Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kan ikke synke fast føde

Hej

Jeg er en 28-årig mand, der befinder sig i en meget underlig tilstand lige nu, hvor jeg ikke kan få min synkerefleks til at fungere ordentligt. Hvis jeg prøver at synke noget fast føde, så føler jeg, at maden er på vej ned i det forkerte rør og panikker, hvilket medfører hosten og gylpen. Jeg har det sidste stykke tid også døjet med at mine muskler i halsen har været meget spændte, og jeg har haft fornemmelsen af en klump i halsen. Selv havregryn med mælk er jeg nødt til at tygge helt flydende og skylle ned med vand. Hvis jeg prøver uden vand, lukker min hals sig sammen.

Jeg har problemer med min mavesyre, og tager også medicin for at reducere mængden af det. Jeg ved, at for meget mavesyre godt kan være årsag til at man får en fornemmelse af en klump i halsen, men jeg plejer at være i stand til at synke mad uanset hvad.

Jeg er ikke bange for mad. Jeg elsker at spise, og jeg er den type, der fungerer rigtig dårligt, når jeg ikke får noget at spise i et stykke tid, så jeg forstår ikke, hvad det kommer af.

Jeg har døjet en del med stress og angst, og jeg frygter at det er blevet en betinget refleks hos mig, at jeg ikke længere synker maden ordentligt, men man skal også passe på med altid at give psyken skylden for alle ens fysiske symptomer. Jeg har ikke kontaktet en læge endnu, fordi det er påskeferie, men gør det, så snart jeg kan på tirsdag. Jeg skriver mere her for at høre, om der er andre, der har været igennem det samme, og som har nogle gode råd? For lige nu føler jeg mig ret alene og frustreret over det. I dag har jeg levet af suppe og is, som jeg godt kan få ned. Men selv suppen bliver besværlig at få ned efter ca. halvdelen er spist.

Jeg håber, I kan hjælpe og på forhånd mange tak!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa.

    Jeg har nøjagtig samme problem.
    Jeg en mand på 32 år og har gennem et par år døjet med mange mærkelige problemer relateret til psyke og svælg. Kan læse mig frem til at det har med angst at gøre evt.
    Angst er noget der følger depression. Jeg er ikke selv blevet konstateret depressiv, men har tendenser der kunne tyde på det.
    Mine problemer udløses altid en hård tur i byen med alkohol.
    Jeg har et virkeligt dårligt humør dagen efter og lukker mig selv inde. Når aftenen og natten indfinder sig og jeg skal have min tiltrængte søvn, så spiller psyken mig et puds og jeg kan ikke synke mit spyt og det holder mig simpelthen vågen. Jeg ligger mig ind på sofaen og tænder tv'et. Så afventer jeg at jeg er SÅ kvæstet at jeg ikke længere kan stå imod søvnen.
    Når det er aller værst, så kan jeg ikke synke min mad og panikker ligesom du.
    Det skete her til aften, da jeg skulle have en skøn pizza, som jeg havde fået bragt ud og glædet mig til. Måtte give op efter første slice i frygt for at blive kvalt i maden.
    Det er et stort problem for mig, men det kan dæmmes op for, i mit tilfælde, ved simpelthen at lade alkohol være.
    Jeg har også som du en "klump" i halsen.
    Håber at du svarer på denne, selvom indlægget er "gammelt". Det er rart at man ikke er helt alene med sine problemer.

    Mvh. mig
  • Indstillinger
    Hej

    Tak fordi du tog dig tid til at svare på mit indlæg. Det er selvfølgelig superærgeligt, at du har de samme problemer, men er også rart at vide, at man ikke er helt alene.
    Jeg kan i høj grad nikke genkendende til det med at alkohol forværrer problemet. Rygning - festrygning i mit tilfælde - også. Og så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, så spiller netop de to ting en stor rolle, hvis halsen snørrer sig sammen. Også det med ikke at kunne synke spyttet har jeg døjet med, men det er selvfølgelig fordi, man ikke bare bør ligge og synke hele tiden uden nogen grund, men man kommer til det, fordi man føler, man har noget i halsen, der skal ned, og så bliver det en selvforstærkende effekt.

    Jeg fik snakket med min læge om det, og han sagde, at det typisk ses i forbindelse med stress, hvor man er anspændt i halsmuskulaturen. Så man skal finde den dybereliggende årsag og komme den til livs, hvad end det så er arbejdsrelateret stress, angst eller måske depression. Det er selvfølgelig nemmere sagt end gjort, og er noget, der kan tage lang tid at få styr på, så jeg har fundet mig nogle teknikker, der har hjulpet lidt på problemet.

