Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Trykken i venstre side af maven

Hej,

Jeg har i 1-2 år nu periodevis haft en slags trykken/ svage smerter i venstre side af maven. Området er et par centimeter under brystkassen og et par centimeter til venstre af maven. Jeg synes også at maven buler en smule ud i dette område i forhold til modsatte side.

Jeg har lagt mærke til at de værste perioder opstår hvis jeg har drukket meget alkohol en aften. Så kan der godt gå nogle dage før at smerten dæmper sig igen.

Jeg har dog også fundet ud af at jeg oplever den samme slags trykken efter jeg har drukket eksempelvis cola, smerterne fortager dog hurtigere, da jeg ikke drikker nær så meget cola som alkohol på en enkelt aften.

Jeg har fået taget en scanning af min mave og de kunne ikke finde nogle problemer i dette område. Jeg har også søgt på nettet, men har ikke haft held til at kunne finde frem til hvad dette kunne være.


Håber nogen kan hjælpe.

På forhånd tak.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har et forslag, men det vil nok være upopulært:

    Nu er hverken alkohol eller cola livsnødvendigt for at overleve, så hvad med om du prøvede at lade være med at indtage disse ting?

    Som jeg læser det, du skriver, så er det kun når du indtager de to ting, at du får det sådan?

    Jeg gætter på, at der kan være noget i dit tarmsystem, der protesterer, og det kan måske have brug for lidt fred og ro.

    Nu om dage er det desværre blevet sådan, at når man indtager alkohol, så skal det være i ret så voldsomme mængder - så hvis man i forvejen er en lille smule sart i sin mave, er der ikke noget at sige til det, hvis man får smerter.

    Men - prøv det af nogle måneder; ingen alkohol, ingen cola - og se så om problemet forsvinder af sig selv.
  • Indstillinger
    Tak for dit svar, men det har jeg jo allerede fundet ud af. Mit spørgsmål er om andre har oplevet dette og hvad det kunne være.

    På forhånd tak.
  • Indstillinger
    Det kunne sagtens skyldes luft i tarmene, det er ikke ualmindeligt at få ondt det samme sted hver gang pga. tarmens anatomi. Tarmene går højere op end man lige tror, og nerverne kan snyde så smertens udgangspunkt sidder et andet sted end man tror


    Både alkohol og cola kan give mavekneb da de begge kan nedbrydes på samme måde af tarmens bakterier.

    EN anden mulighed er at du har en let irritabel slimhinde i mavesækken eller i tolvfingertarmen. Både alkohol og cola (pH 3) er skrappe sager for slimhinder.

    Det er jo heldigvis let at undgå -lad være med at drikke det ;-)
  • Indstillinger
    Tak for dit svar,

    Luft i maven var også det bedste bud min læge kunne give mig. Jeg synes dog det er mærkeligt at det er koncentreret omkring det samme sted, og det pludseligt er kommet og blevet.

    Ved du om / hvordan dette kan behandles?


    På forhånd tak.
  • Indstillinger
    Ja, jeg ved godt at det lyder underligt at man kan få ondt det samme sted af luft, og endda i længere tid ad gangen. Men som sagt så skyldes det tarmens anatomi, den opbygning og kurver. Jeg har selv prøvet at have ondt det samme sted pga. luft og det er sk.. irriterende (tøhø).


    Du kan gøre følgende ting for at forhindre det:

    1) hold dig fra cola, alkohol, kaffe, sort the, koffeindrikke i en længere periode
    2) spis flere fibre (grøntsager, rugbrød, fuldkorn, HUSK -kan købes på apoteket).
    3) få mere motion
    4) regelmæssig og tilstrækkelig søvn
    5) få væske nok -vand er fantastisk
    6) drop rygning, hvis du har den vane (rygning irriterer også tarmens slimhinde)

    Skulle det i virkeligheden skyldes noget irriteret slimhinde, så vil denne kur også hjælpe på dette.

    Og så glæd dig over den øgede energi der er kurens eneste bivirkning ;-)

    Og husk, de sjoveste fester er dem man kan huske bagefter.
  • Indstillinger
    Mange tak for hjælpen, jeg må dog sige at det er lidt af en mundfuld at gå igang med. Visse af disse ting du nævner hverken kan jeg, eller vil jeg holde mig helt fra, såsom smøger, koffein og alkohol (selvom jeg dog vil prøve at skrue ned for dette)

    Jeg har og er uhyggelig dårlig til at spise grønsager, du nævner at man kan få noget på apoteket, hvad er dette?

    Ellers synes jeg at jeg sover rigeligt, træner, spiser rugbrød og drikker en del vand, så det er da altid noget.

    Men har generelt levet meget usundt, selvom jeg dog er blevet bedre til det på visse punkter inden for de sidste år.

    Tak for hjælpen :)
  • Indstillinger
    Jeg faldt over dit indlæg, da jeg selv har det samme problem. Jeg ved godt det er længe siden, men vil høre om du har fundet ud af, hvad det skyldes? Jeg har haft dette problem i mange år nu og har været både været på hospitalet og hos læger, men ingen af dem har fundet ud af, hvorfor smerterne kommer. Jeg får, som du, smerter efter indtagen af alkohol. Det gør meget ondt i flere dage efter.
    Får du stadig de samme smerter?

    På forhånd tak :)
Log in eller Registrér for at kommentere.