Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Bange for hpv

Dette er det samme jeg har skrevet ind til lægerne herinde.

Hejsa. Jeg har for noget tid siden være sammen med en mand til sex. Jeg er selv en dreng på 16 år. Jeg har fundet ud af han har været sammen med mange personer og også være sammen med nogle i udlandet bla. på fillinpinerne. Det foregik sådan at vi lå i hans seng og han gav mig et handjob og jeg gav ham et. Derefter gav en mig finger i numsen men han var ikke helt oppe.
Han havde rørt sin egen penis flere gange inden han rørte mig. Vi lå også lidt i ske og han sad oven på mig. det foregik uden kondom. dumt jeg ved det. vi lå også lidt i ske men ved ikke om hans penis lige har rørt min numsehul lidt ?

Jeg har derefter læst meget om kønssygdomme og hpv.

1. Hvilke kønssygdomme skal jeg tjekkes for nu når han også har haft sex med mange andre i udlandet ?

2. Hvad kan jeg være smittet med ?
3. Jeg har haft et lille sår/rød prik agtigt på penis som lægen sagde var arvæv som dog ikke er gået væk efter 3 mdr. Det sveget der lige efter jeg havde være sammen med ham jeg tror det har været det arvæv der måske. jeg har også haft lidt forstoppelse og diarre og meget lidt blod svie og kløe. lige efter jeg kom hjem havde det blødt ud af urinrøret og der kom lidt med når jeg tissede et par dage efter men det er dog gået væk. det har været rødt omkring urinrøret nogle gange. jeg har også haft nogle små knoppe på glans var til lægen med det og hun sagde det var talgkirtler ??

4. Jeg har læst en masse om hpv og kræft og er blevet meget bange for om jeg er smittet med det og at jeg udvikler kræft i fremtiden. Jeg kan ikke rigtigt lade være med at tænke på andet i hverdagen og det tager rimeligt hårdt på mig. fordi jeg er bange for at dø tidligt pga kræft.

5. Kan jeg være smittet med hpv og hvordan smitter det ?
Jeg har læst mænd kan få hoved-hals kræft penis-kræft og anal-kræft
Piger bliver vaccineret mod hpv og der er 2 typer som giver kønsvorter hvilket ikke kan give kræft ? Og to andre typer som kun forsager livemoderhalskræft eller og andet ???

Jeg har nogle steder læst at man kan tjekkes og ikke kan tjekkes for hpv. Og jeg vil rigtig gerne testes for at kunne være rolig igen.

jeg er blevet testet for klamydia og gonorre begge var negative.

Dette gør mig meget ked af det og jeg har det rigtigt dårligt i min hverdag og går og tænker på det hele tiden fordi jeg slet ikke har passet ordentligt på mig selv.

Har læst at hpv aldrig går væk og ud af kroppen igen men har også læst andre steder at det går væk efter nogle mdr.
Jeg er 16 år og hvad er chancerne for at jeg udvikler kræft eller at jeg får hpv ud af min krop igen. Er der noget jeg kan gøre selv ?

jeg læste at unge homoseksuelle mænd har meget større chance for anal kræft. Jeg er ikke homoseksuel men ville bare prøve min grænse af. Har jeg større chance for anal kræft efter denne episode ?:s

Jeg håber virkeligt i vil tage jeg tid til mig spørgsmål og give mig et godt og uddybet svar da det her tager på mig hårdt. ;-(
Og måske komme med noget rådgivning :)

Hilsen mig.
tak på forhånd.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kan godt forstå du er urolig, men det er jo ikke alle der er smittet med hpv, der får kræft. Det er cirka 10% der vil udvikle celleforandringer. I de fleste tilfælde er virus af en type, som kroppen godt selv kan bekæmpe. Nogle udvikler kønsvorter, men det kan også helbredes. Så vidt jeg ved, kan man ikke blive tjekket for hpv. Kondom er godt at bruge, men det beskytter ikke fuldstændig mod hpv, da virus og kan sidde andre steder på kroppen, f.eks. pungen (men brug altid kondom).. Jeg synes du skal snakke med din læge om det. Du behøver jo ikke sige, det er en mand, du har været sammen med, hvis du ikke har lyst. Du kan også blive vaccineret for hpv, men som dreng/mand skal du selv betale, men tror pengene er godt givet ud:)
  • Indstillinger
    Men hvad så hvis personen tager til lægen også får at vide der ikke er nogen. Kan man så stadig være smittet med hpv ?

    10% der får celleforandringer det er da også meget men går celleforandringerne ikke væk hos de fleste så der ikke sker noget eller ?

    er der evt. man kan gøre for at kroppen kan bekæmpe dette virus bedre ?

    btw. Tak for svaret :)
  • Indstillinger
    Redigeret 15 maj, 2013, 16:24
    Vil du uddybe det første spørgsmål? Er ikke sikker på jeg forstår det.
  • Indstillinger
    Jeg har fundet lidt om hpv og vaccine fra kræftensbekæmpelses hjemmeside. Synes du skal prøve at læse det (der er noget der omhandler mænd imellem også). Hvis der er noget du er i tvivl om, vil jeg gerne prøve at uddybe det for dig:)
  • Indstillinger
    Det var bare om hvordan dette hpv smittede. Smitter det kun hvis han har kønsvorter ?

    Har du nogen procentdel på hvor mange der faktisk får kræft af hpv ved mænd ?
    Kan der ikke også kommer celledeling som bare går væk igen ?

    har du et link måske ?:)
  • Indstillinger
    Så det vil sige at hpv 16 og 18 kun rammer kvinder altså det kan ikke forsage kræft hos mænd ?

    Der står også at hpv kræft er meget sjælden hos mænd og når jeg ikke er så gammel så er der vel meget stor chance for at jeg får dette hpv ud af kroppen ?:)

    Ved du hvilke typer der kan forsage kræft hos mænd ?:)
  • Indstillinger
    Du kan læse om hpv her: http://sikkervaccination.dk/hpv-vaccine

    Du kan også stille dit spørgsmål til Lægernes Vaccinations Organisation via facebook: http://facebook.com/sikkervaccination
Log in eller Registrér for at kommentere.