Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Fjernelse af blindtarmen

Ronni1980Ronni1980
Redigeret 27 juli, 2013, 08:48 i Åben debat om mave-tarmproblemer
Hej

Jeg er lige blevet opereret fjernelse af blindtarmen , nu er der gået en uge og i det store af de 3 snit der blev lavet er jeg stadig en del øm, føles som om der er en klump hård masse inden under såret, når jeg tar fat omkring .. Er dette normalt ??

Mvh Ronni
«1

Kommentarer

• Hej Ronni

Jeg fik fjernet min blindtarm via laparoskopisk appendectomy for 3 måneder siden. Jeg har været til flere check-ups efterfølgende pga. Smerter i mine ar men har fået at vide at det er helt normalt. Det skyldes fordi kroppen danner noget der hedder arvæv for at beskytte det "skadede" område på huden, for eksempel som et ar efter en operation. Det vil være der i et stykke tid og vil også være lidt følsomt selv efter nogle måneder (af egen erfaring). Håber mit svar hjalp lidt.

Mvh Mille
  • Hej Mille tak for svar, ja det hjalp lidt, og jeg har kun gået en uge, var lidt navøs over at skulle på job igen med smerten og bange for om det var normalt, jeg er murer og starter på job igen mandag, men med hensyn så der ik sker noget :)
  • hvad med at få det tjekket hos lægen --inden du begynder på arbejde ----
    så det ikke springer op i såret --murer er vel ikke det letteste arbejde
  • Undskyld, jeg har ikke råd her, men vil bare udtrykke min forundring - det er vel fagre nye Verden?

Jeg fik fjernet min blindtarm som barn i 1965 - og jeg fik kun et lille snit - vel 7-8 cm.

Min søn fik sin fjernet i 1991, og han kunne nøjes med 5-6 cm men stadig da kun et enkelt snit.

Både jeg og min søn var hjemme igen efter et par dage på sygehuset, og var friske igen efter endnu et par dage - bevares, her handler det om mindre børn, men der var ingen problemer med smerter eller noget.

Men nu - i 2013 - får man hele tre snit, og døjer med smerter efterfølgende.

Ja, der kan man bare se - jeg troede godt nok tingene gik den anden vej og blev mindre og mindre komplicerede, men det lader ikke til at være tilfældet.

God bedring.
  • Man burde ikke få 3 snit efter en almindelig blindtarmsoperation.

Den slags foretages i dag som kiggertoperation, dvs. man får 2-3 små huller på ca. 1 cm.

Er der tale om at du har 3 steder hvor de har skåret dig op, så tyder det på at din blindtarm har været sprunget, så må de åbne op på gammeldags manér for at fjerne betændelsen fra bughulen.

Det der klart, at det tager længere tid at komme sig over end en kiggertoperation, operationen tager også væsentligt lægnere tid.

Jeg synes du skal kontakte din læge eller sygehuset og lige høre hvilken slags operation du egentlig har fået. Har du været syg med høj feber og smerter er det slet ikke sikkert at du har hørt og forstået hvad der egentligt blev sagt -og det er kun forståeligt.

Har forløbet været kompliceret, så vil du også skulle have en sygemelding ud over en uge. Jeg kunne forestille mig at man vil anbefale det alligevel, når du nu er håndværker og ikke "kontornusser". For det er vigtigt ikke at gå i gang med for hårdt arbejde lige i starten for at undgå kroniske smerter.

Har du haft et helt normalt forløb, kan man have ondt i armen et stykke tid efter. Det skyldes at de blæser luft ind i bughulen for at kunne se. Få de ikke suget det hele med ud så giver det smerter, typisk i skulder/arm til luften er optaget i kroppen igen. Det tager nogle uger. Det gør ondt, men er ikke farligt.
  • Hej alle ,

efter min operation af fjernelse af min blindtarm, ser jeg nu efter noget tid siden operation, har jeg har en lille mini klar tråd der stikker ud gennem mit ar , er det noget jeg skal bekymre mig om, for dem jeg blev syet med var jo blå ??
  • Jeg synes da klart, du lige skal ringe til din læge og forhøre dig der. Hvis lægen har e-mail konsultation kan du også spørge via den.

Det lader jo til, at du øjensynligt har haft et noget specielt forløb - hvorfor der jo netop kan være foretaget noget anderledes netop ved dig.

Der skal da ikke hænge nogen tråd efter så lang tid.
  • Jeg har prøvet at hive i den men den sidder selvfølgelig meget stramt fast, men må prøve at ringe til lægen mandag , men jeg skal nok skæres op igen så for at få den ud hvis den evt sidder med en knude, det tyder vist på læge sjusk , og klart noget jeg vil gå videre med, startet jo med jeg blev haste indlagt og lå kun i 19 timer før jeg blev opereret , virkelig skuffet over det danske sygehus system..
  • Inden du beskylder for meget for lægesjusk, bør du da nok lige få undersøgt, hvad det handler om. Det er da slet ikke sikkert, der sidder en knude, og at den sidder fast skyldes at vævet er vokset fast omkring den.

Det er meget muligt, det kan klares stille og roligt hos lægen.

At du "kun" lå 19 timer inden en blindtarmoperation er faktisk forholdsvist længe - men heller ikke en blindtarm bliver fjernet "uden videre" i dag, så man har da villet være helt sikre på, at det nu også var det, du fejlede, inden man opererede, og det kan vel ikke kaldes sjusk?

Find nu ud af, hvad det hele handler om - og vent så med at klage til du ved, om du rent faktisk har noget at klage over.

Bed eventuelt om at se din journal - jeg gætter på, at man netop har været i tvivl om, hvad der var galt med dig, og derfor netop har undersøgt dig mere grundigt først. Blindtarmbetændelse er faktisk en af de mere lumske som er uhyre vanskelig at konstatere.

Det kan endda være, der er en fornuftig forklaring på den tråd, men det ved hverken du eller jeg før det er undersøgt, så prøv at vente med "galden" til du ved, hvad det handler om.

Og nej - selvfølgelig skal du ikke hive i en tråd, der er sammenvokset med dit væv, og du skal heller ikke selv begynde at klippe den af.
  • I min verden er det klart for dårligt jeg skulle ligge i 19 timer uanset om de var i tvivl eller ej, så lang tid burdte man ik ligge, og det er en nylon tråd der sidder i aret , og hvis det ik er sjusk , ja hvad er det så, sådan noget skal ik sidde der, nylon opløser ik sig selv, så det er klart en fejl, efter jeg blev opereret blev jeg nærmest smidt ud af syge hus pga de skulle bruge min plads, jeg kunne dårligt nok gå pga smerte i maven, selvom jeg sagde jeg ville blive til det gik bedre.. jeg vil sige jeg er virkelig skuffet over det forløb jeg har været igennem. Men nok svært for dig Lotte at sætte dig ind i når nu det ik er dig det drejer sig om :)
Log in eller Registrér for at kommentere.