Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fjernelse af livmoder?

AnonymousAnonymous
Redigeret 19 juni, 2013, 16:35 i PMS og menstruation
Hej

Jeg lider rigtig meget under min menstruation. Bløder meget normal men har enorme smerter og så får jeg det rigtig skidt psykisk( er skizofren ). Jeg ender ud i mange lange dage hvor jeg skraber bunden.

Jeg har snakket med min psykiater og han vil helst ikke sætte mig op i medicin, da han mener det har noget at gøre med mine humørsvingninger, altså menstruationen. Han forslår at jeg får p-piller eller noget andet med hormoner, men jeg får blodfortyndende medicin og må derfor overhovedet ik få noget med hormoner.

I og med at jeg så heller ikke ønsker børn( det har jeg aldrig haft interesse i), så vil jeg hører om det ikke kunne være en go ide at fjerne min livmoder? Så er jeg hvert fald af med smerter og det at være så psykisk langt nede i ca 2 uger pr måned udover de andre dage hvor jeg heller ik altid har det godt.

Jeg håber nogle vil kunne gi mig nogle ca svar.
Forresten jeg er 29 år.

Skal jeg satse på en fjernelse af livmoderen?- vil det ikke kunne hjælpe mig?

Hilsen Beware84

Kommentarer

  • Indstillinger
    For mange år siden havde jeg de samme problemer med menstruationen, så jeg forstår godt det er uudholdeligt. Men hvad jeg ikke forstår er, du taler med psykiateren om de problemer. Ganske vist er det en læge, men specialet er i en helt anden retning.
    Jeg ville vælge en gynækolog at tale med om problemet. Måske har du en masse muskelknuder i livmoderen, som giver dig smerter. Hvad man gør ved dem i dag ved jeg ikke, men da jeg havde smerter på grund af knuder blev livmoderen fjernet.

    Det har jeg aldrig fortrudt. Mit liv blev meget lettere efterfølgende. Jeg lærte hurtigt at holde mund med det, for folk var meget uvidende omkring det at få fjernet livmoderen. De troede nærmest man blev “mærkelig”. Men det er en anden historie.

    Jeg kan ikke udtale mig om, hvad der er godt for dig, for det ved jeg ikke, men jeg kan for min egen part sige, det var et himmerige at slippe for de smerter og evindelige blødninger. Jeg har ikke savnet livmoderen et sekund. Jeg var midt i trediverne, så en smule ældre. Du skriver det kun drejer sig om smerter, så tal med en gynækolog om, hvad der er bedst.


    Man bør vel også tænke på, der er en risiko ved operationer. I dag har alle jo så travlt på sygehusene.
    Jeg var mere tryg dengang. Der blev også gjort grundigt rent på sygehusene, så der var ingen infektionsrisiko.
  • Indstillinger
    Tak for svar.

    Jamen så skal jeg bare have fat i gynækolog.
    Jeg troede bare jeg skulle have en henvisning af min læge, for at jeg kan snakke med en gynækolog.

    Det lyder sørme lækkert, at du er så glad for din beslutning om at fjerne livmoderen.
    Det er jo egentlig også det jeg håber på, at jeg kan blive fri for mine gener.
  • Indstillinger
    Hov forresten det er ikke kun smerter , men også at jeg dykker så meget i humør, at det kan blive farligt. Vil ikke komme nærmere ind på det.
  • Indstillinger
    Ja, du skal have en henvisning til en gynækolog hos din læge. Ellers skal du selv betale.
  • Indstillinger
    Hvis du kan læse engelsk så er her en rigtig god artikel om dit problem:

    http://www.dailymail.co.uk/health/artic ... hosis.html

    Jeg døjer selv med de psykiske konsekvenser af de hormonale svingninger og overvejer om jeg skal have fjernet min livmoder. Hvis du finder anden information, vil det være super hvis du deler det her.

    Held og lykke med beslutningen.
  • Indstillinger
    Jeg har været til gynækolog og man fjerner absolut IKKE en livmoder på grund af hormonale svingninger!
    Konsekvenserne der kan komme af at fjerne livmoderen er fx hjertekar sygdomme, knogleskørhed.
    Der er faktisk ikke noget at gøre.
    Man kan få en hormon spiral, men bivirkninger af dette er flere humørsvingninger, vægtøgning osv... ( læste lige at en der havde haft en hormonspiral i 5 år havde taget 25 kg på) så måske kan man godt leve med voldsomme humørsvingninger og forebygge.
  • Indstillinger
    Det kan være man skal kaste sig over nogle af disse gode råd:

    http://www.sund-forskning.dk/artikler/p ... lt-syndrom

    Uanset, så er der åbenbart kvinder der tyr til denne løsning. Kan være bedre end at være selvmordstruet eller blive spærret inde fordi man er eksploderet! ;-)

    Jeg vil i hvert fald tjekke flere eksperter, da jeg lige som dig er påvirket i 2 ud af 4 uger. Men nu er jeg også mor til 3 og fyldt 40 så jeg har ikke overvejelser om børn eller ikke børn.
  • Indstillinger
    Jeg skal ikke have børn, men alligevel fjerner man ikke bare livmoderen.. Jo med mindre du har cyster eller kræftsvulster, så gør de det
  • Indstillinger
    Det med børn læste jeg godt i dit oprindelige indlæg. Tror bare lægerne er endnu mere tilbageholdende med operation når man er yngre og ingen børn har.

    Fandt også denne som kan være værd at prøve:
    http://www.bcare.dk/pms_behandling.php

    Har undersøgt lidt mere og på Medical News er der ingen tvivl om at det er mere problematisk ifht. de områder du nævner. Jeg søger videre ...
Log in eller Registrér for at kommentere.