Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvorfor kan jeg ikke tabe mig?

Redigeret 8 april, 2013, 14:33 i Motion
Hej. Jeg er en pige på 15 år. Jeg har i over et år kæmpet mig med at blive så tynd, som jeg ønsker. Jeg ønsker en trænet krop med så lav fedtprocent som muligt, men ligemeget hvad jeg gør, og hvor meget jeg træner sker der ingenting. Det er som om, at jeg er nået til en mur, hvor jeg ikke kan komme videre. Derfor vil jeg høre, om der er nogen der ved, om man skal tage til lægen, en diætist eller en personlig træner, hvis jeg skal have af vide, om jeg kan tabe mig så meget, som mit mål er. Jeg har nemlig tit fået af vide, at min krop bare er bygget til ikke at være helt uden noget fedt på kroppen, men jeg vil have en professionels mening. Men jeg aner ikke, hvem jeg skal gå til. Nogle der kan hjælpe mig?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, men en krop SKAL have noget fedt - og hvordan og hvorledes handler om din kropsbygning. Det er totalt misforstået, at vi slet ikke må have noget fedt på kroppen - problemet er at en del virkelig har for meget, men målet må aldrig for nogen være, at der slet ikke skal være noget, for det kan ikke lade sig gøre medmindre man er ude i at ville ødelægge sig selv.

    Hvis du er et lille spinkelt nips, så er der ikke meget fedt - men er du en pige med en solid kropsbygning, så er der altså mere "facon", og sådan er det - det kan du ikke ændre på. Vi er alle forskellige - og du kan ikke komme til at ændre på lige netop din kropsbygning.

    Men - hvad er du oppe i mod? Hvad vejer du nu? Hvor høj er du?

    Du kæmper for at blive så tynd, som du ønsker - hvad er dit mål?
  • Indstillinger
    Jeg ved selvfølgelig godt, at jeg skal have sul på kroppen. Jeg vil bare gerne have så lidt af det, som muligt. Jeg går ikke op i vægt, da jeg har taget meget på det sidste stykke tid på grund af min styrketræning. Jeg går efter hvad jeg kan se i spejlet, og hvad jeg kan mærke på min krop. Lige nu kan jeg ikke stå med samlet ben uden mine lår rammer hinanden - det vil jeg have væk. Jeg kan også få fat i ca. 2 centimer fedt når jeg nipper nederst på maven - det skal også væk. Jeg ved godt, at det er småting, men det er det, der betyder noget for mig. Jeg har kæmpet så meget for at komme hertil, og jeg mangler bare det sidste. Jeg ved godt at lige så snart man ser min alder tænker man: "en teenager der gerne vil ligne modellerne i modebladene. En teenager der ikke ved noget om sunhed og fedtfattig kost, og en teenager, der er inde i en periode, hvor hun gerne vil tabe sig lidt. Det går snart over" Den pige er jeg ikke. Jeg vil bare gerne have af vide, om jeg skal gå til min læge, en diætist eller personlig træner, for at få hjælp til at nå mit mål. Mit mål er er blive så markeret på maven som muligt, og have et lille mellemrum mellem mine ben.
  • Indstillinger
    Nu skriver du, at du godt ved, hvad "man" tænker, når "man" ser din alder.

    Nu ved jeg ikke, hvem "man" er i den forbindelse, men noget tyder på, at du alligevel ligger under for noget med de modeller, for hvis man gerne vil være kvinde, så bør det være en kvindekrop, man stiler efter, men ok - det har du heller ikke skrevet.

    Disse modeller har netop IKKE en kvindekrop - det er IKKE meningen at en kvindes lår ikke må røre hinanden, når man har samlede ben - tvært i mod - en kvindes ben SKAL røre hinanden. Kvinder har - i modsætning til mænd - noget mere "facon".

    Ligeledes vil jeg også påstå at, hvis man kan få fat i 2 cm fedt på sin mave, så er man både flot og slank. Jeg gætter på, at du har svært ved at få resten væk, fordi din krop virkelig prøver at fortælle dig, at den ikke ønsker, der skal mere af.

