Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er brug af hash i teenage-årene, med lange pauser, skadelig?

Redigeret 2 april, 2015, 21:32 i Rusmidler
Jeg er en dreng på 17, og jeg har en enkelt gang prøvet at ryge hash.
Mit spørgsmål er, om hvorvidt hash er skadeligt, (og hvis ja, i hvilket omfang) hvis det ikke indtages i store mængder og ikke indtages jævnligt.
Efter hvad jeg har kunne læse mig til, ophobes det aktive stof THC i kroppen, hvis det indtages jævnligt, og det er ude efter 4-8 uger, hvis der ikke fortsat indtages THC. Denne ophobning foresager så skader på hjernen, som ikke kan "repareres" så at sige.

Men hvis man indtager hash med så store mellemrum, at THC'en ikke bliver ophobet i hjernen, hvor skadeligt er det så? Og hvor skadeligt er det i forhold til alkohol?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hash kan medføre personlighedsændringer, hvilket alkohol også kan, så faktisk skal man undgå begge dele ;-)
    Ulempen ved hash er, at du kan få en hash-psykose. Den kan komme første gang, du ryger, den kan komme 10. gang, og den kan aldrig komme. Du ved det ikke, så hver gang du ryger, er det som at spille russisk roulette.
    Får du en hash-psykose bliver du typisk indlagt på en lukket psykiatrisk afdeling, hvor du vil modtage behandling. Måske kommer du dig helt - måske ikke. Kommer du dig ikke, kan du se frem til at tilbringe resten af dit liv på et psykiatrisk opholdssted og kan vinke farvel til uddannelse, job, familie m.v.
    Kommer du dig igen, så er der en risiko for, at din hukommelse har taget skade, og du har personlighedsændringer ofte i den aggressive og depressive retning.
    Ved indtagelse af alkohol skal du drikke meget i længere tid, før du bliver psykisk syg, dum i bærret og uden helbredelsesmuligheder. Men begge dele er farlige og usunde for både krop og sjæl
  • Indstillinger
    Jeg skrev en lang post omkring hvor nederen et svar "rejen" har givet..


    Chancen for "Hash psykose" er latterlig lille.. Og det sker typisk for folk som allerede har et "skrøbeligt sind" "skitzofrener" eller folk med kategori 5 deprisioner.

    Jeg kender måske... 50 som ryger, har røget... og sjovt nok er den eneste jeg kender der har problemer med hash, typen der har haft en dårlig opdragelse, mistet sine forældre, og alt mulig andet negativt. Han har ikke fået en psykose, Han kan bare ikke stoppe med at ryge det igen.



    Det jeg REÉlT mener du skal tænke over, er den sociale effekt tjald har på dig.

    Jeg er 22, har brugt meget af min ungdom på et værelse, sammen med 4-5 gutter, på at spille computer, musik og hænge ud..

    Det fortryder jeg utroligt! - Havde jeg været typen der havde trænet og været i god form, Havde jeg haft meget mere livsenergi, Nogle bedere erfaringer, sunderer, kærester o.a.

    Som man typisk lukker sig ud af når man ryger meget..


    På et tidspunkt skal man hanke op i sig selv, Det farlige ved tjald er nemlig kun delvist du får en psykose, eller dårlig hukommelse, Men at du på et tidspunkt i dit liv er 27 år gammel og har brugt de sidste 10 år i dit liv på at se film og ryge fede. og er deprimeret over du aldrig kom igang med de ting du rent faktisk gerne ville havde lavet i din ungdom.


    Jeg kender alt for mange mennesker der ryger, Og "rejen" er enten dum eller uerfaren når han sidder og siger du kan vinke farvel til dit liv, er du uheldig og få en psykose... Folk sidder og stikker sig med kanyler dagligt med stoffer der påvirker de samme centrer i hjernen som tjald bare 1000000 gange værrere.


    Jeg har mange søskender, og jeg vil gøre hvad jeg kan får at de ikke kommer ind i de samme løbebaner som jeg har, hvad angår tjald.


    Nu er jeg typen der har taget en udd. og mit liv har været godt, fordi jeg kan differencerer mellem at have det sjovt og være seriøs.

    Livet er selv dicsiplin, og ikke andet. der skal være balance i tingene..


