Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp, har brug for hurtig svar!

Redigeret 20 maj, 2013, 13:25 i Prævention
Hej jeg er en pige på 16 år.
Jeg havde menstruation lørdag aften, der skulle jeg have taget min P-piller, var på camping, så fik det ikke gjort til næste om søndagen. Jeg har taget P-piller alle dagen, os da jeg var sammen med min kæreste fredag, hvor han kom ind i mig.
Selvom jeg har taget dem som Jeg skal, bortset fra jeg tog dem søndag istedetfor lørdag. Nu er jeg gået rundt og bange for om jeg er gravid. For har læst at man skal tage den i 1 blødningsdag???

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du bliver vist nødt til at læse indlægssedlen for din medicin grundigt.

    For de fleste mærker er det sådan, at man - når man starter med den første p-pillepakning - skal tage den første pille på første menstruationsdag. Så tager man de 21 tabletter - holder 7 dages pause, hvor den kunstigt fremkaldte blødning så gerne kommer, og efter de 7 dages pause begynder man på en ny pakning og så fremdeles. Man er også beskyttet i 7-dages pausen. Men sådan er det åbenbart ikke for det mærke, du tager?

    Hvordan det er med lige præcis dit mærke, bør du kunne læse dig frem til på denne indlægsseddel, som det er vigtigt, du virkelig læser grundigt og sætter dig ind i.

    Der står også, hvordan du skal forholde dig, hvis du glemmer en pille.

    Men - det er altså meget vigtigt, at hvis man vil bruge p-piller - p-midler i det hele taget - som prævention, så skal man tage denne medicin korrekt.

    Ellers er det en meget, meget dårlig prævention, som dels ikke beskytter godt nok, dels kan lave en masse ravage i dit fertilitetscenter.

    Og husk nu - p-piller/p-midler beskytter ikke mod kønssygdomme.

    Om du er blevet gravid af det, du har gjort kan jeg ikke gennemskue, for forstår ikke, hvordan lige præcis dine piller skal tages.
  • Indstillinger
    Har læst det hele igennem inden jeg begyndte med at bruge P-pillerne.
    Spurgte osse min mor indtil det, hun siger det skal nok gå.
    Men tvivler stadigvæk, for læser lidt omkring at man skal tager dem i 1 blødningsdag, hvis man tager dem 2-5 blødningsdag dag skal man beskytte sig med en kondom. Jeg fik min menstruation rimelig sent på aftenen, så tog dem med det samme dagen efter. Og jeg har fået lidt blødninger, som man får normal når man starter på P-piller. Jeg er stadigvæk tvivl og ikke. Men osse af, hvornår de virker, i sedlen til påsken står der intet og prøver læse på nettet om dem. Men ingen oplysninger får man. Nogen siger når der er gået 7 dage andre den første dag man tager dem?
  • Indstillinger
    Det er medicinalvarefirmaets pligt at give ordentlig information om deres præparater, så derfor foreslår jeg, at du kontakter det firma, som producerer din medicin - det står på pakken, og det er den danske leverandør, du skal kontakte.

    Det er simpelt hen for dårligt, hvis ikke der er en tydeligt og let forståelig indlægsseddel med medicinen. Men - de finder ikke ud af, at det ikke er tydeligt, hvis ikke, de får besked om det, så derfor er det fornuftigt, hvis du gør dem opmærksom på det.

    Der ud over foreslår jeg, at du kontakter din læge - for også din læge har pligt til at give patienten ordentlig rådgivning, og lige præcis omkring p-piller/midler er læger desværre ofte meget sløsede med deres information.

    En ting er dog helt sikker: Hvis ikke man tager denne medicin fuldstændigt korrekt, så kan man heller ikke regne med at den beskytter optimalt.

    Du er kun 16 år - er du helt sikker på, at hormoner er den rette medicin for dig? Din krop har mange gange bedre af at blive beskyttet på anden vis end med hormoner.
Log in eller Registrér for at kommentere.