Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

træt af min store hårvækst i årtier nu

Redigeret 17 maj, 2013, 13:10 i Åben debat for kvinder
hej
jeg er simpelthen så utrolig træt og vred over jeg er den eneste kvinde med så meget abehår..jeg har fuldskæg, sorte lange gennem hele ansigt. mavehår, striple, sorte og lange, stivene ud af brysterne, sindsyg meget hår i røven. hvad fandne skal jeg gøre?
har været til min læge som sagde det var arveligt. plus sådan er det fra de lande jeg kommer fra. jeg er altid ked, og været psykisk nede i årevis fordi de voksede som en skov da jeg var 16- er 23 nu...og det gør mig enddu mere rasende at hun og andre piger der ikke gider fatte en skid, siger. vær som du er...nej gu kan jeg ej...hvis man ligner en gorilla og alle andre piger ligner feminine skøndheder gider ejg da ikke acceptere det..jeg kan ikke leve med det her...jeg er så ked af over jeg ikke er feminin og ser kvinde ud. mit største ønsker er at få de hår væk permanant

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Jeg kan se dit indlæg er over et år gammelt, så måske har du allerede selv fundet en løsning på problemet i mellemtiden.
    Jeg vil mene at hårfjerning med ellipse/IPL eller laser lys vil være en god løsning for dig, da ellipselys især er effektivt når hårene er mørke/sorte. Der er en del hudlæger som tilbyder denne behandling, fx Mølholm Privathospital i Vejle (www.molholm.dk), men også mange andre steder. Du kan sikkert få din læge til at henvise til en hudlæge for at få en vurdering.

    Den øgede hårvækst kan for nogle kvinder skyldes højere niveauer af androgen hormoner end normalt, også kaldet Hirsutisme (dvs. for meget af de 'mandlige' hormoner Testosteron, Androsteron, DHEA osv.). Du kan få målt disse hormoner vha. en blodprøve hos lægen.
    I så fald kan det måske hjælpe at tage P-piller der indeholder Østrogen, som balancerer androgenerne og dermed mindsker hårvæksten. Anti-androgen medicin (Spironolactone) kan også være en mulighed, men kan have visse bivirkninger.

    Prøv at få din læge til at henvise til en hudlæge. Hvis din læge er besværlig og ikke vil det, så synes jeg helt sikkert du skal skifte til en anden læge.
Log in eller Registrér for at kommentere.