Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Depression: Taler vi om det samme?

Redigeret 2 juni, 2013, 16:33 i Åben debat om depression
Kære alle,

Jeg er en tidligere telefonpasser på depressionslinien, som nu er i gang med en phd-afhandling om hvordan folk opfatter depression.

Depression, psykisk sygdom og medicin er noget, som alle har en holdning til, men som få tager sig tid til at sætte sig ind i. Der er mange meninger og holdninger, men debatten minder tit om en trafikknude, hvor folk hverken kan komme frem eller tilbage og derfor bruger tiden på at dytte aggressivt af hinanden.

Det forvirrede billede af depression, og psykisk sygdom i det hele taget, gør det ikke nemmere for folk at forstå deres egen eventuelle depression - og det bliver bestemt heller ikke nemmere at blive forstået af omverdenen.

Min forskning handler primært om at forstå, hvordan folk forstår depression. Mit mål er at finde veje ud af trafikknuden. Jeg er ikke færdig med min phd endnu, men jeg har skrevet en artikel, som måske vil interessere nogen af jer:

http://videnskab.dk/krop-sundhed/depres ... -det-samme

Artiklen har vundet en forskningsformidlingspris og får derfor en del opmærksomhed, hvilket glæder mig, for resultaterne har været længe undervejs og har talt med utallige patienter og pårørende, som jeg skylder at få budskabet ud over rampen (beklager ventetiden!). Det her er da en start :)

De bedste hilsner,
Jon

(Indlægget er lagt op efter aftale med Netdoktor)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Jon

    Jeg vil meget gerne bidrage med min definition af det, jeg har oplevet som depression:

    Depression er en tilstand, hvor evnen til fysisk, følelsesmæssig og intellektuel udfoldelse er hæmmet eller reduceret. Derudover er der en indre psykisk pine, der er værst om morgenen, og som kan aftage helt om aftenen.

    Det siger sig selv, at man ikke kan udføre noget som helst i den tilstand. Al spontanitet og skaberevne er pist væk. Man føler sig som en robot med maskinskade.

    Når ordet depression giver anledning til så mange forskelligartede opfattelser, skyldes det jo også, at depressioner er forskellige. Depression er formodentlig en samlebetegnelse for en hel masse forskelligartede tilstande. F.eks. er der masser af depressive, der synes, at det allerværste er fortvivlelsen.

    Sådan har jeg aldrig haft det, for den form for depression, jeg kender til, viser sig ved en manglende evne til at føle noget overhovedet (robot). For mig er det værste, at jeg ikke kan fungere.

    Når depression viser sig på så forskellige måder, er det klart, at det bliver endnu vanskeligere for udenforstående at forklare, hvad depression er!

    I øvrigt har jeg engang under en depression prøvet to forskellige slags test. Den ene var Hamiltons og den anden Goldbergs, så vidt jeg husker. Den ene test viste, at jeg ikke havde nogen form for depression overhovedet. Den anden fastslog, at jeg havde en dyb depression, var stærkt selvmordstruet og burde opsøge hjælp øjeblikkeligt.

    Jeg synes, at det er en god ide, at du bringer lidt klarhed i alt det rod. Held og lykke med opgaven.

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Efter min opfattelse er en rund træskive med fire ben en taburet ;o)
  • Indstillinger
    Hej Kameliadame,

    Tak for dit besyv mht taburetten - det er noget som jeg selv har tænkt en del over :)

    Jeg tror din oplevelse af depression vækker genklang hos mange. I folkeopfattelsen ses depression tit som ekstrem tristhed, men mange som har oplevet depression, taler ofte mere om funktionelt sammenbrud (mentalt og fysisk såvel som emotionelt).

    Det glæder mig, at du ser en værdi i projektet - det betyder virkelig meget, at andre end mig selv synes det giver mening (det giver lidt mere medvind på phd-cykelstien opad bjerget).

    Bedste hilsner,
    Jon
Log in eller Registrér for at kommentere.