Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sensitiv

Redigeret 10 april, 2013, 07:01 i Personlighedsforstyrrelser
Hej
Jeg har taget en test som sagde at jeg er særlig Sensitiv. Er der nogen der kender til det? Jeg var utrolig genert som barn og min mor sagde på et tidspunkt at jeg havde mindet om en pige med asbergers hun havde set i fjernsynet. Jeg udviklede anoreksi som 16årig efter jeg havde problemer i skolen socialt og måske har det også haft betydning at mine forældre tit skændtes. Senere fik jeg diagnosen ængstelig personlighedforstyrrelse og det blev lavet om til skizofreni. (jeg er 30år i dag og er på førtidspension).
Jeg går hos en ernæringsterapeut nu som mener at jeg egentlig ikke har skizofreni men at en del af de symptomer jeg har er pga anoreksi en der har gjort at jeg mangler forskellige vitaminer og mineraler og fedtstoffer.
Kan det hele skyldes at jeg er Sensitiv? Og hvad kan jeg så bruge det til? Jeg har ikke læst så meget om det endnu.
Mvh

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Swan

    Det må være svært for dig at forholde dig til alle disse diagnoser.

    At være særligt sensitiv er dog ikke en diagnose, men et særligt karaktertræk, der har nogle fordele og nogle ulemper.

    Fordelen er, at man med den rette opbakning og støtte kan få et rigere liv, fordi man sanser mere og føler mere end andre.

    Ulempen er, at man kan blive overbebyrdet af alle disse mange indtryk, sådan at man hurtigere udtrættes og derfor ikke magter så meget som andre mennesker.

    Det er først i de senere år, at der er kommet fokus på det at være særligt sensitiv. Jeg tror egentlig ikke, at man inden for psykiatrien beskæftiger sig med emnet.

    Den amerikanske forsker og psykoterapeut Elaine N. Aron er ophavskvinde til teorien. Hun har skrevet en bog, der på dansk har fået titlen ”Særligt sensitive mennesker”. Jeg kan anbefale dig at læse bogen, som er meget nem at læse. Der er også en dansk kvinde, Ilse Sand, der har skrevet en udmærket bog: ”Elsk dig selv – en guide for særligt sensitive og følsomme sjæle.”

    Og jeg kan se, at der efterhånden er kommet flere Internetsider, der beskæftiger sig med emnet:

    http://www.ilsesand.dk/saerligt-sensitive-mennesker/

    http://www.sensitiv.dk/om_sensitivitet

    Jeg tror, at vi er mange, der har læst om særligt sensitive mennesker, og som bagefter har tænkt: ”Nå, det er derfor! Så er jeg måske slet ikke så anderledes og forkert. Jeg skal bare lære at passe på mig selv.”

    Jeg kan også råde dig til at læse noget baggrundsmateriale, så du har en bedre mulighed for at forstå, hvad der ligger bag din kostterapeuts teori om, at du i virkeligheden ikke er skizofren, men måske fejlernæret. Hun kan sagtens have ret.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej
    Tak for dit svar.
    Jeg synes der er rigtig meget der passer på mig på ilse sands hjemmeside. Og jeg har netop også altid tænkt at jeg var mærkelig og unormal.
    Jeg er også overbevist om at min ernæringsterapeut er inde på noget rigtigt. Jeg har været psykotisk, men slet ikke så voldsomt som mange andre skizofrene. Jeg har mest haft problemer med depression, angst, træthed og i sociale sammenhænge.
    Jeg er lige blevet sat ned i mit antipsykotiske medicin, så jeg er spændt på hvordan det går. Jeg har en drøm om at blive medicinfri på et tidspunkt og måske endda få et arbejde. Men det er kun drømme lige nu. Jeg prøver ikke at sætte mig op efter for meget.
    Mvh.
Log in eller Registrér for at kommentere.