Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Undervægtig

Redigeret 5 juni, 2013, 18:21 i Sund kost
Hejsa

Jeg har igennem en længere periode været undervægtig. Jeg er en dreng på 18 år, der er 178 cm. høj og vejer 54.5 kg. jeg har altså et BMI på omkring 17.2. Mit mål er at komme op i vægt og skal også til at i gang. Jeg har dog en bekymring. I min undervægtige periode, som nu har været i omkring 1 år, hvor min vægt er gået fra 52-55.5 kg har jeg lagt mærke til, at min appetit er utrolig svingene i perioder. Det forholder sig sådan, at jeg i 4-5 dage ingen appetit har, jeg står op om morgenen og er nærmest ved at sprænge af mæthed bare jeg synker mit eget spyt. Dernæst kommer 2-3 dage, hvor min appetit er normal og som alle andres ville jeg tro. Så kommer der 4-5 ulidelige dage, hvor jeg er sulten konstant også selvom jeg lige har spist et ordenligt måltid, sulten forsvinder simpelthen bare ikke og jeg har tit koncentrationsbesvær og ondt i hovedet i denne periode. Til slut kommer der så de 2-3 dage med normal appetit igen, hvorefter jeg endnu engang er mæt dagen lang, uden nærmest at have spist noget. Sådan en cyklus gentager sig konstant har jeg lagt mærke til og jeg kan nærmest forudse det fra dag til dag efterhånden. Min bekymring er altså i grunden om denne cyklus er en ting, der skyldes min undervægt eller om der simpelthen er et eller andet galt med mig og det derfor stadig ville fortsætte når jeg er normal vægtig.
Da jeg var normal vægtig sidst lagde jeg ikke mærke til denne cyklus og derfor tænker, jeg om det er min undervægt, der altså er problemet, men jeg er som sagt ikke sikker. Håber derfor på om der er nogle af jer, som kender til dette problem og kan forklare hvad det skyldes og evt. hvorfor jeg har det sådan?

Tusind tak fordi I tog jer tid til at læse dette. Hvis I ikke er i stand til at svare på det. Kender I så evt. andre steder jeg kan forhøre mig, da jeg virkelig brænder for at finde en forklaring.

Tak på forhånd :-)

Mvh
Emil

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har selv haft meget svært ved at tage på. Men det egentlig ikke så kompliceret hvis du bruger weightgainer og laver ét kostprogram.

    På f.eks www.hardgainer.dk kan du finde information om kostplanner, BMR udregner og weightgainer. Der står en masse om hvordan folk som har svært ved at tage på, kan gøre det..
  • Indstillinger
    Var lige lidt hurtig der. Lyder som det ikke helt det samme problem sådan som din appetit svinger. Det kan jeg desværre ikke sige noget om..
Log in eller Registrér for at kommentere.