Hjem Hjerne og nervesystem Hovedpine og migræne

Hjernerystelse eller ej?

Redigeret 25 april, 2013, 05:44 i Hovedpine og migræne
Inden I begynder at læse dette indlæg vil jeg påpege at jeg har været ved lægen, men siden da har jeg fundet ud af historien har ændret sig en smule.

For omkring 10 dage siden var jeg på en lille "druktur" som uheldigvis udviklede sig lidt forkert. Jeg falder og slår et lille hul i hovedet, som begynder at bløde hvorefter jeg begynder at kaste op. - Men jeg husker INTET fra før faldet. Da jeg skulle fortælle min læge hændelse siger jeg dog at det mit opkast ikke kan være kommet p.g.a. alkoholen fordi jeg ikke havde drukket nok til det. Dette var også min overbevisning, indtil jeg snakkede med mine venner om det. Jeg fandt så ud af jeg nok var en smule mere beruset end jeg havde troet. (Har ikke brækket mig p.g.a. for meget alkohol i flere år, selvom jeg mange gange har drukket meget mere og hurtigere, så dette vil være noget nyt for mig) efter faldet bliver jeg svær at komme i kontakt med (inden faldet var jeg nok at snakke med) Men jeg bliver smidt i seng af mine venner og vågner næste dag (6 timer efter) hvor jeg så ingen smerter eller men har fra dagen tidligere, så jeg går udfra alt er fint.

De følgende dage har jeg det ganske fint ingen af de normale syntommer som
trykkende hovedpine, svimmelhed, synsforstyrrelser, irritabilitet og støjoverfølsomhed.

Dog var jeg en smule træt de følgende dage, men er overbevidst over det skyldes en gennemsnit søvn på 4-5 timer om natten i den sidste uge. I skolen har jeg måske også en smule manglende koncentrationsevne, men dette kunne også skyldes min manglede søvn? Det er så her jeg kontakter min læge, hvor hun så jeg sikkert har fået en hjernerystelse som råder mig til at ligge i min seng uden at gøre andet. (Bemærk at jeg siger til hende at jeg ikke har drukket særligt meget, som jeg på daværende tidspunkt var sikker på) Jeg får sovet utroligt meget og dagen efter er min koncentrationsevne stort set det samme igen. Så nu har jeg ingen af de efterfølgende syntommer længere.

Kort sagt, mit hukommelsetab kan være fra alkoholen og har ikke længere nogle af syntommerne. Er det stadig mulighed for at jeg har fået hjernerystelse? - Ville være træls at være sengeliggende, hvis det ikke var nødvendig.

(Dette er mit første indlæg, så det er muligvis blevet postet det forkerte sted?)

Kommentarer

  • Jeg er ikke sikker på, jeg forstår det her.

    Du har været på druk, du har fået en del mere indenbords end du umiddelbart tror, du falder, slår hovedet så det bløder lidt? Du kastede op - hvilket er helt normalt, når man har fået for meget, også selv om du ikke gør det hver gang.

    Efterfølgende husker du ikke, hvad der er sket denne aften? Det er faktisk helt almindeligt, at man - når man har fået alt for meget at drikke - ikke ved, hvad man har foretaget sig. Det er i sådanne situationer, der desværre kan ske helt forfærdelige ting. Vi hører jo desværre - og desværre for tit - om unge mennesker, der er gået ud og f.eks. er faldet i vandet og druknet, fordi de i deres brandert er ude af stand til at tage vare på sig selv.

    Jeg gætter på, du simpelt hen "bare" har været heldig.

    Efterfølgende har du været træt og uoplagt, hvilket også er ganske normalt, når man har drukket og får for lidt søvn.

    Du har så kontaktet din læge, der har anbefalet dig at gå i seng og få hvilet ud - det har du gjort og nu har du det fint, selv om du stadig ikke husker, hvad der skete den aften?

    Er et korrekt forstået?

    Hvis det havde været hjernerystelse, så ville du nok have haft sværere ved at komme over det, så jeg gætter på, at det simpelt hen har drejet sig om, at din druktur har været så voldsom, at din krop simpelt hen trængte til at restituere sig ordentligt, og det nu er det, der er sket, efter du har fået hvilet ud.

    Jeg foreslår, at du efterfølgende holder igen med det druk, og ikke drikker mere, end du kan være med til. I øvrigt slår alkohol væsentligt hårde ned, hvis man i forvejen ikke er er ordentligt udhvilet.

    Det burde være muligt at have det rart med vennerne, uden man skal vælte alkohol ned i ukontrollerede mængder.
  • @lotte123

    Tror du har forstået det meget godt med et par små ting. :) - Kan godt forstå din forvirring, efter at have gennemlæst min egen post.

    - Du skriver "bløder lidt". Nu ved jeg ikke helt hvornår man bløder lidt eller meget, men jeg vågende med en blod plet med en diameter på ~20 cm som var gået igennem flere lag af mit sengetøj.

    Men jeg er glad for dit svar, eftersom det er den samme opfattelse som jeg selv har af situationen. Jeg har været dum/uheldig indtaget for meget alkohol og derefter faldet og slået mit hoved med et fald i min egen højde. Men eftersom jeg havde det helt fint dagen efter, tog jeg det meget roligt.

    Men problemet er bare om jeg havde fået en hjernerystelse på samtidig, med mit "andet uheld". Men som du selv skriver burde jeg have haft det en smule svære ved at komme over det, hvis dette var tilfældet.
  • Om du har haft en hjernerystelse eller ej, er vel som sådan ligegyldigt, når du nu har fået det godt igen. Hvis det har været en hjernerystelse, er det dog kun en af de meget små, som ikke har nogen betydning.

    Afhængigt af, hvad man rammer i kroppen, når man falder, kan man godt bløde ret voldsomt, uden det er er et stort problem. Du har muligvis fået hul på et lille blodkar, og dem har vi masser af, så det er ikke noget problem, og jeg kan forstå, at det holdt op af sig selv igen.

    Modsat kan man også komme til skade og bløde meget lidt, men hvor det så kan være dybt alvorligt.

    Så - mængden af blod har intet med skadens omfang at gøre.
  • Dine 3 linjer, var lige det jeg søgte! :)

    Jeg siger tak for dine gode og meget hurtige svar.
Log in eller Registrér for at kommentere.