    Men - det er ikke det, du vil. Jeg tror ikke, du kan få nogen læge til at hjælpe dig, så jeg foreslår styrketræningen. Måske du skulle begynde på bodybuilding.

    Og - går du rigtigt op i det, så får du virkelig udviklet alle dine muskler til at blive stenhårde, og der vil ikke være en millimeter fedt, du kan få fat på.

    Det er efter min mening et ganske rædselsfuldt syn, når man ser en sådan kvinde, der intet har med en naturlig, flot kvindekrop at gøre, men bevares - der er nogle, der synes, det er pænt.

    Og nej - selv om det lyder sådan, så skælder jeg ikke ud eller vrisser - vi har hver vores ønsker til vores udseende, og hvis det er det, du vil - så skal du da gøre det, men gør det med professionel vejledning.

    Problemet med de der tynde lår, som desværre er målet for mange unge piger, er beklageligvis netop de modeller og modeskaberne. De fleste modeskabere er mænd, der ikke ved, hvordan en kvinde ser ud - og derfor laver de primært tøj til kvinder, der netop ER uden formede lår og hofter - men kvinder HAR altså både formede lår og hofter - og hvad er der galt i at stile mod at ligne en kvinde, når man nu er det?
  • Indstillinger
    Jeg ved udmærket godt, at det ikke er den normale kvindekrop, at man er så tynd, som jeg gerne vil være. Men jeg har taget et valg, og jeg har indset, at jeg har brug for hjælp, før det løber af sporet. Derfor var mit eneste spørgsmål egentlig bare, om hvilken professionel jeg skal gå til. Jeg styrketræner og dyrker konditions træning og spiser fedtfattigt og lidt mad hver eneste dag, og jeg bliver nødt til at have en professionel til at fortælle mig, om jeg skal fortsætte mig arbejde, eller jeg aldrig vil nå det mål, jeg har sat mig. Jeg skal vide om jeg skal satse alt, og få den krop jeg vil have, eller om det er spild af tid.

    Jeg ser kroppen ligesom for eksempel tatoveringer. Nogle kan slet ikke lide dem, nogle kan lide at man har få dem, og nogle elsker at have dem over hele kroppen.
    mange vil mene, at det er ekstremt at have tatoveringer over hele kroppen, og mange vil mene at jeg har en ekstrem holdning til hvordan jeg vil have min krop til at se ud. Jeg har valgt at ignorere disse mennesker, og jeg har valgt at ville opgive ekstremt meget for at nå mit mål. Derfor behøver jeg en professionel, som kan hjælpe mig, men aner ikke hvilken slags jeg skal tage fat i. Ud fra dit svar, mener du altså, at jeg skal gå til en personlig træner?
  • Indstillinger
    Ja, det mener jeg - men det kan også være du skal over din læge, så du kan sikre, at du ikke skader din krop ved at have sådanne ønsker, der måske ikke er foreneligt med en sund krop.

    Du er ret ung og kan derfor ikke vide, om de ønsker du har i dag - også er dem, du har som voksen - og så er det frygteligt, hvis du har fået tilført varige skader, der kan ødelægge resten af dit liv i din iver for at få en krop, der med stor sandsynlighed ikke er sund for dig.


    Og ja - jeg mener faktisk du kan risikere varige skader, hvis ikke du også har en professionel med dig.

    Så - få lægen ind over - ellers træning med professionel vejledning.
  • Indstillinger
    Tak for dit svar. Grunden til jeg også har spurgt om professionel hjælp er akkurat at jeg ved, at jeg er skrubskør. Jeg ved, at jeg om 20 år vil tænke tilbage og sige: "hvorfor var jeg bare ikke tilfreds" Men jeg kan ikke bruge det til noget nu. Jeg kan mærke hvordan det er ved at løbe af sporet, og har heldigvis indset, at jeg behøver hjælp, før det skader mig selv. Tak for hjælpen.
Log in eller Registrér for at kommentere.