Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er det astma eller hvad?

Redigeret 4 juni, 2013, 05:05 i Astma
Hej alle. Jeg vil prøve at gøre det kort:

Jeg er 15 år, og for ca. et halvt år siden prøvede jeg at ryge.
Jeg PRØVEDE det kun et par gange, og har aldrig gjort det siden. Blev faktisk lidt skræmt over det fordi jeg i flere uger efter havde en underlig dyb, tør hoste. Og samtidig en følelse af at noget "bankede" i mit luftrør... Ligesom kramper måske? - Følelsen er lidt svær at beskrive.
Nå, men jeg havde egentlig glemt det lidt fordi det mere eller mindre var gået væk, lige indtil i går hvor jeg for sjov hoppede på trampolin med min lillesøster.
Vi hoppede meget vildt og jeg blev utrolig forpustet og blev nød til at stoppe efter kort tid fordi jeg følte at jeg skulle hoste den der tørre hoste, og jeg fik den der bankende fornemmelse i mit luftrør.

Nogen der har prøvet noget lignende eller ved hvad det er? Jeg er meget bekymret, så jeg ville være glad hvis jeg fik svar. Tak på forhånd.

Hilsen X

Kommentarer

  • Indstillinger
    det er svært at svare på ---men hvad med at få det undersøgt ---hos din læge --eller søg en hals læge
  • Indstillinger
    Som Solo skriver, så er det svært at svare på.

    Men astma-symptomer er typisk hoste ved anstrengelse, altså fx. når du hopper i trampolin.

    Har man begyndende astma, så er det også typisk at ens luftrør og lunger er mere sarte og reagerer i længere tid ved fx. cigaretrøg.

    Du må til lægen. Han kan lave nogle undersøgelser, og så får du nok sådan et rør med hjem som du skal puste i når du fx. er forpustet eller befinder dig i røg. Der står nogle tal på som skal skrives ned. Det er en hjælp til lægen til hvad der kan være galt.

    Det er vigtigt at du kommer i behandling og holder dig fra rygning -også joints hvis du skulle få den slags tilbudt en dag -ellers kan stma blive værre.

    Men husk nu, rigtig mange har astma og har et helt almindeligt liv med kærester og sport og campingture.

    Og det er slet ikke sikkert du har astma. Men undersøges skal det.
Log in eller Registrér for at kommentere.