Hjem Stofskifte Forstyrrelser i stofskiftet

Hvor hurtigt har eltroxin virket hos jer?

Redigeret 12 april, 2013, 23:49 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej mit stofskifte er gået totalt grasat efter en radioaktiv jodbehandling.... Først blev det alvorligt forhøjet ogbjeg blev sat behandling med betablokkere og stofsskiftsænkende medicin, så var tallene fine efter 14 dage...... Men....nu er det gået helt amok og jeg har været hundesyg i 14 dage....

Har nu alt for lavt stofskifte som er kommet iløbet af 14 dage.....
Har nu været på Eltroxin 25 mg om dagen i en uge men synes jeg blir mere og mere elendig....... Endokrinologen siger bare " ja man blir lidt træt...... Vi tar nye prøver om en måned....... "

Hmm.... jo tak....var det så bare " lidt træthed, men hele kroppen siger jo nærmest fra så man føler man er langsom døende

Synes ikke rigtig de læger tager stofskifteproblemer seriøst )-:
For hold da op det er hård for kroppen når det sving sådan...

Hvor længe har Eltroxin været om at virke på jer ?

Mvh L

Kommentarer

  • Kan tilføje at mine blodprøver viser følgene

    T3: 0,8.                     (normalværdi (1,45-2,50).    Er faldet fra 1,07

    T4: 18.                       ( normalværdi ( 60-135)    Er faldet fra 80

    TSH : 45,9.                ( Normalværdier 0,3-4,0)  er steget  enormt..fra 0,18

    T3 uptake : 0,77.       (normalværdi (0,93-1,29 ).            Er faldet fra 1, 06
  • Hej L
    Jeg har haft samme forløb som dig efter radio jod behandling. først fik jeg tårnhøjt stofskifte. Jeg fik lov til at se om det ikke rettede sig uden at blive sat i behandling.

    Det gjorde det, det falder og falder. Startede med eltroxin 25 enheder pr dag. 14 dage efter hvor det stadig var faldet, blev jeg sat op til 50 enheder pr dag. Nu har det rettet sig lidt, men er stadigvæk alt for lavt.

    Min egen læge vil forsge at få fat i endo lægen mandag og høre, om jeg skal sættes yderligere op i dosis, hvilket hun mener. Men som svar på dit spørgsmål, så har eltroxinen virket næsten øjeblikkeligt, ihvertfald med 14 dages interval, så jeg er på rette spor, men ved ikke om dosis er høj nok.

    Jeg er træt, træt, træt, og kan slet ikke overskue at vi skal have konfirmation her om en lille måneds tid. Har taget 8 kilo på i løbet af en måneds tid. Har hovedpine og kvalme og er bare sløv! Skide irriterende!

    Mine tal er som følger:

    Thyrrotropin
    7/1: 0,20
    28/1: 0,07
    25/2: 78,7
    20/3: 141
    5/4: 94,4

    T4:
    7/4: 135
    28/1: 120
    25/2: 43

    T3:
    7/4: 2,1
    28/1: 1,8
    25/2: 0,9

    Pøj pøj til dig - mvh Mette
  • Hej Mette

    Mange tak for dit svar <3
    Jeg er sørme ked af , at høre at du har de samme problemer som mig...)-; for puha altså er en sej omgang

    Jeg kan se at du også har markant forhøjet TSH (thyrotropin) nu.... Mærkeligt at det tal er steget ved dig, selvom du nu får 50 mg Eltroxin... Ser ud til at dine t3 og t4 er på rette vej....

    Må jeg spørge om du også har en underlig trykken i hovedet?
    Det har jeg haft i over en uge nu og tænker det hænger sammen med enten stofskiftet eller Eltroxinen

    Mine øjne er også blevet tørre og min tunge føles underlig sovende...
    Og jeg har lige været indlagt pga mavesmerter og bødning fra tarmen, som mavelægen mistænker kan skykdes stofskiftet.... Endokrinologen slog nærmest symtomerne hen som småting da jeg talte i tlf med ham...

    Man blir altså skør af alle de mærkelige symptomer og jeg forstår virkelig hvor træt du også må være...
    .

    Jeg skal ha taget nye blodprøver imorgen er er godt nok spænd på hvad de viser for jeg synes det blir værre og værre.....

    Mvh maria
  • Ps Mette jeg kan virkelig godt forstå hvis du har svært ved at overskue en konfirmation om en måned......
    Man kan jo dårligt hutle sig igennem en alm dag...
    Glemte at skrive at jeg ikke har taget på ( endnu) men er nok fordi strumaen fortsat trykker på luft og spiserør så jeg har svært ved at synke og derfor ikke spiser ret meget
  • Jeg skal have taget nye blodprøver på mandag. Er også spændt. Jeg kan slet ikke få fat i "min" endo læge....men min egen læge har været i kontakt med hende, og de ville sætte mig op i dosis.