    Jeg har ryget hver dag i lang tid, Men så jeg har måske delt et par joints med nogle venner om aftenen, taget hjem tidligt, gået i seng, stået op, gået i skole, ned og træne, også ned til vennerne igen...

    Det har aldrig været et problem for mig..

    Andet end, Jeg gerne ville havde valgt en anden vej, Men tjalden har holdt mig lidt i lås, jeg har ikke kunne overskue andet, fordi det har krævet noget af mig, og det er lettere bare at sætte sig ned til gutterne bare og spise en pizza og spille noget computer.


    Så har du ligesom et indtryk af hvordan det er..

    Ryg løs uden af være bekymret for psykose, Men hvis du er bange for psykosen, så slap af med det, Lad være med at tage kæmpe lunger, bare stille og rolige hvæs, ikke noget med at suge bong, Kend dig selv..

    Når du har røget 100 gange, ved du ligesom hvor du har dig selv. Og du har set hvordan andre mennesker reagerer..

    F.eks. er der en tendens til at folk får det dårligt når de har været i byen og afsluttet turen på staden med en kæmpe joint, Fået det dårlig og ligget og knækket sig i 2 timer.. Grundet de ikke kan klare kombinationen.


    Får du det dårlig hvis du ryger, så IKKE gå i panik.. Bare slap af, Spise en mars bar, lad være med at gå uden for, Drik en halv liter cola... Spis en til mars bar, og slask foran TV'et.. Så går det væk på 15 mins.

    Det ihvertfald mine beretninger.


    Og ikke hør på folk som ikke fatter en skid og siger du dør eller mister din personlighed når du ryger tjald..



    Jeg kan snakke i 100 år omkring hvor latterligt det er at alcohol er accepteret og hash er erklæret uacceptabelt.

    Alcohol er MEGET mere skadeligt, MEGET mere ødelæggendes, MEGET mere afhængigheds dannendes.

    Hvis du går tilbage til alcohol ulovligørelsen i amerika for mange år siden, og ligger de mod-argumenter op imod dem der er imod hash nu om dage, går det op for dig hvor meget det samme det er.


    Hvis du undersøger hvem der sørger for at holde hash ulovligt går det op for dig det er store alcohol virksomhedders datterselskaber, F.eks. Jack daniels og andre, som budgetterer og støtter modstanden imod tjald..

    Hvorfor mund?

    En type som dig og mig vil hellere ryge en joint og få en god grineren og "Last friday" med 2 liter cola og en pizza, End at drikke os stive og hoppe rundt på bordene i byen, iblandt psykopater på MDMA. og have det dårligt helt til mandag.


    Det ihvertfald mine beretninger, Tag dem som du vil, og gør hvad fuck du vil.

    Alt med måde!
  • Indstillinger
    Bare sådan til oplysning, så arbejder jeg på en ungdomspsykiatrisk afdeling, og over halvdelen af vores pladser er normalt optaget af hash-psykoser. Så måske er det ikke ofte, man får det, men de fylder nu godt i vores indlæggelsesstatistik.
    Så hvem der er dum og uvidende, kan nok diskuteres, og under alle omstændigheder er tonen og niveauet måske netop et bevis for, at man bliver afstumpet og ikke alt for heldig af at ryge for meget!
  • Indstillinger
    Først og fremmest, mange tak for jeres svar :-)

    Specielt dit Hvadsnakkermandenom1, det er virkelig fedt, at høre hele historien fra en der selv har været igennem det! Og virkelig stof til eftertanke.
    Egentlig er jeg ikke så bange for en psykose, for jeg er mener ikke selv at have et skrøbeligt sind, og det med at blande alkohol med ind over en ryger har jeg bare hørt for meget dårligt om.

    Jeg er selv i gang med gymnasiet, og kommer næppe til at ryge mere end en gang i måneden, sikkert heller ikke hver anden. Men jer har sendt mit spørgsmål til brevkassen, så jeg håber at de kan give mig et svar på hvorvidt det kan være skadeligt at ryge en gang i mellem. Men det lyder det jo ikke umiddelbart til.
    Jeg tror du har ret i, at jeg, som dig, bare er en der hellere vil slappe af og ryge, end drikke mig i hegnet. Og mange tak for rådene! Super fedt at høre fra dig! :-)
  • Indstillinger
    Man kan bare læse indlægget fra "Hvadsnakkermandenom1", det ville være nok til jeg ville holde mig langt væk fra både at drikke og ryge.

