Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er det candida?

Redigeret 4 september, 2013, 07:00 i Irriteret tyktarm
Hejsa

Jeg er meget i tvivl om jeg har en overvækst af candida, fordi det næsten er umuligt at finde ud af. Min læge griner bare af mig når jeg spørger, og siger jeg intet fejler.
Jeg er en pige på 22 år og vejer 54 kg.

Her er mine symptomer:

- Ondt i maven (Fra navlen og ned)
- Luft i maven 24/7
- Oppustet
- Svimmel
- Meget træt
- Diarre
- Forstoppelse
- Reduceret sexlyst
- Uregelmæssig menstruation (Stoppede med at tage p-piller i december 2012)
- Har været snottet uafbrudt i 2 år. (½ år siden fik jeg taget allergitest - negativ)
- Svag hovedpine hele tiden
- Hvidt/grynet udflåd ledsaget af kløe
- Min blærer mærkes irriteret efter jeg har tisset. (Svært at forklare)
- Har svært ved at samle tankerne (Er nødt til at skrive ting ned.)

Mvh

Helene

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har forresten også taget den der candida spyt test i morges og taget nogle billeder af resultatet. Men jeg kan ikke helt bedømme det selv. Det kunne godt ligne at testen var positiv. Det er derfor jeg er i tvivl. Det er lidt ærgeligt at man ikke kan ligge billeder ind her...
  • Indstillinger
    Ja ud fra dine symptomer har du en svampinfektion i kroppen. Jeg har også haft det sådan før, det hjalp med medicin fluconazol og det rette kost, man skal holde fra sukker, hvidt brød, mælk o.s.v. Hvis din læge griner af dig burde han i det mindste give dig fluconazol til skedesvamp.

    Spyt testen er positiv når dit spyt danner sig tynde streger i glasset og synker helt ned i bunden så har du candida i kroppen.
  • Indstillinger
    Okay. Mange tak for dit svar.
    Der var lange tykke streger i glasset med en masse hvidt bundfald.
  • Indstillinger
    Hej Helene

    Sorry for det lidt sene svar, men jeg håber at det kan bruges alligevel. Det lyder rigtig meget, som om du har candida. Det er desværre ikke anerkendt som et problem blandt mange læger. Jeg gennemgår selv meget af det, du beskriver. Jeg har fornyligt lavet en candida-spyttest, og den viste at jeg havde candida (ligesom din også lyder til at vise). Jeg er derfor påbegyndt en candidakur (gennem allergikompagniet). Indtil da har jeg gået i ca tre år og følt mig syg, bl.a. med: 1) konstant forkølelse/allergi, 2) meget udtalt træthed, hvor jeg til tider falder i søvn flere gange om dagen, 3) dårlig hukommelse, 4) udmattethed, 5) dårlig koncentration, 6) depressiv tilstand og angst, 7) forstoppelse og diare, 8) oppustet mave osv. Jeg har adskillige gange været til læge, men er meget ofte blevet affejet. Det føles meget som om min læge er i mod at undersøge hvad der er galt, og jeg skal kæmpe for at blive undersøgt. Hun har f.eks. sagt, at jeg bare skal tage binyrebarkhomon mod min konstant løbende/nysende og irritable næse i stedet for at undersøge, hvad det egentlig er jeg ikke kan tåle (det parakdoksale er så, at jeg i de tre år har fyldt mig med binyrebarkhormon, som jo faktisk er med til at skabe gode vækstbetingelser for candidaen). Jeg er ret sikker på, at hun mener, at jeg blot er hypokonder :-(
    Lad dig ikke slå ud af en uforstående læge, prøv i stedet at lade dig behandle med naturmedicin og ændret diæt - der er mange alternative behandlere, som har godt tjek på candida. Problemet er jo også, at læger ikke rigtig beskæftiger sig med kost, så der må man forsøge med andre slags behandlere.

    Mvh. Loreta
Log in eller Registrér for at kommentere.