Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

p-pille stop og brunt udflåd

Redigeret 7 maj, 2013, 11:59 i Prævention
Hej tøser :-)

- Jeg håber nogle er jer kan hjælpe mig lidt her :-)

Manden og jeg ønsker os et barn , og derfor smed jeg p-pillerne fredag den 12.04 i år , og 4 dage efter fik jeg min mens som den plejer at være , men stoppede med p-piller 5 dage før jeg skulle stoppede med p-pillerne(som er en tirsdag) , og når jeg er på p-piller , plejer jeg altid at tage den sidste en tirsdag og få min mens endten fredag eller lørdag. Og efter som jeg stoppede med dem før , fik jeg min mens d. 16.04 og sluttede d. 21.04 i denne måned. Og nu har jeg lagt mærke til at der kommer meget lidt brun udflåd , især når jeg har været på toilet og skal tørre mig? Jeg troede lidt jeg havde æggeløsning bare meget tidlidt , men tog en test idag og det havde jeg ikke ? Og mit spørgsmål er så? Hvad betyder det at jeg får meget lidt brunt udflåd og min mave er lidt mere hård en den plejer at være?

Håber der er nogle der kan hjæpe mig lidt i dette her :o)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg går ud fra, du har taget p-piller i lang tid – flere år?

    P-piller er jo medicin/hormoner der går ind og forhindrer kroppens naturlige funktion, nemlig fertilitet, altså ægløsning og menstruation. Du har således slet ikke haft menstruation mens du har taget p-piller, men derimod en kunstigt fremkaldt blødning i den månedlige pillepause,

    Alt det ved du vel – men jeg skriver det alligevel, for det er beklageligvis ikke noget læger finder det nødvendigt at oplyse om, når man får recepten.

    Læger oplyser heller ikke om det hav af bivirkninger, der er ved denne medicin.

    Forhåbentligt hører du til den gruppe der - heldigvis da – er de fleste, der ikke kommer til at opleve nævneværdige bivirkninger, men når nu kroppen har været forhindret i at have sin naturlige funktion i længere tid, så er der altså ikke noget mærkeligt i, at den lige har lidt svært ved at finde sig til rette og skal bruge lidt tid til at fungere normalt efter at have været medicinsk styret.

    Så at du har lidt pletblødning er der altså ikke noget mærkeligt i. I løbet af nogen tid, skal kroppen nok finde ud af det igen. Det er heller ikke underligt, at maven lige føles lidt anderledes. Tænk på det som at du har brugt krykker i lang tid, nu skal din krop lære at klare sig uden.

    For nogle går det ret hurtigt med at blive gravide efter p-pillestop, for andre kan der gå endog meget lang tid, sådan er det – for nogle tager det lang tid før hormonerne er ude af kroppen og den fungerer normalt igen. Hvis du har taget p-piller gennem mange år, så er det jo naturligt at det kan tage tid at få orden i sagerne igen,

    Men – tag det i første omgang helt roligt, det lader til, at din krop bare reagerer naturligt efter p-pillestoppet.

    Prøv at lade være med at have for megen fokus på den undfangelse – lev som plejer, hav sex når I har lyst. Lad være med at rende og tage tests i tide og utide. Lille ny melder sin ankomst, når den er klar til det, ikke før.

    Held og lykke.
  • Indstillinger
    Tusind tak for dit svar , alt det du har skrevet har min læge bestemt ikke fortalt mig , faktisk ingenting har min læge fortalt men bare givet mig p-pillerne. Jeg har dog kun taget p-piller i et år , og før det fik jeg p-sprøjte , men havde ikke min mens i et årstid . Så stoppede med at få den , og gik i et par måneder uden beskyttelse . Og derefter fik jeg p-piller som jeg så har smidt nu :-)
  • Indstillinger
    p-piller, sprøjte, plaster og hvad det alt sammen hedder - er lige meget - det er det samme, altså hormoner, der går ind og forhindrer kroppens naturlige fertilitet - men det er jo også hele ideen med den form for prævention.

    Problemet er, at langt de fleste læger desværre overhovedet ikke kan se noget som helst galt i at medicinere en sund og rask krop, og jo - det ER da smart, og de fleste har da heldigvis ikke problemer med det, men det er de fleste og ikke alle.

    Om man hører til den - bevares - lille gruppe, der får problemer med stadset finder man først ud af bagefter.

    Du lader ikke til at have haft problemer, så det skal du da heller ikke gå ud fra, du får nu.

