Hjem Ældre Åben debat for ældre

Videnskaben

persille1persille1
Redigeret 20 april, 2013, 01:04 i Åben debat for ældre
http://videnskab.dk/krop-sundhed/babyer ... dium=email


Tænk nu har videnskaben også opdaget det. Noget alle mødre har vidst siden tidernes morgen. Herligt.

citat
Jeg har mødt mange videnskabelige kollegaer, der siger, at småbørn ikke rigtigt kan føle smerte, fordi de ikke er bevidste. Når de græder, er det altså ikke fordi, de føler smerte som vi andre.«
citat slut

Jo, jeg husker det, da man skrev babyer ikke behøvede at blive bedøvet under en operation, de kunne ikke føle smerte.
Jeg tænkte er de rigtig kloge. Nå, heldigvis er det nu blevet bevist, det kan de. Noget mødre naturligvis også har vidst siden tidernes morgen.

Kommentarer

  • det er en intresandt undersøgelse ---men jeg har aldrig været i tvivl om at babyer kan mærke smerte ----

    men de har den fordel at de ved ikke på forhåndt ---hvornår smerten kommer
    den de bliver påført ude fra ---lige som voksne ---men når man så tænker videre ---hvor meget mærker de så til deres egen fødsel ---hvor der nogle gange bliver hevet i dem ---når de skal ud ----med suge kop ---
  • Babyer mærker smerte som alle andre mennesker, men de reagere anderledes på den, end voksne gør, netop fordi de ikke har samme grad af bevidsthed.
    Det, babyer gør, er, at de oplever i følelser; ting, der føles på samme måde kategoriseres i samme "kasse". Følelserne i kasserne danner grundlaget for barnet arbejdstegninger for livet (RIG'er) Er der mange smerter forbundet med livet, vil babyen danne en rig eller en arbejdstegning, hvor det efterhånden begynder at forvente smerte, og hvor det ofte mister troen og tilliden til både sig selv og de nærmeste omsorgspersoner, som jo ikke kan eller vil beskytte det mod ubehaget.
    Fordi babyen dybest set føler sig svigtet, så vil der komme flere og flere oplevelser i kassen med ubehag, og det kan resultere i et barn, der enten bliver utrolig udadreagerende og uden selvværd og tillid til forældrene. Eller et meget indadvendt barn, der stort set har opgivet at blive anerkendt, og som ikke længere føler sine behov, men vil sælge sin sjæl for at få opmærksomhed og omsorg.
  • Sikkert en hel del, men vi kan heldigvis ikke huske det.


    Jeg undrer mig bare over, at man kan finde på babyer skal sove på maven. De drejer jo hovedet ned i puden og bliver kvalt.
    Det studerer man i mange år. Så er det bakterier og så noget andet. Endelig løses gåden. Babyer har minsandten behov for ilt....

    De tror heller ikke babyer kan føle smerte og så opdager man, det kan de.

    Jeg kan ikke andet end undre mig. Hvor er den sunde fornuft. Nå, men det er jo godt det nu kan bevises videnskabeligt. Jeg håber det kan bruges til noget.
    Hvor mange har lidt og kommer til at lide ved alle de fejltagelser, som slet ikke er nødvendige. Bare fordi nogle forskere har "kolde hjerter".
  • Svar til rejen

    Du har ret, men jeg tror babyer også mærker fysisk smerte. Det kan man nemt se.
  • Som jeg skrive, så mærker babyer smerter som alle andre. Så slår du en baby, føler det samme smerte, som hvis nogen slår dig. Jeres reaktioner er bare forskellige. Og hvis der er tale om mange smerter, så har det langt større konsekvenser for babyer, end det har for voksne.
  • Undskyld, jeg misforstod dit indlæg. Jeg gav mig til st tænke over, hvad du egentlig skrev. Det hjalp.
Log in eller Registrér for at kommentere.