Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har jeg anoreksi(eller er jeg på vej til at få det)?

Redigeret 29 august, 2013, 07:08 i Anoreksi
Hej - Jeg er en pige på 15 år.

De seneste uger har jeg hele tiden synes jeg er tyk, så jeg tænkte at jeg vil gøre noget ved det. Men nu, her den seneste uge har jeg næsten ikke spist noget, og jeg gør alt for at forbrænde alle de kalorier jeg har indtaget. Jeg træner tit en time om dagen eller mere. Idag har jeg det vildt dårligt med mig selv, da jeg mener at de 272 kalorier jeg har indtaget er for meget.

På det 4 dage hvor alt er gået ret ekstremt har jeg tabt 2 kilo. Det vil sige at jeg vejer 58 kg, næsten 57.

Jeg går meget op i det jeg spiser, jeg tjekker alt for hvor mange kalorier det indeholder.
Jeg synes ikke selv at jeg har mange personlige problemer. Men jeg har nogle, og jeg tror at de først er ved at havde trængt igennem på mig nu.

Jeg er 167 cm. Høj.
Håber i kan give mig et svar.(jeg mener ikke selv at jeg har en problem som såden, for jeg har det godt med det selv)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Altså, hvis du kun indtager knap 300 kcal om dagen, så har du måske ikke et problem her og nu, men det får du snart. Ved at indtage så få kalorier giver du ikke hverken din krop eller din hjerne noget at arbejde med. Det betyder, at din udvikling går i stå. Det vil på sigt, hvis du ikke begynder at spise noget mere, betyde, at du ender som et meget lille menneske uden evne til at få børn men tilgengæld med en kraftig hårvækst i hele ansigtet og på store dele af kroppen. Det vil også betyde, at du bliver skind og ben og aldeles usexet.
    Derudover vil du blive langt mindre begavet, end du kunne være blevet, så det er ikke sikkert, at du vil have hjerne til at tage den uddannelse, du ellers gerne ville have.
    I din alder skal du have omkring 2000 kcal. om dagen. Du skal have en sund og afbalanceret kost og motion ca. 30 min. om dagen.
    Hvis du ikke kan lide dig selv og din krop, så skulle du tage og tage en snak med skolens sundhedsplejerske eller finde en god psykolog og få noget professionel hjælp til at acceptere dig selv, som du er. Har du først fået en spiseforstyrrelse, kommer du til at spilde hele din ungdom på en psykiatrisk afdeling og dermed gå glip af alt det sjove.
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg går i behandling for en spiseforstyrrelse, og med det du beskriver minder det lidt om migselv. Det virker på din historie som om at de tanker bare er kommet brat, og ikke er kommet over længere sigt, så det undrer mig. Hvordan har du haft det med digselv tidligere? har du altid været tilfreds med digselv?.. Den måde du sulter dig selv vil ikke have nogen virkning, da hvis du begynder at spise normalt så tager du det på igen. Husk at det du ser i spejlet måske ikke er det andre ser! (: Glæder mig til at høre mere
  • Indstillinger
    Hej igen - tak for jeres svar.

    Ja, jeg synes aldrig rigtig jeg har væres tilfreds med mig selv, jeg synes altid at jeg har været den store iblandt mine veninder. Jeg har altid bildt mig selv ind at jeg var tilfreds med mig selv.

    Jeg har før ikke spist så meget fordi jeg altid, lige meget hvad jeg har spist, føler mig tyk, og får dårlig samvittighed.
    Jeg tænker konstant på hvordan jeg skal undgå nogle måltider!
  • Indstillinger
    I starten skal du ikke tænke så meget over det.. Men hvis det bliver ved skal du kontakte din læge. Din læge kan henvise til Ambulatoriet for spiseforstyrrelse i det område du nu er i. Men med min erfaring kan det godt virke negativt at komme i behandling, da du begynder at tænke meget over det.. Men tag det med ro, og se hvordan du har det om en månedes tid (:
  • Indstillinger
    Jeg skal se hvad jeg kan gøre :) 1000 tak for jeres svar.
  • Indstillinger
    Hej.

    Du er på ingen måde fed, men helt normalvægtig. Din vægt er sådan set, lige som den skal være. (-:
    Men det der bekymrer mig, er, at du har tabt dig så meget, så hurtigt.

    Der er intet galt i at dyrke godt med motion, men spis normalt!
    Jeg har selv en spiseforstyrrelse, og du skal ikke ønske dig det.

    Du har stadig et valg, så brug det med omtanke!
Log in eller Registrér for at kommentere.