Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

mavesmerter i krampeanfald og diarré

Jeg er en 18 årrig gut, der aldrig har haft problemer med maven, men siden i onsdags (en uge siden), har jeg haft hyppigere toiletbesøg, som har været helt tyndt og ildelugtende, og til tider har der været en rødlig/blodig tendens i afføringen - ikke mere og ikke altid, men det har været der. Op til toiletbesøg får jeg uudholdelige smerter i den nederste maveregion - ikke som et bestemt punkt i en af siderne, men bare nederst af maven/ved tarmene. Jeg har ikke feber, kvalme eller kastet op, men at min afføring er så tynd er et stort problem for mig, og det har stået på i en uge uden forbedring?
Nogle gode råd - udover at gå til lægen, da jeg har det virkelig skidt med at gøre det-?
... mit sidste måltid inden det gik løs var and og kartofler - kan det være noget derfra?

Nogen der har nogle gode råd eller ved, om det bare kan være omgangssyge, der går over af sig selv?

Håber virkelig at nogen kan hjælpe..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis du har blod i afføringen ved diarré så bør du altså søge læge.

    Er du sikker på at du ikke har feber? Har du taget din temperatur med et termometer i endetarmen som er den eneste korrekte måde?

    Mundtermometre viser let 1-1½ grad forkert. Man må ikke have munden åben eller have drukket noget varmt eller koldt et kvarter inden.

    Øretermometer kan til nød bruges.

    En hånd på panden kan kun bruges til trøst, ikke til at vurdere feber.

    Du kunne godt have fået en cambylobactor-infektion. Det får man ved at grøntsager og råt kød kommer i kontakt med hinanden på spækbrættet, at spækbrættet ikke er ordentligt rengjort eller at anden/kyllingen ikke er helt gennemstegt.

    Cambylobactor giver typisk 3-5 dage på tønden, ubehageligt men ufarligt hvis man ellers er ung og rask. Sørg dog for at få nok at drikke. Drik noget sodavand med sukker -ikke light! -og spis nogle saltstænger, og selvfølgelig noget vand. Så holder du din vand og saltbalance i orden mens det står på.

    Blodet kan selvfølgelig skyldes at der er en lille hæmoride der er gået hul på. Men for en sikkerheds skyld så bør du altså i det mindste ringe direkte til din læge. Det kan du gøre mellem kl 8-9.

    Lægen laver ingen pinlige undersøgelser, han tjekker bare om du har en infektion ved at lave en lille hurtig test på dit blod, og så bliver du nok trykket lidt på maven, det er alt.
Log in eller Registrér for at kommentere.