Hjem Muskler, led og knogler Rygsmerter

HJÆLP Ondt i knogler i numsen HJÆLP

Redigeret 15 juni, 2013, 12:17 i Rygsmerter
Som i kan se i overskriften er jeg lidt desperat. Jeg har skrevet tideligere.

Hvorfor har jeg så ondt i numsen, skelletet efter operationen 3 Januar 2012.
Jeg fik indsat 2 kunstige diskusser mellem S1,L5,L4.
Men andre ord så er korsbenet samt 2 virvler stivgjort.
En lille køretur eller sidde ned ved computeren i 20min så gør det ondt.
En svømmetur så er den helt gal.
Hva skal jeg gøre? bliver det nogensinde bedre? har i nogle oplevelser
eller gode råd i kan dele med mig.

Der er nu gået noget tid og det har aldrig været så slemt.
Jeg er oppe på 8stk 50mg dolol der tager måske 30% af smerterne.

Det ruer i numseskelletet hvis jeg kan sige sådan. Kommer når kroppen er eller
var aktiveret. en gå tur, svømmehallen eller værst køretur over 30min.
Når jeg skriver dette indlæg kan det ikke gå hurtigt nok med at ligge ned.

Er blevet undersøgt for knoglegigt, og om skruene var ok. Lægen sagde
at jeg skal leve med det og skal nu til en smerteklinik. Lang ventetid kan forventes. Vil prøve at kontakte pritvat klinik ved Herlev station.

Han sagde at før lænden blev stivgjort kunne tryk udligne sig, men nu går tryk
og spænding ned og gør ondt. Det føles lidt som at jeg får små stød.
En simpel øvelse som at ligge ned på ryggen os så trække benene lidt op og så presse hoften lidt op imod loftet er der problemer med. En genoptrænings øvelse jeg fik 2måneder efter operationen.
Vil gerne ud af dolol da jeg glemmer heletiden og kan ikke finde ordene når jeg skal snakke.

Er det nerverne der bliver tryk på og kan evt anden nerve medicin hjælpe mig.
Jeg vil gerne i flex 10 timer om ugeligt med lige nu kan jeg klare 0.

Hjælp mig.

Kommentarer

  • det lyder ikke godt --sådan som du har det ---jeg har ikke prøvet det ---men hvis jeg var i dit sted ---ville jeg ikke finde mig i --at der ikke kan gøres noget --så jeg ville gå til lægen og sige som det er ---at det er uholdbart ---de smerter du har ---så noget må der findes ud af ---
  • Nu da jeg ved hva der er galt kan jeg sige det til de forskellige feks fysio
    Det kunne jeg ikke før fordi der kunne være en anden grund til smerterne.
    Så hvad er min plan.

    Smerteklinik og måske fysioterapeut senere.
    Hvis det er nervesmerter så måske noget andet medicin. Vil gerne have noget andet end dolol helst pillefri. Stoppede i oktober måned troede pillerne ikke
    Hjalp men blev klogere og måtte starte igen. Desværre.
  • Hej Mikkel


    Uden at være ekspert (men dog kronisk smertepatient som dig), så virker det altså til at din læge kunne trænge til et kursus i smertebehandling!

    1) kræve at blive henvist til et træningsophold, fx. Montebello. Træning på den korrekte måde kan mindske smerter, også nervesmerter. Og den ekspertise har de på Montebello.

    2) Kræve at blive henvist til en reumatolog eller neurolog mhp. optimering af din smertebehandling.

    Lige nu bliver du kun behandlet med én type medicin, som du så til gengæld får i store doser med mange bivirkninger og lille effekt til følge.

    En god smertebehandling bør rette sig mod så mange smertesystemer som muligt.

    Desuden har depotmedicin langt bedre virkning end korterevirkende, så man kan ofte reducere i den samlede dosis bare ved at skifte til depot.

    Jeg har selv rigtig god gang af en kombination af 3 midler der retter sig mod 3 smertersystemer:

    Panodil 665 mg med modificeret virkning -på recept. Giver en boost-effekt i starten og virker længere end de normale, så de skal kun tages 3 gange i døgnet ved max dosis (2 stk 3x dagligt).

    Dolol/tramadol 100 mg som depot 2 x dagligt -på de 50 mg du tager var jeg oppe på 300 mg om dagen, det kan altså godt mærkes.

    Imipramin 10 mg, 1 - 4 stk dagligt. Imipramin er et antidepressivt middel af den gamle type der skyder med spredehagl (modsat de moderne midler) og derfor i lav dosis virker fremragende mod netop nervesmerter. Der er ingen effekt på humøret i den dosis, så skal du op på 180-250 mg. Hele stofgruppen virker på samme måde. De hedder tricyckliske antidepressiva (TCA), og anti-epilepsi medicin i samme doser virker også. Man skal ofte prøve sig lidt frem for at finde det optimale middel, noget virker på nogle ikke på andre.

    Du skal lige være opmærksom på at midlet amitriptylin virker stærkt sløvende og derfor kun er optimalt til natten. Midlet noritren bør du holde dig fra fordi det kan give hjerteproblemer.

    Du kan evt. også opsøge en fysioterapeut der kan finde ud af tapening med kinesiotape -det er det man indimellem ser sportsfolk have på til stævner. Korrekt placeret kan det hjælpe dig til at bruge rygmusklerne korrekt og mere optimalt, og noget tyder på at det også har en effekt rent nervemæssigt, selvom forklaringen ikke ligger lige for.

    Jeg vil tro at tiden, en bedre smertedækning og korrekt træning vil kunne løse ganske mange af dine nuværende problemer -i det mindste på sigt.

    Held og lykke med det hele
  • Føler at problemet er i eller omkring Sacrum da S1,L5og L4 er stivgjort. og

    tryk og spændninger laver mine smerter(stødagtig) i numseregioner.

    Jeg laver en masse øvelser som jeg finder på youtube der kan fjerne spændninger. og lave bevægelse i området. Jeg gør det stille og roligt fordi det er en gættelegn om det er de rigtige øvelser. Der kan gå langtid til en smerteklinik og må defor bruge tiden fornuftigt.

    Har i nogle ideer til hvad jeg kan gøre eller nogle links til nogle øvelser.
  • Så har jeg været på smerteklinik 3 gange og er afsluttet der. 3 gange ja men jeg kunne få en ny henvisning. Problemerne er desværre ikke blevet bedre.
    Næste stop er Jobcenter omkring noget Flexjob. Havde 2uger hvor jeg følte en
    forbedring men så sidste uge blev det dårligt igen. Hvordan kan jeg blive klar til Flex.
  • Er startet på Lyrica idag fredag med 75mg morgen og 150mg aften.
    Jeg tager ved siden af 8 stk dolol 50 mg.

    Har lige nu de værste smerter så jeg håber Lyrica hurtig træder i kraft.
  • Jeg kan varmt anbefale et ophold på Montebello. Jeg har været dernede tre uger i februar.
    Jeg er opereret to gange i ryggen. Den sidste gang havde jeg problemer stadigvæk efter operationen på grund af nerveskader. Men nu er jeg stort set smertefri. Ind i mellem, hvis jeg har været på havearbejde, har jeg dog stadigvæk problemer, men det forsvinder igen ved hvile.
    I øjeblikket deltager jeg i et forsøg mine fysioterapeuter har. Vi får undervisning i hvad kroniske smerter er for noget. Det fik vi også på Montebello. Måske kunne du finde et sted hvor sådan noget foregår.
    Det materiale mine fysioterapeuter bruger, fandt jeg også på nettet på en hjemmeside der hedder www.smertefri.dk
Log in eller Registrér for at kommentere.