    Hvis ikke du kan se, der er noget galt, så er skaden allerede sket. Held og lykke med gymnasiet. Jeg har hørt det ikke er så svært som før i tiden. Det kan du være glad for.
  • Indstillinger
    Hvad snakker manden om?! Er det mig det er afstumpet?! xD sødt..
    jeg giver manden mine beretninger.

    Og mine holdninger, menninger... Ikk' rejen?
    Jeg kunne godt forestille mig en skræk det må være at se folk med "hash psykoser" Hver dag, virkelig livsbekræftende. Men du lyder kristen!

    Men at du sidder og er høj i hatten, Kan vi blive enige om det er dumt at ryge, drikke? Tage narko? Ja det kan vi vidst, jeg tager argumenterne til næste trin. Folk gør det stadig! for det meste grundet sociale omgange som leder ud i social arv, på den ene eller anden facon. Ensomhed eller 1000 andre grunde.


    Jeg håber du bare er en stikkerendt dreng der hvor du arbejder, hvis det er din indstilling til folk med problemer som psykoser, afhængighed - skulle du fyres på stedet!

    Jeg kender en det skal på afvænning snart. Han er sjovt nok heller ikke typen der noglesinde kunne finde på at starte på et gymnasium.

    En type som du måske kender som den typiske hash ryger.

    I kender mig overhovedet ikke, og havde du sagt det der til mit ansigt havde jeg sat dig ned på en stol og skolet dig om hvordan den her verden er, som en 5 årig!

    Jeg kender alle typer mennesker der ryger, folk der står og sælger mærkevarer, folk på højt nivau idræt, såvidt en chef for en kæde, og hans kollegaer. DET ER BARE BALANCERET! Med kone og børn enda!

    Men det var sidste gang jeg læser på den her site igen, i jo helt fucket! :P

    OP kan skrive til mig hvis han er interresseret i at læse nogle artikler fra 2012 studierne omkring påvirkning af hjerne og THC.

    Fred være.
  • Indstillinger
    Jeg må sige tak, det går glimrende i gymnasiet. Om det er min skyld at niveauet er lavere end tidligere kan vi jo diskutere... Eller hvad?

    Til Hvadsnakkermandenom1; jeg vil meget gerne se de artikler, for alt hvad jeg har kunnet finde, omhandler folk med et højt forbrug af cannabis, hvilket jeg ikke mener 1 gang hver anden måned er ;-) Men der er andre jo nok uenige...
  • Indstillinger
    jeg er en alle af 21 og har røget i 7 år stort set bong jeg fatte det ikke helt fik min første psykose som 17 åri og nu er jeg faktisk lang tids psykosie og har miste det meste af min hukommelse om fortiden men jeg har sku os en familie nye mål i livet min drøm var at få brøn kan du bare ikke når du måske er vinter ryger fordi du ikke længere kan føgler relger dine klamme forældre stille det venter man med til at hjerne faktisk er udvliket og det er altså når man er 21 år hvis ingen psykisk liderså har og adha høre faktisk indover jeg røg 10 gr hash om dagen og to strækt medcin der faktisk svaret til speed samtidt lyder dyrt men jeg hade altså en kost med barn som røvrandte mig hun røg få 250 kr om dagen og branet var 10 måndere du kan kun huske fødeselvdag på hende og at en smutter blev gravid fedt kan jeg jo ikke håndtter du bliver nabo og beste venner med hende på psyk finder ud af i barn måske det en pige fedt hun miste barnet men kan ikke snak om det uden at ryge bong eller tobank eller stræk medicin der gør mig skør i boldet :( er på pysk nu og ryger to jonit når jeg kan komme til det forstil jer det drenge det er fucking hårdt prøv og bo på en lukket afdreling og ikke se sin famillie i måske 7 måndere børn på 13 år må ikke besøg dig har os en nevø så stopper feste altså hov drak sku os øl er født meget pyskisk ustabig men lægere mener jeg er blevet hjerneskadet helt og er snart 21 år slut håber i kan lære noget alt jeg ved er rygtert men tal huske da i tal ved jeg så nu :)
Log in eller Registrér for at kommentere.