Hjem Smerte Åben debat om smerter

Mavesmerter kommer og går

Redigeret 16 maj, 2013, 13:42 i Åben debat om smerter
Hej

Jeg er begyndt at se en pige, som har slemme mavesmerter en gang imellem. De kommer tit når hun lige har spist, og hun siger hun har haft dem i 1½ år nu. Hun nægter at gå til lægen, men jeg er altså lidt nervøs for hende. Dette er vel forhåbentlig ikke symptomer på tarmkræft eller andre forfærdelige ting?

Desuden... hvordan overbeviser jeg hende om at hun skal gå til lægen?

Kommentarer

  • Hvis hun er over 18 år, så er hun personlig myndig, og det er derfor hendes eget valg, om hun vil gå og lide unødigt eller få gjort noget ved det.

    Har hun haft det 1½ år, og det er de samme smerter - altså ikke er blevet værre - så er det nok ikke en galoperende kræftsygdom, hun har, men derfor kan det da godt være, hun fejler noget, som der bør gøres noget ved, og som bestemt ikke bliver bedre af, at hun ikke gør noget.

    Der må jo være en grund til, at hun hellere vil lide end få gjort noget ved det. Prøv at få den forklaring fra hende, og prøv om du kan gøre noget ud fra den forklaring.

    Og lykkes det ikke, så må du jo respektere hendes valg, dog foreslår jeg, at du holder op med at ynke hende, når hun beklager sig - gør hun det, så sig til hende, at hun jo har et valg, som hun ikke benytter sig af.

    For - det kan jo være, det "bare" er en måde, hun bruger for at få sympati, og ja, det lyder umiddelbart lidt hårdt; det er ikke sådan ment, men det kan jo være, hun har brug for en helt anden form for hjælp, for der er da et eller andet sted noget galt, når man vælger at lide med mavesmerter frem for at prøve at søge hjælp.
  • Hun er over 18, og jeg respektere hendes valg, men ønsker hende kun det bedste. Jeg må vel bare snakke med hende om det.

    Men mange tak for respons :)
Log in eller Registrér for at kommentere.