Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Modigen mod depression.

Redigeret 19 juni, 2013, 06:43 i Alternativ behandling
Hej.
Jeg mangler lidt hjælp, er for fire uger siden trappet ud af Zitalopram, og begyndte på Velzina. Det var en beslutning jeg tog i samråd med min læge, jeg havde mange bivirkninger af zitalopram. jeg startede op med to kapsler velzina i knap en uge og gik derefter op på tre stk. da der var gået 14 dage gik jeg på fire stk, da jeg kan læse man helst skal derop for at få en virkning mod depression. jeg er så skiftet over på Modigen fordi de var billigere, ved ikke om det betyder noget, men har nu taget dem i alt i 30 dage, og det er lidt op af bakke, jeg har mange nede dage :-( Hvad skal jeg gøre, kan jeg tage for mange ?? er lidt svimmel ind i mellem, og føler mig rundt på gulvet. eller skal jeg have lidt mere tålmodighed og se om virkningen kommer, og det skulle den godt nok gerne, jeg vil bare ikke i gang med de SSRI piller igen.
Håber nogen har et godt råd.
vh kristensen70

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Kristensen

    Da jeg i sin tid begyndte på Modigen, gik der nøjagtig 4 uger, før virkningen kom.

    Sådan som jeg forstår dig, så har du i alt taget perikon i 30 dage, heraf knap en uge på to kapsler, og derefter 3 og til sidst 4.

    Du spørger, om man kan tage for mange kapsler.

    Ja, det kan man! Med perikon er det, ligesom med alt andet antidepressiv medicin: for lidt og for meget fordærver alting!

    Du skriver, at du havde mange bivirkninger af Citalopram. Det er for mig et tegn på, at du måske ikke tåler så stor en dosis – måske heller ikke af Modigen.

    Hvis jeg var dig, ville jeg gå tilbage til 3 kapsler Modigen.

    Det skulle ikke betyde noget, at du er skiftet fra Velzina til Modigen, da de to produkters styrke, så vidt jeg ved, er nogenlunde ens. Men man skal altså helst tage samme produkt, da der kan være ganske små variationer, som en følsom psyke kan mærke. (Det gælder i øvrigt også for lægeordinerede antidepressiver, at man helst skal tage samme kopi, selv om apotekerne hårdnakket hævder, at to forskellige kopiprodukter er nøjagtigt ens!)

    For en sikkerheds skyld vil jeg spørge dig om følgende:

    1. Tager du andre slags medicin eller P-piller? (ja, undskyld, men jeg kan ikke se, om du er mand eller kvinde!) Det er vigtigt at vide, at der er visse former for medicin, som perikon ikke kan forenes med)

    2. Er du blevet grundigt undersøgt hos lægen? Enhver ansvarlig læge tager blodprøver ved symptomer på depression – men min læge gjorde det ikke! Det er vigtigt at vide, om du har ernæringsmæssige mangler, der eventuelt kan være (medvirkende) årsag til depressionen, eller som kan være årsag til, at du eventuelt omsætter medicin langsommere end forventet. Det kan være årsag til eventuelle bivirkninger og til, at en normal dosis muligvis er for stor hos dig.

    Held og lykke med det!

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej kameliadamen.


    Det var heller ikke nemt og vide, men jeg er en mand på 43.
    Min depression skyldes mit tidligere forhold, og at jeg har to børn med hhv ADHD og Autist. jeg er i behandling hos psykolog men syntes ikke det hjælper så meget. jeg tager ikke andet medicin, og min læge har undersøgt for flere ting bla. d-vitamin men mine prøver er fine, lige på nær mit stofskifte som er for lavt, det ligger lige på grænsen til at de vil gøre noget ved det. jeg har været i behandling med zitalopram over to gange begyndte for nok 4 år siden på dem, og holdt så pause i et halvt år for ca et år siden. men det gik galt igen og så startede jeg igen jeg kørte på ca 30mg daglig. men her anden gang fik jeg flere bivirkninger, bla rastløshed, kunne ikke sove. og så den trælse bivirkning der blokerer fuldstændig for følelse og lyst til noget sexliv.
    men jeg kunne jo prøve og gå ned på 3 stk, jeg er ret tit svimmel, så måske det kunne hjælpe.
    vh Kristensen.
  • Indstillinger
    Hej Kristensen,

    Hvis det er fysisk, hjælper en psykolog ikke ret meget.

    Tag endeligt ikke fejl, når en læge siger at dine prøver er fine, betyder det at de er indenfor de grænser der er sat, hvilket kan betyde at du måske kører på marginalerne.
    F.eks D vitamin, der er lægerne tilfredse med omkring 40 nmol/l, men eksperterne siger at minimum burde være det dobbelte :)

    Prøv at købe noget helt almindeligt Jod på Apoteket, tag en vatpind og påfør så meget som du kan på indersiden af armen hvor huden er tynd (ca. 5x5 cm), og se om det gør nogen som helst forskel. Læg mærke til hvor lang tid der går før det er forsvundet! Stofskiftet kan forårsage en masse bøvl, og Jod er en af de ting din Skjolbugskirtel skal bruge, for at kunne fungere ordentligt.

    Dine problemer kan skyldes mange ting, f.eks vitamin/mineralmangel kan forårsage mange dårligheder, men det ved du bedst selv hvad du mangler, du er hvad du indtager :) ..
Log in eller Registrér for at kommentere.