Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ondt i ryggen ( hekseskud ) hjælp

Ronni1980Ronni1980
Redigeret 20 maj, 2013, 12:01 i Rygsmerter
Hej alle

Jeg arbejder som murer, og har haft lidt ryg problemer gennem 7 år efter en tur ned af en trappe ,smerter kommer og går, men Jeg var så uheldig at få et hekseskud i min lænd i mandags, tog så til lægen og fik noget smertestillende , jeg kunne dårligt nok gå, det gjorde så ondt, idag kan jeg godt gå unden problemer , men jeg får smerter når jeg sidder og skal rejse mig, og smerter når jeg bukker mig ned, er det normalt jeg stadig har ondt når jeg sidder og bukker mig ned en uge efter ? Og hvor lang tid går der før jeg er i tip top igen ?

Og hvad er folks erfaringer med dette, nogen øverlser i kan anbefale?
og hvad med træning når den lænd er blevet iorden, hvad kan i anbefale af øverlser som styrker lænden ?

Jeg prøver så vidt muligt nu at holde mig igang og laver udstræk øvelser og træner mave hver dag ..

Håber på en masse råd og vejlledning ?

Kommentarer

  • Indstillinger
    IBUTOP---er en smertestillende creme ---som man kan smøre på det ømme sted flere gange daglig --så er det ikke så smertefuldt at gøre øvelserne ---som igen gør at du bevæger dig lidt friere ----
  • Indstillinger
    prøv at gå ind på NETDOKTOR---og slå op under ryg problemer ---måske du der kan få tips ---du kan bruge
  • Indstillinger
    Tak for svar , men det er ik mere smertestillende jeg søger,
    Men folks erfaringer , hvor længe jeg kan regne med at ha ondt i lænden og ballen når jeg bukker mig ned ?

    Og om der nogen der har haft det på samme måde der ved hvilke øvelser der hjælper og hvilke øverlser jeg kan styrke min lænd, men mest af alt om det er normalt jeg har ondt i lænd og Balle når jeg bukker mig ned og hvor længe jeg skal regne med ? :)
  • Indstillinger
    Selvom man har alle de smerter og knap kan gå, siger alle det skal gås væk jeg skal holde mig igang må gerne ta på job igen, men ingen tunge løft ?
  • Indstillinger
    derfor mener jeg du har brug for smertestillende ----fordi du går alt for stift --når det gør ondt ---smerten skal dulmes --og så i gang med træning
  • Indstillinger
    Jeg er på smertestillende .. Mén syndtes bare det virker underligt det skal arbejdes ( gås væk )
  • Indstillinger
    Ronni

    Hvorfor er det mærkeligt at det skal arbejdes væk?

    En muskel er skabt til at kunne strække sig (inden for dens naturlige fysiske formåen, naturligvis -og til at kunne trække sig sammen og derved udføre et arbejde i form af kraftoverførsel.

    Den er ikke skabt til at være stivnet, som det er tilfældet ved et hekseskud.

    Dvs. kuren mod hekseskud er faktisk simpel.

    Du skal bukke dig ned, langsomt, så langt du kan -og det må gerne gøre ondt. Bliv i den bukkede stilling i 20-30 sekunder -gentag 6 gange dagligt -derved får du strukket musklen så de ophobede affaldstoffer der gør at den er stivnet, kan komme ud.

    Smertestillende som ipren og panodil sammen mindsker hævelsen omkring muskelfibrene -så affaldsstofferne kan komme ud og musklen blive rask igen.

    Når du "arbejder det væk" så øger du blodgennemstrømningen som kan fjerne affaldsstofferne.

    Du kan også gå til en kiropraktor som vil benytte triggerpoints og pludselige bevægelser på en særlig måde hvilket kan få musklen til at slappe mere af. Det har dog størst effekt lige i starten. Har du gået med det i et par uger, så er en fysioterapeut bedre, fordi musklen er blevet mere hård og stivnet. Fysioterapeuten bruger også triggerpoints men på en anden måde ved massage der egner sig bedre til langvarigt hekseskud.

    Så altså: langsom udstrækning -jo mere ondt det gør jo mere er du på rette spor mht. at få strukket de rigtige muskelfibre ud -stræk 20-30 sek 6 x dagligt.

    Læg evt is på nogle gange om dagen for at mindske hævelse omkring musklen -virker også smertestillende. (Ved gigt er det noget andet, så er varme bedre).

    smertestillende, ipren + panodil for at mindske hævelse omkring musklen og hindre at hekseskuddet breder sig til nabomusklerne. Dog i max 10-14 dage, herefter mindskes den gavnlige effekt -men til den tid skulle du også gerne være ovre det, omend du nok stadig er øm og lidt sart.

    Bevæg dig så meget som muligt, rigtig gerne med sved på panden og pulsen oppe så affaldstofferne i den spændte muskel kan blive skyllet væk.

    i sværere tilfælde: inden for få dage: kiropraktor længerevarende hekseskud: fysioterapeut.

    Har man mange gentagne hekseskud, så bør man styrketræne ryggen for at undgå det igen -det kommer nemlig typisk hvis rygmusklen har skulle arbejde på en uvant måde eller over evne.
  • Indstillinger
    Det var en god forklaring og råd jeg kan bruge
    Vil gerne sige mange tak til jer alle
    Jeg må tá på job imorgen bare undgå de tunge løft
  • Indstillinger
    Er der andre øvelser i kan anbefale som styrke af lænden
Log in eller Registrér for at kommentere.