Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

snage i kæreste-telefon

Redigeret 9 maj, 2013, 06:33 i Sjældne sygdomme
Jeg har et spørgsmål som er lidt off topic, men jeg har en mistanke om, at min kæreste har en affære. Jeg har nu fundet hans kode til mobilen og facebook og jeg er meget i tvivl om jeg kan tillade mig at snage i hans beskeder? Hvad siger I?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis jeg havde en begrundet mistanke ville alt blive undersøgt.
    Andre mener noget andet, men det kan jeg ikke tage mig af.
  • Indstillinger
    Jeg synes egentlig ikke dette emne hører til under "sjældne sygdomme" - måske under utroskab eller samlivsproblemer.

    Men - hvis du er i tvivl om din kærestes troskab, kunne du jo starte med at spørge ham, hvad han synes, der er galt i jeres forhold - og så kunne I få talt om det. Jeg mener - der må jo være noget galt siden du overhovedet har fået mistanken.

    Du kan da også spørge ham direkte.

    Er du stadig efter denne samtale i tvivl, ja, så er jeg da enig med Persille - hvis man skal være et par, så har man vel ikke hemmeligheder for hinanden, hvorfor jeg heller ikke ser det som et stort problem, at du kigger i partnerens mobil og facebookprofil.

    Hvis et parforhold skal kunne fungere, så er det da af afgørende betydning, at man kan tale åbent og tillidsfuldt sammen, og så skal man da være dreven, hvis man også skal kunne lyve sin elskede lige op i ansigtet.
  • Indstillinger
    Der er lige kommet en dom fra strafferetten mht at tjekke kæresters telefoner.


    Det er et brud på brevhemmeligheden og dermed ulovligt og kan straffes med bøde eller fængsel.

    Det vel svaret på dit spørgsmål.
  • Indstillinger
    Det er selvfølgelig rigtigt Asklepios - sådan er lovgivningen, men hvordan kan et parforhold egentlig overleve, hvis man skal i retten for at have kigget i sin kærestes mobil?

    Jeg mener nu, at man da slet ikke kan leve ordentligt i et forhold, hvis noget sådant er lukket som Fort Knox, og der da må være noget helt galt i et forhold, hvis det er et stort problem, at partneren får indblik i ens ting.

    Men - det korrekte i det her tilfælde er da, at trådstarter taler med sin kæreste om problemet, og beder om tilladelse til at se i kærestens medier.

    Hvis ikke der kan gives lov til det, så må det da overvejes om forholdet overhovedet skal fortsætte, for så er der ikke tillid - og er der ikke tillid i et forhold, så er det efter min mening alligevel ikke noget forhold.
  • Indstillinger
    Hej igen

    Lotte, mht det med lovgivningen så er det sådan at det indtil nu har været lidt usikkert om mobilsms og mails hørte ind under brevhemmeligheden eller ej. Det er derfor den dom er så vigtig for nu har retten slået fast at det er det.

    Desuden mener jeg at et forhold aldrig er godt hvis man skal gå og kontrollere hinanden som en anden KGB-agent i det skjulte.

    Det er da bedre at snakke om det og se de mail og sms'er igennem sammen. Man kan ikke altid forstå sammenhængen. Hvad der kan se meget mistænksomt ud kan dække over noget helt uskyldigt -og omvendt!

    Har man en mistanke om utroskab så er der jo noget galt i det forhold i det hele taget, og det er dér der skal sættes ind. Utroskab er et symptom på noget der er galt. Ligegyldighed eller oversethed for den som er utro.

    Det er så min mening. Men det er bare dumt oven i at risikere en straffesag bare fordi kæresten er et fjols at han opfører sig sådan at mistanken kan rejses, eller at han rent faktisk er utro.
  • Indstillinger
    Hej Asklepios12

    Det kan du have ret i, men det skal også kunne bevises før der kan rejses en straffesag.

    Men naturligvis, hvis vedkommende har helt rent mel i posen burde der jo ikke være noget i vejen for at se det hele sammen. Kan det ikke lade sig gøre kan forholdet lige så godt afbrydes. For hvad er der ved den slags forhold, intet.
  • Indstillinger
    Vi er slet ikke uenige.

    Selvfølgelig skal man ikke rode og snage som en anden KBG-agent i et parforhold. Det er da også dybt nedværdigende, hvis man føler, at det er den eneste måde, hvor man kan finde ud af noget om den person som man lever sit liv med.

    Det bør da være helt naturligt, at man har disse ting liggende frit fremme.

    Hos os har vi ganske enkelt samme kode til vores telefoner og øvrigt netværk, og grunden til at vi valgte det, var simpelt hen at der nu om dage bare er så mange koder, man skal huske, så det gjorde vi ganske enkelt for nemheds skyld. Vi har slet ikke tænkt tanken, at det så betød, at vi så uden videre kunne kigge i hinandens ting.

    Vi har godt nok hver sin mailadresse - men vi har fælles ind- og udbakke, og det har vi aldrig opfattet som et problem.

    Vores mobiler ligger fremme, og hvis den ringer, så bliver den taget af den, der nu er nærmest.

    Jeg er også enig med Persille - hvis ens partner har behov for at skjule og gemme en del af sit liv væk fra en, så er det da ikke noget nærværende forhold, som man kan bygge sit liv på.

    Så til trådstarter - hvis han ikke af sig selv vil vise dig sine ting - så overvej om det er det, du vil bruge din tid på.

    Har du samtidig mistanke om utroskab - så lader det da ikke til, at I i forvejen har en særlig god kontakt.
Log in eller Registrér for at kommentere.