noget jeg ikke plejer og aner ikke hvorfor det kommer igen..

Er der nogle der har samme problem som har et godt råd?
Og er der noget i bruger for at få eksemen til at gå væk når i får det eller noget som måske forhindre det i at komme. Jeg er så træt af at skulle have kløe og dårligt selvværd på grund af min hud :(

Please hjælp..

Knus Laura

Kommentarer

  • Indstillinger
    Eksem har fanden desværre skabt, og det kan være rigtig svært at få under kontrol.

    Du har nu fået en meget bedre hud end før forstået på den måde at du ikke har de der blærer. Men du må huske på, at du jo har brugt de hårprodukter du ikke kan tåle i lang tid. Jeg kan forstå at du har skiftet dem ud med nogle andre, men hvis der er flere stoffer du ikke kan tåle, hvordan kan du så vide at du tåler dem?

    Noget andet er, at når man som du har gået rundt med en allergisk reaktion i længere tid (uger til måneder, du skriver ikke hvor længe), så tager det desværre tid for immunsystemet at dæmpe sig ned igen. Særligt hvis du reagerer en smule på andre stoffer i din hverdag du ikke lige er opmærksom på.

    Du kan få noget antihistamin hos din læge. De fleste slags sløver, men der findes nogle der ikke gør. Du kan høre din (hud)læge ad.

    Det du kan gøre selv er at tage 1g C-vitamin om dagen, det hæmmer histaminfrigivelsen som er det der giver kløen og rødmen.

    Måske du i starten skal tage lidt mere, det kommer an på hvordan dine C-vitaminlagre har det og det kommer igen an på din kost osv. C-vitaminen virker nemlig først når dine lagre er godt fyldt, men så er det også ret effektivt.
  • Indstillinger
    Tak for dit svar! :)

    Det startede for et år siden og så er det kommet igen og forsvundet 15-20 gange inden for det år. Men når jeg får eksemen nu er det ikke lige så slemt som jeg fik det i starten. De ting jeg bruger til mit hår nu er jeg blevet testet for så jeg ved jeg kan tåle dem (kunne jeg ihvertfald da jeg blev testet, men man kan jo godt blive allergisk overfor dem)

    Jeg har fik noget eksem omkring næsen og over øjen brynene og synes tit det kom efter jeg havde set min kæreste. Jeg tænkte så det kunne jo være noget creme han brugte i ansigtet som så ramte min hud når vi kyssede. Han er så stoppet med at bruge den og har ikke fået noget eksem efter jeg har set ham efter. Så det jo virkelig de mindste ting der kan gøre det :(

    Jeg prøver virkelig at begrænse hvilke produkter jeg bruger så det ikke bare bliver værre og værre. Er bare træt af jeg dårligt kan give min veninde et kram uden jeg skal tænke på om hun nu bruger noget jeg ikke kan tåle :(

    Jeg spiser nok heller ikke altid lige sundt så kunne være jeg skulle prøve og ændre min kost også.
Log in eller Registrér for at kommentere.