Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

smerter i overside af vrist og skinneben

Redigeret 24 april, 2013, 04:18 i Sportsskader
Hej,

Jeg har netop genoptaget løbetræningen efter flere års pause pga. problemer med skinnebensbetændelse. Jeg har en del små buler ned langs skinnebensknoglen og desuden nogle permanente blå mærker som jeg relaterer til betændelsen dog uden at være sikker. Symptomerne er der altså stadig på trods af pausen og jeg er i tvivl om det skyldes at det er blevet en permanent skinnebensbetændelse eller om jeg belaster mine fødder forkert til daglig og at det evt. kan være med til at "vedligeholde" skaden.

For et stykke tid siden faldt jeg over nogle artikler om barefoot-running og kunne læse mig frem til at der var mange der havde gode erfaringer med netop at komme sig over deres skinnebensbetændelse ved at skifte til barefoot, da det angiveligt aktiverer nogle andre muskler i foden. Derfor besluttede jeg mig for at prøve at starte løbetræningen op igen ved at følge et løbeprogram tilrettelagt til folk, der aldrig har løbet før (http://iform.dk/traeningsplanner/traeni ... -loeb-5-km) og som starter meget stille og roligt ud for både at vænne min ben og bare fødder til at løbe. Jeg sørger desuden for at varme op/træne anklerne dagligt med øvelser til ankler og achillessene.
Nu er jeg så i tredje uge i programmet og er nået op på at måtte løbe hele 3 minutter (!) i streg MEN så viser smerterne sig i skinnebenet og ydermere er jeg begyndt at have ondt i oversiden af vristen (altså der hvor skinneben og forsiden af foden hæfter sammen).
Det skal siges at jeg godt kender den følelse af smerter i vristen fra hverdagen, ligesom at huden dér tit føles "kold" og/eller spændt, hvor jeg så prøver at massere området og holde det varmt.

Jeg vil så gerne begynde at løbe igen, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg skal gribe det an for at undgå de her smerter? Desuden overvejer jeg om skaderne er et tegn på svage ankler/led siden jeg reagerer på så lidt og er i stand til at udvikle en skade på baggrund af 3 minutters løb og hvis det er tilfældet, hvordan jeg så kan stabilisere dem bedst muligt ud over de øvelser jeg allerede laver?

Tak for hjælpen,
Debert
Log in eller Registrér for at kommentere.