Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Herpes genitalia ! smittet?

Hej,

Jeg har haft ubeskyttet sex med en pige som nu fortaeller mig at hun baerer virussen, herpes genitalia, men ikke har, eller har haft, et udbrud i lang tid (mere end 6 maaneder). Nu ligger min tvivl paa om hvorvidt jeg er blevet smittet - det skal siges at jeg ingen symptomer har, men alligevel vil jeg hjertens gerne vide om hvorvidt jeg har faaet virussen overfoert eller ej, da jeg har en partner, som jeg helst ikke vil smitte. Det skal lige naevnes at jeg lever i et aabent forhold, hvis nogle skulle have moralske indvendinger angaaende mine aktiviteter.

Kan jeg blive testet for herpes genitalia, UDEN at have symptomer?

Og, hvis jeg er smittet, betyder det at jeg aldrig mere bØr dyrke ubeskyttet sex med folk som ikke ogsaa baerer virussen i forvejen, selvom den ikke er i udbrud?

-johan

Kommentarer

  • Indstillinger
    hvorfor bruger du ikke beskyttelse ---så længe du dyrker sex til højre og venstre ---
  • Indstillinger
    Nu har denne pige valgt at fortælle dig, at hun har herpes EFTER I har haft ubeskyttet sex, og det kan jo undre, at hun ikke gjorde det før. Du kan faktisk ikke vide, om hun har sagt det til dig, fordi hun alligevel havde - bare lidt - udbrud, vel?

    Men hvis du - og vel sagtens også din kæreste - lever i et åbent forhold, hvor I dyrker ubeskyttet sex med diverse partnere, så er det jo mere held, end noget som helst andet, hvis ikke I er smittet med et eller andet - så hvis I virkelig gerne vil gøre det, så bør I for jeres egen skyld sørge for at blive undersøgt ordentligt - og sørge for at blive det jævnligt.

    Mht. herpes så er det vist 50/50 om du kan være smittet, så jeg foreslår, at du (og I) sørger for at blive tjekket ved lægen.
  • Indstillinger
    Tak for svaret, lotte.

    Pigen som baerer virussen forsikrer mig - i skrivende stund - at hun ikke har udbrud, og ikke har haft det i over et halvt aar nu. Hun er min meget gode veninde, saa jeg stoler paa hende. Og ja, jeg ville gerne have vaeret informeret inden samlejet fandt sted, men vi var fulde, og det "skete bare". Nu maa jeg tage den herfra, og gaa til laegen og blive testet. Mit oprindelige spoergsmaal gik egentlig ud paa om hvorvidt man kan blive testet uden symptomer, men det maa jeg vel bare forhoere mig om hos min laege.

    Jeg vil i oevrigt gerne pointere at bare fordi jeg lever i et aabent forhold betyder det ikke at min kaereste og jeg har sex med en ny person hver nat. Det handler mere om at undgaa den giftige besidderiske ejerskabsfornemmelse, som hurtigt sniger sig ind i et parforhold.
  • Indstillinger
    Nå - nu sidder jeg her lige. :-)

    Nej, det indtryk fik jeg heller ikke. Men - det er altså også nok med en, man ikke ved, hvor har været før.

    Så - når I gør den slags ubeskyttet, så spiller I altså russisk roulette med jeres helbred, som kan have voldsomme konsekvenser for resten af jeres liv, også efter den dag, hvor man lever i et forhold, hvor det overhovedet ikke føles som noget offer at være sin partner 100% seksuelt tro.

    Og det er jo et valg man helt og frit - og forhåbentligt fuldstændigt bevidst - foretager.

    Uden at vide det med sikkerhed, så tror jeg faktisk godt, man via en blodprøve kan teste, om man har denne virus.
Log in eller Registrér for at kommentere.