    Jeg synes dog jeg fornemmer en svag fremgang, så jeg har selv besluttet at forblive på de 50 enheder dgl og så se hvad mandagens prøver viser.....min læge synes heldigvis at det er vigtigt at jeg lytter til min krop, så hun samtykkede, mod at jeg lovede at få taget den blodprøve ;)

    Jeg har bla tabt to af de 8 kilo igen, og min puls er også blevet hurtigere igen. Det må da også være en kæmpe belastning for kroppen. Jeg kan absolut bedst lide den lave puls.det føles meget behageligt.

    Det med trykken i hovedet: Jeg har ihvertfald lidt forfærdeligt af hovedpine og næseblod. Jeg kan ikke engang pudse næse uden at få næseblod....Det plejer jeg ikke, jeg har ikke tørre øjne men til gengæld meget tør hud?? Men det KAN jo skyldes vejret.

    Og ja, det er godt nok ikke let at vide hvad der skyldes eltroxinen eller stofskiftet! Min radio jod har iøvrigt haft en god indvirkning på strumaen. Jeg kan tydeligt både se og mærke at den ikke længere trykker på luft og spiserør, det kan du godt glæde dig til. Selv det at tale bliver lettere, og det føles ikke længere som om maden skal forbi en klump, når man synker det.

    Mange hilsner fra Mette
  • Hvor skønt at høre at du kan mærke strumaen er " krympet" (-:
    Hvornår fik du den radioaktive jodbehandling ?

    Jeg fik min i november og synes nærmest trykket i hals er blevet værre, så venter med længsel på at den kirtel krymper, men den er åbenbart lidt stædig (-;

    Spændene om dine blodprøvetal har ændret sig når du nu føler en lille bedring

    Jeg har lige idag fået svar på mine, blev ringet op af en proffesor fra afd... Meget flink mand med styr på tingene (-: rart....

    Min tsh er kun faldet fra 45 til 40 så det er ikke ok sagde han og jeg skal nu tage 50 mg Eltroxin den ene dag og 100 mg den næste og fortsætte sådan i 3 uger.
    Derefter nye blodprøver.... Det lød lidt til at det mest er TSH tallet de er interesseret i
    Fik en masse gode forklaringer (-: bla at :
    "Huden der er tør er helt klart pga stofskiftet, det samme med træthed, problemmer med tungen og kramper eller sovene fornemmelser hist og pist i kroppen..
    Svingningerne der kommer så hurtigt , fra først til lavt stofskifte belaster kroppen enormt
    Eltroxin virkningen tar ca 3 måner før man ser fuld effekt i blodprøverne af den dosis man får.
    Hvis man øger dosis for hurtigt " kan" det belaste især hjertet og bla gi anfstanfald"
    Pudsigt nok er de to læger på afd ikke enige om hvor hurtigt kirtlen burde krympe...
    Proffesoren sagde idag at "der kan gå op til et år før man kan mærke effekten, og den anden læge sagde for 14 dage siden at det ikke kunne passe at kirtlen stadig trykkede når stofskiftet var faldet...... "
    Jeg glemte at spørge med hovedpinen (-;


    Jeg vil som dig også hellere have lidt for lav en for høj puls, glemmer ALDRIG den periode med tårnhøj puls da stofskiftet var for højt, inden det pludselig faldt..
    Jeg blev ihvertfald nærmest forpustet af at gå ud til toilettet...ret komisk.

    Min puls er lidt for lav nu men ligger da på omkring 55-60 i hvile.... Så det er til at leve med....
    Synes dog at det virker tilm at den stiger ret hurtigt hvis jeg laver noget fysisk, blir stakåndet men slet ikke iforhold til for 2 måneder siden da stofskiftet var højt..

    Det er da for dårligt at du ikke kan få fat i din endokrinolog )-: der er mine rigtig gode til at ringe tilbage,når der er kommet svar på blodprøver, som de bestiller til ca hver 3 uge.....
    Jeg har været godt tilfreds med afd jeg er blevet tilknyttet nu (-:

    Håber da du får fat i dem så du får den rigtige behandling...

    Krydser fingre for at dine prøver er bedre på mandag
    Skriv gerne hvis du har tid og lyst (-:
    Er da meget rart at vi kan " følges" lidt, når vores situation er den samme efter jodbehandlingen (-:
  • Lagde lige mærke til da jeg sammenlignede vores blodprøver at du ikke har fået målt t 3 og t4 tal siden februar...... Mærkeligt at de ikke har målt dem, de er jo også vigtige..... Selvom tsh er den der driller mest, på min blodprøveseddel står der faktisk at hvis TSH er for høj skal de automatisk måle de andre.....
    Måske er det kun ude på sygehus ambulatoriet de er opmærksomme på det og ikke ved egen læge ( hvis det altså er din egen læge der tar blodprøven)

    Jeg kan sige at min t4 nu er normal idag ..... Det er TSH (på de 40 ) og T3 ( på 1,1) der driller

    Kh M
Log in eller Registrér for at kommentere.