Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Colitis vs. Rygning

Hej med jer,
Jeg har lidt et problem, ryger normalt ikke, men til lejligheder har jeg gjort det og har fundet ud af det virker på min Colitis sygdom, derfor vil jeg hører om hvad i mener om følgende.

Situationen er,

Medicin virker ikke på mig lige pt,
det betyder, at jeg har ondt i maven og der er inflammation i tarmene.
jeg har så overdraget at "1-2" cigaretter dagligt kan holde det nede.
--> hvad er bedst ? at ryge de 1-2 cigaretter og være rask eller have udbrud i sygdommen ?
Hvis man tænker på længere sigt også.

Kommentarer

• En ret interessant vinkel, som jeg da med spænding vil se, om der kommer noget på.

Vi ved jo, at der ikke kan siges noget pænt om tobaksrygning, men det er jo bevist at ved Parkinssons sygdom, så ER der faktisk positiv effekt ved rygning.

Men om der også skulle være det ved Colitis, som jo er en betændelsestilstand? Tja - det virker umiddelbart meget underligt, hvis det er - for jeg mener da bestemt, at man jo netop har fundet ud af, at tobaksrygning bestemt ikke er godt for en helingsproces i forbindelse med betændelse.

Selv har jeg nogle gange døjet ganske gevaldigt med Diverticolitis, som vel er temmelig meget i "familie" med din type sygdom, og jeg ryger - desværre også for meget, og ja, jeg blev jo alligevel voldsomt syg af det her, men (bank under bordet) jeg har ikke haft nævneværdige problemer i et par år nu - og mit tobaksforbrug har (desværre) ikke ændret sig.

På den anden side - tobaksrygning siges jo at være - her og nu - beroligende, så om de to daglige cigaretter du ryger gør, at du slapper mere af i musklerne og derfor ikke spænder, hvilket i sig selv giver smerter, er jo så spørgsmålet.

Og ligegyldigt hvad de "kloge" siger, så tror jeg altså ikke at et så lille tobaksforbrug vælter noget læs. Jeg mener - en gåtur på hovedgaden i en mellemstor by er jo nok til, at man får indåndet væsentligt flere skadelige stoffer.

Så mit - totalt politisk ukorrekte bud til dig er: Hvis du føler to cigaretter om dagen hjælper på din tilstand, så er det det, du gør - men undlader nok at spørger de såkaldte fagfolk til råds i den forbindelse, og her handler det da i den grad om pest eller kolera - for al den der medicin er heller ikke god for dig, så hvad er værst; medicin eller en enkelt cigaret?

Problemet kan desværre være, at de to cigaretter beklageligvis hurtigt kan blive til mange flere, og så sidder du saksen, som alle os andre.

:-)
  • det er allerede kendt at rygning holder sygdommen nede, men jeg kender bare ikke til om risikoen er større når vi snakker en til to smøger eller at have den betændelser, der er rigtig mange artikler omkring rygning og colitis, og i mange tilfælde udvikler man først sygdommen, når man stopper med at ryge.

Det sjove er, at nikotinplaster ikke virke, men at rygning gør, så det være nogle "andre" stoffer er med til at holde det nede. aner ikke, hvordan det kan lade sig gøre.

Jeg er forholdsvis meget en sport freak også, så det bliver ikke til mere end de to :) men at være rask vil jeg gå langt for.
  • Ups. Det der har jeg vist ikke godt af at læse, for jeg skal til at holde op med at ryge, fordi jeg har fået konstateret søvnapnø, men jeg ikke lige brug for at læse, at jeg kan risikere at mine voldsomme tarmsmerter kan komme retur, hvis det er.

Puh ha - pest eller kolera.....

Håber der kommer nogle gode bud i denne debat.
  • Hej med jer herinde, bare ved at lave en hurtig google søgning, er der rigtig mange tilfælde hvor det er anvendt af doktor osv.
    Men det er jo svært at sige noget om de forskellige sider troværdighed desværre.

Har lige valgt to af dem her:

http://www.ihaveuc.com/does-smoking-rea ... e-colitis/
    http://www.dailymail.co.uk/health/artic ... oking.html
Log in eller Registrér for at kommentere.