Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fedtprocenten ned...

Redigeret 9 maj, 2013, 07:06 i Åben debat om overvægt
Hej, jeg står i et 'stort' dilemma med min krop.
Sidste år gik jeg på efterskole, og min vægt kom op på de 61kg, da jeg simpelthen spiste hele tiden.
Efter den tid, har jeg tabt mig, så jeg nu vejer 55,5-56 kg.
Mit spørgsmål er dog bare, hvordan jeg kan få min fedtprocent ned?
Jeg er ca 167 høj, fyldt 16 her til oktober , jeg løber 2-4km 6 gange om ugen, rider 1-2 timer hver dag og styrkettræner maven i 30min alle ugens 7 dage.
Jeg har droppet det hvide brød, kartofler, ris og erstattet dette med bulgur (mener jeg det hedder) også dropper smør, slik mm, og holder mig i den sunde retning. Min mave er blevet betydelig mindre! Ikke så oppust mere.. Men stadig, efter jeg har spist dagens første måltid, føler jeg mig højgravid!
Min mor siger hele tiden, at jeg nok skal blive som jeg 'ønsker' da jeg bare er i vokse alderen... Meeeen, det skal en mor jo sige ;-)
Mit dilemma har bare gjort mig meget opsat på at jeg er tyk tyk tyk.... Evt også nogle råd til at kunne li' ens krop?? Dem kan jeg tydeligvis godt bruge nogle af!:)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du har et BMI på 20,14 - så du er ikke overvægtig, faktisk ligger du i den lave ende af skalaen, så du skal simpelt hen ikke tabe flere kilo.

    Men - selv om din mor siger, som en mor skal - så har hun ret. Det er ikke ualmindeligt, at man i puberteten er lidt "skævfordelt" - tingene er ikke fuldstændigt ko-ordinerede i kroppen, man kan have lange arme og ben, men lille tæt torso osv. - og så føler man, at man er "forkert", men det retter sig stille og roligt, hvis du ellers vil give din krop lov til det.

    Hvis du kører for hårdt på nu i puberteten kan du netop risikere det modsatte af, hvad du ønsker - nemlig at få vægtproblemer hele livet.

    En pubertetskrop har altså brug for god næring for at kunne udvikle sig rigtigt.

    Det er rigtigt fint, at du dyrker motion og er opmærksom på en god, sund og nærende kost, men du skal altså spise dig mæt hver dag.

    Gradvist vil din krop finde sin naturlige fordeling, så derfor bør du tage den helt med ro - og fortsætte med at spise sundt og nærende - og dyrke god motion, men du skal altså heller ikke gå over i den anden grøft. Du har lov til at "holde søndag" ind i mellem, dvs. spise noget, der indeholder fedt og tage en slapper med motion - det har din krop altså også godt af.

    Så - du skal ikke tabe dig mere, men med tiden vil din krop også blive mere harmonisk.
Log in eller Registrér for at kommentere.