Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp til gynækolog

Redigeret 3 juni, 2013, 12:13 i Åben debat for kvinder
Hej,
Jeg er en kvinder som til efteråret fylder 30 år.
Jeg har et gigantisk problem ifht. gynækologer... faktisk så stort et problem, at jeg aldrig har været hos en - eller har kunne gennemføre et besøg.

Jeg modtager konstant breve fra hospitalet om indkaldelse til den årlige undersøgelse som tilbydes til alle kvinder.. jeg åbner ikke engang brevet - det ryger direkte i skralderen.

Det har i mange år undret mig, hvorfor jeg har denne store angst og jeg har med tiden valgt, at ignorerer min frustration.

Jeg har en kæreste på 4. år. Vores sexliv har fungeret fint, men på det seneste er jeg den som trækker mig, da jeg konstant fokuserer på mit underliv og om mon der kan være noget galt.

Jeg vil rigtig gerne have undersøgt mit underliv, da jeg har en alder hvor det er et must at blive tjekket.

Hvordan griber jeg det an? Jeg tror allermest jeg har brug for en, som jeg kan tale med det om -og ikke bare en læge som siger "læg dig op på briksen"

Hvad kan man gøre?
Ringer man til lægen og spørg om henvisning?
Involverer man sin læge i problemet?
Skal jeg i kontakt med en privatklinik - gynækolog?
Er det en psykolog jeg skal have fat i?

Håber nogen af jer kan fortælle mig, hvordan jeg bedst mulig kommer igennem et forløb hvor der ikke overskrides grænser, der lyttes og med baby steps får mig til tage kontakt til en gynækolog som kan hjælpe mig.

mvh
Katja 10

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis det var mig ville jeg bede min læge om en henvisning til en gynækolog. Du kan vælge en kvinde. Det er ikke som på sygehuset, men foregår stille og roligt. Det gør det vel også på sygehuset, men jeg vil helst kun have gynækologen er tilstede.
    Det er hverken slemt eller noget særligt at blive undersøgt.
    Hvis din læge ikke vil give dig henvisningen har du også den mulighed at søge en gynækolog, privat. Du kan jo forhøre dig om priser.
    Gynækologen kan scanne dig, det er meget mere sikkert at blive grundigt undersøgt.

    Din såkaldte familielæge kan alligevel ikke undersøge dig godt nok. Det er min mening og jeg siger det af den erfaring jeg har fået.

    ps. Jeg tror alle kvinder finder det mindre morsomt og man vil helst være fri. De færreste kvinder kan slippe, jeg tænker på hvis man bliver gravid, ja så er man "tvunget" til det.
  • Indstillinger
    kan du ikke ringe til Hospetalet som har indkaldt dig --og sige at du gerne vil undersøges ---
Log in eller Registrér for at kommentere.