Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hurtigt svar tak! :(

Redigeret 22 maj, 2013, 05:35 i Prævention
Jeg var hos lægen forleden for at få p-piller. Dette er første gang jeg skal tage dem og er fuldt ud klar over hvordan de tages MEN, mine menstruationer er en anelse svære at læse. Jeg får en smule blødning i starten, men føler aldrig RIGTIG den begynder før der er gået nogle dage med den "lette" blødning, og det ER blod, ikke bare udflod.
Så det er meget svært for mig at vurdere hvornår min EGENTLIGE menstruation starter. Jeg havde kramper i går og måtte bruge tampon, da jeg havde blødninger der ikke lige var til at ignorere. Så jeg tænkte at jeg bare ville tage min første p-pille dagen efter (altså i dag). Men nu kan jeg se, at jeg ikke har blødt nær så meget siden, og er nu bange for at jeg har taget min p-pille INDEN første cyclus dag.

Min cyclus-tid kan variere fra 30 til 27 dage... Hvis jeg tæller i dag som første menstruationsdag, så bliver min cyclus fra april-maj 28 dage.

Jeg er nu bange for at jeg har taget min første p-pille for tidligt. Der står ingenting i indlægsseddelen om lige netop dette dilemma.. Håber I kan hjælpe!

Nogle der ved om der er der risici ved dette? Hvad gør jeg?
Hvis det viser sig dette rent faktisk er et problem, så kontakter jeg selvfølgelig min læge, ville bare lige høre jer ad, er jo ved at panikke NU og ikke i morgen :(

Kommentarer

  • Indstillinger
    Der sker nok ikke det helt store ved det, men hvis du vil være helt sikker, så brug anden prævention her den første periode.

    Når du nu er begyndt på p-piller, så er der ikke noget, der hedder cyklus mere. Din blødning bliver nu styret medicinsk og ikke af din krop. Du tager disse piller i 21 dage, så holder du 7 dages pause, hvor der vil komme en kunstigt fremkaldt blødning, der typisk vil være noget svagere end din menstruation ellers har været. Ja, sådan er det med de fleste p-pillemærker, så jeg gætter, det er den type du har fået, men du skal naturligvis tage pillerne, som beskrevet for dig i din indlægsseddel.

    P-piller er hormoner, der går ind og styrer en naturlig tilstand - nemlig din fertilitet, - og det er af afgørende betydning at du tager disse piller korrekt - ellers er det dels en meget dårlig prævention, dels kan der laves stor ravage i dit fertilitetscenter, så pas din medicin, og lad være med at springe disse 7-dages pauser over.

    Og husk - p-piller beskytter IKKE mod kønssygdomme.
Log in eller Registrér for at kommentere.