    Men - din krops reaktion er altså absolut ikke mærkelig, så tag du det roligt. :-)

    Dog - bør du da altid kontakte lægen, hvis der sker noget, du bliver bekymret for.
  • Indstillinger
    Tusind tak for dine svar , men man ville jo håbe lidt at ægget allerede havde sat sit fast , man kan jo været rigtig heldig :-) ..
    Men vi er ikke total desparate , vi tager det stille og roligt . Og hygger os når vi har lyst , den bette skal nok komme en dag. Vil ikke går fuldstændig amork ang projekt baby , og hygger uden der rigtig er lyst til det . Og det er vi heldigvis enige om :-) så vi ager det som det kommer :-)
  • Indstillinger
    Hej alle, jeg beklager at jeg skriver i denne tråd men vidste virkelig ikke hvordan jeg skulle skrive noget helt nyt her. Jeg har nemlig lige oprettet en profil herinde! Jeg er startet på p-piller som min læge sagde på første menstruationsdag, og for at gøre det nemmere for dem, der har styr på det og kan hjælpe skriver jeg kort om det:

    Tirs (1. Menstruations dag): p-pille kl 21:17 - meget kvalme dog ingen opkast
    Ons: kl 21:34 (kl 3 om natten kaster jeg op)
    Tors: kl 21:04 (ingen kvalme eller noget herefter)
    Fre: kl 22:45 (var til fødselsdag og havde dumt nok glemt hjemme)
    Lør: 21:30
    Søn: 21:33
    Man (i går) kl 21:30 - første samleje efter menstruationsperioden

    Mit spørgsmål er faktisk bare om nogen kan have en ide om jeg er sikrt mod graviditet. Jeg er kun 21 og har absolut ikke lyst til børn lige pt så hvis jeg ikke er sikret vil jeg sørge for en fortrydelsespille

    Vh. Muska
  • Indstillinger
    Det er helt iorden at du skriver under min tråd :-) ..
    - men hvis jeg var dig ville jeg kontakte min læge med det samme, for jeg vil da bestemt mene at sådan nogle bivirkninger skulle man på ingen grad for efter start på p-piller. Det er "desværre" det eneste jeg kan råde dig til , at gøre med det samme :-)
  • Indstillinger
    Muska. For at åbne en ny debat, går du ind på forsiden og under emnerne står: ”Se de 30 nyeste indlæg” og ”Se alle debatter”.

    Du klikker på ”Se alle debatter” - og så finder du det emne, der passer til det, du vil debattere, f.eks. ”prævention”, som i det her tilfælde er den, der vil være bedst egnet. Den står som underemne under ”Sex og samliv”. Du klikker på ”prævention” og der dukker så en stribe overskrifter op på forskellige debatter under det emne, aller øverst på denne side står et lille orange ikon ”Nyt emne” - det klikker du på, og så er du inde på en ny debat.

    Til dit spørgsmål, som du i øvrigt med stor sandsynlighed ville have kunnet finde svar på, hvis du havde søgt lidt i de debatter:

    Hvis man indtager medicin, så bør man altid læse indlægssedlen grundigt; der står f.eks. hvordan man skal forholde sig, hvis man glemmer en pille.

    Når man vælger at bruger hormoner som prævention, er det altså meget vigtigt at man kan finde ud af at tage denne medicin korrekt – ellers kan man lave en vældig ravage i sit system. Her har du allerede glemt det en af de første dage, hvor det ellers burde være forholdsvist nyt og ”spændende”.

    Kod en påmindelse ind på din telefon, så du er helt sikker på at huske det hver dag. Er du ikke hjemme, så må du enten have denne p-pille pakning med dig, som helt fast udstyr – eller også må du – når påmindelsen popper op – straks lave en ny påmindelse, så du får besked, straks du kommer hjem.

    At du blev dårlig første og anden dag har nok ikke noget med disse piller at gøre, da de jo dårligt nok var kommet ind i din krop, men – p-piller (p-midler i det hele taget) har et hav af bivirkninger, og netop utilpashed og småkvalme er en af de mere almindeligt – så hvis det fortsætter, så er du nok typen, der generelt ikke bifinder sig supergodt med p-midler, hvorfor du så bør overveje en anden form for prævention.

    Om du er blevet gravid eller ej, kan man desværre ikke sige med sikkerhed, men som Zulu foreslår, så spørg lægen til råds, hvilket du i skrivende stund forhåbentligt har gjort.
  • Indstillinger
    Tusinde tak for svaret begge :-)

    Jeg har ringet til lægen, hun sagde det var helt OK, men hendes dansk var dog en smule dårlig, så for at være ærlig ved jeg ikke om hun overhovedet forstod noget af det jeg sagde. Jeg er godt nok selv heller ikke dansker, men det var dog en smule træls at hun er ansat :/ Det hjalp ikke ret meget, så jeg tager nok til min læge her i morgen!

    Men tusinde tak for svarene og guide til det hele. Jeg prøver lige det du skrev så! Det kan være jeg får flere svar :-)
  • Indstillinger
    Det var så lidt :0) ..
    Men jeg tror de fleste skriver det samme som vi har gjort til dig. Og det er da også uden tvivl det bedste at gøre . Da ingen af os er læger :-)

    Forsat god aften :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.