Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Selvskade, men til tider meget glad?

Redigeret 24 april, 2015, 00:39 i Selvskade
Hej.
Jeg er en pige på kun seksten år og de sidste ca. 2 år har været meget underlige og ikke særlig sjove for mig. Jeg burde sikkert være startet til en psykolog for længe siden, men jeg har ikke rigtigt følt, at jeg har haft behov for det, men måske har jeg.

Det skal lige siges, at jeg bor hos min far og ikke kan holde min mor ud.

For omkring 2 år siden begyndte jeg i episoder at blive rigtig ked af det, og det førte til, at jeg begyndte at skære i mig selv. Det var ikke så "slemt" den gang, kun i armen. Og som sagt, var det kun i små episoder.

Men så for omkring et år siden nu, blev det endnu værre. Jeg var dybt ulykkelig i nogle uger, jeg skar mere, dybere, og også flere steder. Min selvtillid var fuldkommen væk. Men så lige pludselig gik det væk? Jeg blev rigtig glad, overdrevet glad hele tiden. Jeg snakkede hele tiden, min selvtillid var i top osv. Men samtidig med det, så var jeg også vildt irritabel, og hvis folk sagde noget der irriterede mig, så begyndte jeg at råbe og skrige. Og så blev jeg rigtig ked af det igen, begyndte at skære igen. Og så lige pludselig ville det gå væk, og jeg ville være på toppen igen osv. Sådan har det nu været i et års tid.

-Jeg ved ikke rigtig, om det et problem eller ej, måske er det bare fordi jeg har lidt voldsomme humørsvingninger? Men alligevel, det skræmmer mig. Når jeg er ked af det, tænker jeg tit på at dø, hvordan jeg kan gøre det osv. Jeg slår mig selv, skær, sulter og det lyder sikkert rigtig slemt. Men når jeg så har det vildt godt, så er det jo ikke slemt. Ja, jeg er meget forvirret og jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre. Hvad er der galt med mig?
Håber virkelig at i har et råd.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Skynd dig at få en henvisning af din læge enten til en psykolog eller til ungdomspsykiatrisk afdeling. Du lyder syg, og jeg tror ikke, du kan klare det her alene.
    Og hold så op med at skære i dig selv, for hvordan vil du have det, når du er ude på den anden side, og du til evig tid vil være skænnet af af over det hele? For arrene forsvinder ikke, og man kan ikke fjerne dem igen på nogen mulig måde.
  • Indstillinger
    Jeg er bare ikke sikker på, at jeg faktisk er syg. Måske er det bare humørsvingninger?
  • Indstillinger
    Når man skærer i sig selv, så er man syg! Det kan vi ikke diskuterer, det er en absolut syg adfærd, som ikke kun skader dig nu men også på lang sigt.
    Så skynd dig til læge. Det her handler ikke kun om humørsvingninger, når du gør skade på dig selv. Så snakker vi om en sygelig tilstand.
  • Indstillinger
    For det første vil jeg ikke kalde dig syg...og så nemt er det jo heller ikke bare lige og stoppe.

    For det andet, jeg ville sige du skulle få kontakt til en psykolog. Nu kender jeg ikke dit forhold til din far, men du kan jo fortælle ham det som det er, eller fortælle du er ude på et sidespor, og har brug for noget hjælp til at komme tilbage igen.. Har selv haft det meget som du har haft det nu, og det kan måske lyde nemmere sagt end gjort, men hvad der har hjulpet mig meget, var at snakke med veninder om det ellers. Og så prøve og fokusere på de gode ting. Og så få smidt dine blade/skarpe ting væk/ud, så du ikke bliver fristet til at bruge dem :-)
  • Indstillinger
    Man skal til lægen for at få en henvisning til en psykolog, så lægen skal kontaktes. Skærer man i sig selv er det bestemt en sygelig tilstand, som bør behandles.
  • Indstillinger
    Hej
    For det første. Jeg har stor respekt for at du siger det som det er!
    Jeg har et samme problem. Eller har haft..
    Jeg har og vil aldrig stole på en læge eller psykolog, men det er også fordi at jeg ikke er så god til at stole på nogen...

    Jeg vil endelig bare sige held og lykke
  • Indstillinger
    Håber du har fået hjælp... Du er glad fordi det gør dig glad at skære dig og slå dig selv når du så er trist bliver du flad igen ved at skære dig det er en ond cirkel og det før mig ondt du er fanget der ... Har selv været der skriv endelig hvis du føler du kan bruge lidt støtte fra en der har været der
    Knus fra Tanja
Log in eller Registrér for at kommentere.