Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Tidligt hår under armene

Redigeret 17 november, 2013, 09:56 i Store børn
Hej.
Mine 2 piger er begge tidligt begyndt at udvikle hår under armene, samt at få andre tegn på meget tidlig pubertet. De er 9 og 12 år.
Den store har efterhånden vænnet sig til at der sker forandringer med hendes krop, og kan jo også se på de andre piger i hendes klasse, at der nu også sker en masse hos dem, selvom hun jo stadigvæk er "foran". Men, men, men....... Hun har spurgt et par gange om hvornår hun må begynde at fjerne hår under armene og jeg synes bare at det er alt for tidligt når man er 12 år. Tror jeg selv var 13-14 år da jeg begyndte men jeg fik heller ikke hår så tidligt som hende. Og det var dengang og tiderne har ændret sig, I know:) Men synes bare stadig det er tidligt at hun skal begynde at få et andet billede af sin krop, end hvad der er naturligt og at lære hende at skulle ændre på noget naturligt. Hun er jo stadig et barn, er ikke engang teenager endnu.
Lillesøster er nok den som har det sværest med det. Hun går f.eks. ikke med top i skolen, da man jo så kan se hårene. Og hun har allerede nu sagt at hun IKKE vil starte til svømning til efteråret med hendes klasse da hun jo også har hår "andre" steder. Og selvom det jo stadig er naturligt, og det har jeg selvfølgelig talt med hende om, er det aldrig sjovt at være den første (eller sidste) og hun er jo flere år foran de andre, hvad det angår.
Og nu hvor sommeren står for døren, er det jo ligesom ret aktuelt, så hvornår synes I, børn er gamle nok til at begynde at fjerne hår???

Kommentarer

  • Min datter fik sin menses 1 uge før hun fyldte 10. Hun er idag 11, og har hår i skridtet og under armene. En C skål i barm... Hun bliver barberet under armene, da jeg ser os alle som forskellige. Jeg fik først sent hår under armene , men det skal min datter jo ikke " lide " under... Jeg vil ikke gøre hende anderledes mere end hun er mht de andre piger i klassen, så hun valgte selv at de skulle væk. Håber i har fundet den rette løsning for jer ...smiler VH Lotte
Log in eller Registrér for at kommentere.