Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvad gør jeg bedst for min datter?

Redigeret 9 oktober, 2013, 08:18 i Studerende og unge
Hej
Hvad gør jeg bedst for min datter, som har en mild/moderat depression. Jeg kontakter hende oftere end vi plejede at have kontakt. Jeg vil gerne have hende ud af lejligheden og gå ture og bare snakke. Hvis hun ikke er oplagt og ikke kan overskue det, skal jeg så presse på, eller lade hende være. Jeg synes bare ikke, det virker for mig som en god ide at sidde alene. Kommer man ud af en depression alene. Hun går til psykolog og læge, så hun er absolut i gang, men som hendes mor vil jeg gerne have råd om min rolle.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har selv en mor der står med samme problem, fordi jeg også er ramt af en depression. Desværre en meget svær én. Derfor kan jeg kun tale ud fra hvad jeg synes.

    Det er vigtigt at hun ved du er der for hende. Hjælp hende eventuelt med små ting som at lave mad til hende, ringe til hende om morgenen, køre hende på arbejde/skole og økonomisk hvis hun mangler lidt penge. Det er tit små-ting som kan få hende til at få det dårligt. Men ellers så pas på med at presse på med at gå ture og sådan - fordi hvis hun ikke har lyst er sandsynligheden for at du får hende overbevist meget lille. Accepter hvis hun hellere vil blive i sengen, men foreslå at du gerne vil transportere hende hvis det er muligt. Hvis hun fx. ikke vil have noget mad er det ret sandsynligt at det er fordi hun ikke kan overskue at lave det. Derfor så lav hendes livret, eller køb noget lækkert til hende - så skal hun nok spise det.

    Ellers håber jeg din datter kommer godt ud af det. Depression er noget af det værste der findes, og jeg håber ikke nogen af mine bekendte nogensinde skal mærke det.
  • Indstillinger
    Hej med dig,
    Jeg er en datter, som har det på samme måde som din datter. Jeg er 17 år, og er meget alene hjemme (er flyttet hjemmefra). Min mor er også frygtelig bekymret. Så her kommer jeg med nogle idéer, som jeg ville være glad for min mor gjorde for mig.
    1. Skriv/ring altid før du dukker op
    2. Hvis hun ikke gider, så lad hende være uden at give dårlig samvittighed
    3. Spørg om hun vil med ud at shoppe og giv hende et beløb hun må shoppe for (evt. 500kr)
    4. Fortæl hende hvor meget du elsker hende, og hvor glad du er for, at du lige fik hende, og at hvis hun nogensinde får brug for hjælp, så skal hun vide du altid er der (skriv som brev eller sms, IKKE ring og sig det)
    5. Lad være med at skælde hende ud og være sur på hende så hun kan mærke det, for så bliver hun bare endnu mere ked af det, selvom det måske ikke ser sådan ud.
    6. Hav en hel masse tålmodighed
    7. Jeg ved du har det dårligt, når dit barn har det dårligt, så måske skulle du søge hjælp ved en professionel, til at finde ud af, hvordan du bedst kan hjælpe hende (og lad være med at fortælle hende det, medmindre hun spørger)
    8. Invitér hende med i biografen (mor datter hygge), for der behøver I ikke snakke sammen, det er ikke sikkert det er det hun lige gerne vil.
    9. Få hende aldrig til at føle sig presset af noget!
    Jeg håber, det kan hjælpe lidt, eller også skriver du bare igen!:)
Log in eller Registrér for at kommentere.