Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Virus i 6 mdr????

Redigeret 9 juli, 2013, 04:51 i Åben debat om infektioner
Hej,

Jeg er interesseret i at høre, om der er nogen, der har oplevet det samme som os, og som har lidt råd og vejledning.

Det hele startede med at vores søn på 16 blev syg i starten af november. Han var syg i 10 dag og gik så i skole igen. Efter 10 dages skole måtte han igen blive hjemme. I mellemtiden var lillesøster på 10 så blevet syg med samme symptomer: ingen energi, bleg, sorte rande, kvalme, stikkende mavesmerter og lidt feber (sjældent mere end 1½ grad). De var så begge hjemme hele december og symptomerne blev ved. De sad stort set i sofaen og kunne ingenting. I midten af december tog egen læge en masse blodprøver, der alle var helt normale. Konklusion: virus, det kan godt tage lidt tid...

Til Nytår blev den ældste så rask, men lillesøster er stadig syg. Vi prøver at sende hende i skole. Hun kan højst holde til to lektioner, så har hun det meget dårligt, og der går flere dage, før vi kan forsøge igen. Vennerne er søde til at komme forbi 1-2 timer, som er det, hun kan klare, men hun savner skolen rigtigt meget.

Vi overvejede, om det kunne være en eller anden allergi for noget i hjemmet, men 14 dage i sol og varme i Vietnam gjorde det hverken værre eller bedre, så det tror vi ikke længere på.

Vi har været henvist til børneafdelingen på Rigshospitalet, og de har taget endnu flere blodprøver samt scannet hendes indre organer. Alt er normalt - bortset fra at hun mangler lidt D-vitamin, hvilket nok gælder ½-delen af Danmarks befolkning i marts ;-) Der er testet for alt mellem himmel og jord: bl.a. stofskifte, eksotiske infektioner, glutenintolerans, funktion af organer, kyssesyge og en masse andet.

Det virker som om, de også bare har tilsluttet sig, at det må være en virus, men ingen kan fortælle os, hvilken virus, hvor længe den måske varer, eller om der er noget vi kan gøre for at hjælpe hende på vej.

Oven i dette var storebror så syg 4 uger lige inden Påske med samme symptomer som sidst, og nu han så herhjemme igen - igen på 4. uge - samme symptomer, men kvalmen er kraftigere og nu er han også svimmel.

6-7 ugers fravær i november/december, 3½ uge i marts og 3-4 uger i april er alt for meget, når man går i 9. klasse. Nogle dage tager han afsted på piller og kan så holde nogle timer, men...

Storebror har altid haft en fantastisk immunforsvar, og har aldrig været syg mere end 1 dag med lidt feber, så var han oppe igen. Nu virker det som om denne virus har slået ham fuldstændigt ud.

Begge unger savner deres skole og kammerater, og det tager hårdt på os alle at de bliver ved at have det så skidt, så jeg håber, at nogen derude ved noget, der kan hjælpe os.

Mvh
Lone

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er ikke rart at være sløj i så lang tid, og det må ramme ekstra hårdt når det gælder dine børn!

    Du skriver at I har været 14 dage i Vietnam. Nu er det ikke det mest brugte feriemål (så vidt jeg da ved) så jeg vil lige høre om du eller dine børn er fra VIetnam?

    For hudfarve har nemlig også betydning for hvor meget D-vit vi danner. Lyshudede danner mere end mørkhudede. Du fortæller at din datter havde lidt D-vit mangel, men du skal huske på at det er efter 14 dage i solen i tropisk zone hvor solens stråler står meget mere vinkelret ned end her -og altså derfor er meget mere effektiv hvad D-vit. angår.

    D-vit mangel er faktisk ikke at spøge med, nogle er også mere følsomme end andre. Den virus dine børn har haft har uden tvivl fået deres immunsystem i knæ.

    Hvis jeg var dig ville jeg give dig selv og dine børn 75-100 µg D-vit. i et par måneder, afhængigt at vejret og hvor meget dine børn er ude mellem 11 og 15 i direkte sol uden solcreme -ellers kan de ikke danne D-vit.

    C-vitamin styrker slimhinderne så de ikke er så sårbare over for nye virusangreb. Nye, vedvarende virusangreb sker for os alle sammen hele tiden, men dine børns immunsystem er svækket og derfor reagerer de voldsommere.

    B-vitaminer hjælper leveren. Leveren danner en stor del af komponenterne til immunsystemet.

    En stærk multi-vitamin-pille fra en helsekost vil være en stor fordel. Vær dog opmærksom på at den ikke indeholder for meget A-vitamin som er det eneste vitamin man skal passe på med.

    Hvordan med kost? Får I nok grøntsager? Laver I mad fra bunden? Færdigmad indeholder kun kalorier og end masse salt, men ingen egentlig næring som kroppen kan opbygges af. Noget snarere tværtimod.

    Sund mad lavet fra bunden tager ikke længere tid at lave end færdigmad (hvis man regner hentetiden med).

    Jeg ville give ungerne følgende:

    D-vitamin 100 µg i et par måneder, afhængig af vejr og adfærd -herefter 20-30 µg til vedligeholdelse sommer og 50 µg vinter. Hvis de er ude hele sommeren, sættes dosis ned.

    C-vitamin, 500 mg morgen og aften
    Multi-B-vitaminer (alle slags skal være tilstede for at de virker maximalt)
    Multi-vitamin og mineraler fra en helsekost -apotekets er for svag og på former der er for svært optagelig -har I ikke sådan en, så brug apotekets gravid-vitaminer.
    Rød solhat kan købes i helsekost -de smager ad h til som dråber, men kan godt fås som tabletter. De styrker immunforsvaret, men må kun bruges i max 3 uger i streg, så brug dem som opstart, men KUN hvis de tager vitaminerne og mineralerne, ellers pisker de på en i forvejen udmattet hest.

    Regelmæssige sovetider, sund kost, ingen røg, minimal fastfood og motion i det omfang og i det tempo de kan holde til det.

    Så skal de nok komme på benene igen. Det er dog en god ide at få testet dem igennem på sygehuset, så de kan udelukke om de skulle have noget der ligger og lurer. Men jeg vil nu tro at de selv kan slå det ned hvis deres immunsystem bare bliver hjulpet lidt på vej.

    Husk også at d-vit mangel faktisk ikke er at spøge med. D-vit mangel er sat i forbindelse med type 1 sukkersyge hos unge, kræft, hjertesygdom, sklerose, leddegigt, demens og mange andre grimme ting.
  • Indstillinger
    Hej Asklepios,

    Tak for dit svar, jeg har været i helsekosten og købe vitaminer mv. så nu håber vi det hjælper på det hele.

    Vi er iøvrigt ikke fra Vietnam nogen af os, men det er et vidunderligt feriested :-) Begge unger er forholdsvis lyse i huden, men bliver brune stille og roligt - når solen ellers skinner :-)
  • Indstillinger
    Hej Asklepios,

    Hvad er din profession siden du ved så meget om medicin og kan hjælpe hvor lægerne løber panden mod muren. Er blot lidt nysgerrig ?

    Mvh
    Bassen1
Log in eller Registrér for at kommentere.