Hærmoride hjælp!! Og undskyld for overskriften
Kære netdoktor debattør
Jeg er en ung pige på 17 år, og har i to dage nu, haft en smertefuld lilla/blå knude ved anus-åbningen, har i mere end 1 år, haft problemer med at knuden er kommet og gået, har læst lidt på nettet og er ret så sikker på at jeg har en hæmoride, men jeg tør ikke opsøge lægen da jeg er meget utilpas ved at skulle vende min popo mod lægens ansigt, og da jeg inden skal fortælle mine forældre det, som jeg er bange for vil reagere med latter, da hæmorider er et tabu i mit område, men har haft så ondt de sidste to dage, at jeg nu har svært ved at gå og er begyndt at have smerte når jeg sidder, ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, om jeg skal gå til læge eller bide smerten i mig?
Håber i vil hjælpe mig, hilsen den fortvivlet og undskyld for den måske klamme beskrivelse
Jeg er en ung pige på 17 år, og har i to dage nu, haft en smertefuld lilla/blå knude ved anus-åbningen, har i mere end 1 år, haft problemer med at knuden er kommet og gået, har læst lidt på nettet og er ret så sikker på at jeg har en hæmoride, men jeg tør ikke opsøge lægen da jeg er meget utilpas ved at skulle vende min popo mod lægens ansigt, og da jeg inden skal fortælle mine forældre det, som jeg er bange for vil reagere med latter, da hæmorider er et tabu i mit område, men har haft så ondt de sidste to dage, at jeg nu har svært ved at gå og er begyndt at have smerte når jeg sidder, ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, om jeg skal gå til læge eller bide smerten i mig?
Håber i vil hjælpe mig, hilsen den fortvivlet og undskyld for den måske klamme beskrivelse
Kommentarer
Hvis dine forældre vil grine af det, så er det fordi de aldrig har prøvet sådan noget, for det er faktisk ret smertefuldt.
Men - men - men.... For det første behøver du ikke fortælle dine forældre det, for det andet er der da en overvejende sandsynlighed for at du heller ikke behøver at vise den frem for din læge; du skal blot ringe i konsultationstiden - ofte mellem 8 og 9 om morgenen og tale med din læge om det. Fortæl så nøjagtigt som muligt, hvad det handler om - og din beskrivelse her er helt fin.
Så er der faktisk ret stor sandsynlighed for, at din læge vil udskrive en recept på en virkningsfuld salve, der med overvejende sandsynlighed vil kunne afhjælpe dit problem.
Problemet er, at du nok selv kommer til at betale for den salve, for dine forældre må ikke vide, at du har det her problem - ellers kunne du muligvis have været heldig at få det betalt. :-)
Dog - skal du nok arbejde lidt med det der pjat, at visse legemsdele er hemmelige, for det får du kun problemer med i dit liv. Du bør se denne hæmoride som det, den er - nemlig et problem, der nemt kan gøres noget ved - på samme måde, som hvis du havde halsbetændelse.
For lægen er din hals lige så ulækker/lækker at se på som din bagdel - det ER ingen forskel, begge dele er en naturlig del af din krop.
En dag vil du måske gerne begynde at dyrke sex ? Nå nej det er pinligt at vise den del af kroppen frem - og så giver det næste sig selv - du har også fravalgt at få børn, for der skal det hele også vises frem.
Du kan godt se det, ikke ? Det er noget pjat "nogen" har fundet på, at det er pinligt, fordi det er der og ikke pinligt, hvis det er et andet sted.
Ville du også undskylde overskriften, hvis det netop havde været din hals, du havde et problem med??
Der skal gøres noget effektivt ved det - og ikke bare en håndkøbscreme.
Med en så ung pige, så BØR lægen altså lige ind over.
Fiberrig kost, masser af frugt, nok væske er godt.
Og - det vil faktisk være rigtigt godt, hvis du f.eks. kan vænne dig til at spise havregrød om morgenen. Ikke nok med at det er godt for din mave, så er det oven i købet både mættende og en rigtig god start på dagen. Men altså endelig grød - ikke gryn.
En god grød kan smage skønt, hvis du også lige bruger lidt tid på at skære noget frugt i tern, som du kommer på. Rosiner er også godt.
og hun vil heller ikke tale med sin moder om det ---
og det gør vanvittig ond ---med hæmorider ---så første forsøg var at få hende på apoteket ---så hun kunne mærke --at ingen bider ---
og næste gang er det moder hun henvender sig til ---må vi håbe på ---
Du skriver at hun bare kan gå på apoteket med en seddel, få en salve og så er hun kureret - og ja - det har du ret i, hvis det drejer sig om et lille ubetydeligt problem, men det er det her jo ikke - der skal gøres noget effektivt.
Og så skriver du, at hendes mor skal ind over - og ja, det er sådan set en udmærket ide, men denne unge pige oplever øjensynligt, at når hun kommer med noget, der er alvorligt for hende, så bliver hun til grin, hvorfor hun ønsker at klare det selv - og det kan hun også. Desværre har rigtigt mange unge store problemer med kontakt til deres forældre - hvilket vi sagtens kan diskutere det sørgelige i, men det vedrører ikke denne debat.
Denne unge pige, bør kontakte sin læge, hvis hun vil have sit problem løst, og hun kan altså godt gøre det uden sin mors vidende. Jeg fortæller hende endda, at hun kan risikere at være så heldig at klare det med en telefonkonsultation, men lægen SKAL ind over.
Jeg er stor modstander af, at især unge mennesker bare selv finder på, hvad de eventuelt fejler - og så uden videre køber noget håndkøb på apoteket - eller hvad der er værre - finder et eller andet på nettet, som de køber og så selv begynder at medicinere sig - UDEN at vide, om det er den rette medicin og om det overhovedet er det, de fejler, som de selv har fundet ud af. Det kan i værste fald være direkte farligt.
At voksne mennesker kan være så uansvarlige, er deres eget valg og eget ansvar, men helt unge skal altså ikke opfordres til at gå ind på den vej.
må hun vel have moderen med på banen ---da jeg går ud fra at hun spiser der hjemme ----
En 17-årig kan godt selv finde ud af hvad hun vil have at spise, og hvis ikke hun aner hvordan man laver nogen form for mad - så er hun også gammel nok til at læse en kogebog, eller finde opskrifter på nettet.
Og Solo - det fremgår altså ingen steder, at hun ikke får ordentlig mad - det er noget du helt alene har gættet dig frem til.
Men ja - hvis kosten skal ændres radikalt, så er det da en god ide at tale med familien om det.
Og undskyld - men det irriterer mig lidt, at du drager en masse konklusioner, som der altså overhovedet ikke er belæg for.
du skal selvfølgelig gå til lægen ---du skal ikke fitle rundt med det selv ---
det er ikke sikkert han kikker i din rumpet ---når du fortæller ham hvordan du har det ----
men giver dig noget salve ---men hvis der er lang ventetid --kan du prøve mit forslag
han har vel også en sekretær du kan ringe til i første omgang