Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Bekymret.

Redigeret 29 august, 2013, 12:18 i Anoreksi
Hej folkens.
Ja jeg er en pige på 21 år der det seneste år har tabt mig 8-10 kg. Det startede alt sammen da jeg begyndte på min uddannelse. Jeg spiste aldrig morgenmad, for det havde jeg ikke tid til, og jeg fik meget sjældent mad ovre i skolen. Jeg fik først noget mad når det var tid til aftensmad, men jeg sprang også tit det over da jeg er utrolig kræsen. Det eneste jeg egentlig fik i løbet af dagen var cola, for det kunne lige holde min energi oppe resten af skole timerne. Nu er jeg så ikke i uddannelse længere og er begyndt at træne meget, men spiser stadig ikke særlig meget og når jeg endelig gør, så er det for det meste usundt. Og jeg får det virkelig dårligt med mig selv efter, og kaster nogen gange op. Jeg har ekstremt tynde ben og arme, har jeg altid haft. Og har også altid været undervægtig. Men er jeg ved at få en spiseforstyrrelse? Jeg er 178 og vejer 50 kg.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, hvad i alverden holder dig i live ?
    Du er ikke "ved at få" en spiseforstyrrelse, det har du haft længe. Det der kan du dø af, så se at få lært at putte mad i munden.
  • Indstillinger
    Jeg foreslår, at du snarest muligt får en tid ved din læge - for det, du er i gang med er faktisk meget, meget farligt.

    Det kan godt være, man kan overleve på lidt og endda usund mad, men du risikerer at gøre store skader på vitale dele i din krop, som kan have alvorlige konsekvenser for resten af dit liv.

    Katinga foreslår, at du bare begynder at spise, men det er nok ikke helt så enkelt, du skal have professionel hjælp - og du skal have den nu, og du skal søge den selv - for det er dit liv og dit ansvar.

    Det er sådan set ligegyldigt om du er ved at udvikle en spiseforstyrrelse eller om du allerede har den - du har brug for hjælp til at komme ud af den onde spiral, du er kommet ind i.

    Så - start med lægen - og gør det nu, for din egen skyld.
  • Indstillinger
    Hej.

    Søde, du har god grund til at være bekymret! Dit BMI er meget lavt (ca. 16!)!
    Men det lyder ikke som om du sulter dig med vilje, men det er ikke godt at få sådanne vaner.
    Også udfra dit BMI - især når man tænker på du er 21 - skulle du være meget tynd.
    Det er ikke sundt eller klogt, at ødelægge sin krop når man er ung.

    Gå til din egen læge, og begynd og spis noget mere mad. Du skal virkelig ikke blive tyndere end du er nu.
    Du skal selvfølgelig ikke spise helt overdrevet meget, men det du spiser nu, er uden tvivl alt for lidt.

    Håber du tænker dig godt om, for når du kommer lidt for godt i gang, er det svært at gå tilbage. Du har stadig et valg.
Log in eller Registrér for at kommentere.