    1. strækøvelser, afspænding og motion

    Politiken har haft en serie af små øvelser, der hedder "frokostfitness". Især de øvelser, der strækker bryst og hals ud, har jeg fundet brugbare

    http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotio ... evelserne/

    Jeg har også fundet denne side med links til afspændingsøvelser. Man skal ligge ned og slappe af, mens man lytter til nogle instruktioner. Det kan godt være lidt underligt, og hvis man som mig har svært ved at slappe af, kan instruktionerne godt være svære at følge i starten, men når man lige lærer det, har man det faktisk rart bagefter

    http://terapi-aarhus.dk/afspaendinggratisdownload

    En god løbetur hjælper virkelig også til at få kroppen til at slappe mere af.

    2. Nyn og træk vejret gennem næsen

    Jeg har fundet masser af mennesker med tilsvarende problemer på amerikanske internetfora, og der fandt jeg et godt råd, der lyder, at hvis man mærker den der gag-refleks komme op i en, når man skal til at synke sin mad, så er det en god idé at nynne lidt med lukket mund. Det skulle modvirke gag-refleksen. Man lyder lidt fjollet, når man spiser, men det er det værd, og min egen erfaring er, at det hjælper. Man skal også sørge for at tage nogle dybe vejrtrækninger gennem næsen, hvis man føler panikken komme op i en, når man spiser, det skulle også virke afslappende.

    3. Giv dig selv lov til at have problemet.

    Man kan blive virkelig sur på sig selv over, at man ikke bare kan fungere normalt og spise ligesom alle andre normale mennesker gør. Jeg har dog opdaget, at hvis jeg accepterer tilstanden, så har jeg det bedre med den. Hvis jeg accepterer at nogle dage, er det okay, at jeg kun kan få suppe og yoghurt ned, eller at jeg nogle dage er nødt til at tygge maden meget grundigt og skylle efter med vand, så er det helt okay. Jeg skal give mig selv lov til at have de fejl, jeg nu engang har. Jeg har fundet, at jeg bliver mere afslappet omkring problemet, og at jeg til gengæld så får flere gode dage mht. til spisningen, fordi jeg ikke kører mig selv op over det.

    Til allersidst vil jeg understrege, at man bør tage et smut til lægen, hvis man har et lignende problem. Min egen læge konkluderede hurtigt, at det lød som stress, men jeg har siden i forbindelse med en anden undersøgelse fået konstateret en aneurisme (udposning på pulsåre) tæt på min hals. Jeg skal snart i behandling for den, og har ikke fået så mange oplysninger om det endnu, men jeg kan læse mig til, at der er nogle mennesker, der oplever synkeproblemer, når de har sådan en tæt på halsen. Det er dog meget sjældent, at sådan noget opstår, især omkring halsen, så det er nok ikke noget, du, eller andre der læser dette her, skal være nervøse for. Men det kan betale sig at blive tjekket igennem fysisk og ikke bare tænke at stress og angst er årsagen til alt.

    Det blev en ordentlig smøre, men jeg har sgu også arbejdet på sagen siden jeg skrev mit indlæg, så jeg håber, der er noget i det her, som andre kan bruge, hehe : )

    Mvh.
  • Indstillinger
    Hej Jones

    Du skriver lægen mente det var stress, men ved en anden undersøgelse blev der konstateret en alvorlig lidelse.
    Blev du henvist til en ekstra undersøgelse af din læge. Og hvor blev du undersøgt. Eller fandt du selv ud af, hvad du skulle gøre.
    Det er jo et problem at få lægen til at tage noget alvorligt.

    Jeg selv fandt efter mange års lidelse, med mine ører, en hals/ørelæge, der vidste, hvad der var galt. Det var rart endelig at blive taget alvorligt og få hjælp.
  • Indstillinger
    Hej

    Min læge mente, at grunden til mit synkebesvær var stress. Jeg har tidligere været inde hos ham med søvnproblemer og har været virkelig stresset på studiet især i efterårssemesteret, så det er ikke så mærkeligt, at det var det, han mente, der var galt. Det skal dog siges, at jeg havde været inde hos ham to gange i løbet af det sidste år med en "underlig bule" ved min hals, som jeg mente voksede. Begge gange afviste han det som: "Det er bare din pulsåre, der løber der, du kan mærke". Ja, tak. Det havde han ret i, men jeg havde ret i, at den udvidede sig >_<

    Aneurismet blev opdaget ved en rutineundersøgelse et stykke tid senere. Det er en arvelig tilstand i min familie. Min far og onkel har det, og vi børn skulle så også tjekkes for det. Det var kun min maveregion, der skulle scannes (med en ultralydsscanner), fordi det er der, de andre i min familie har haft deres. Jeg bad så røntgenlægen om han ikke ville scanne mig der ved halsen, hvor jeg havde mærket noget, og så var der sgu en udposning.

    Jeg kan selvfølgelig ikke sige, om det er aneurismet eller om det er stressen, der har givet mig synkebesvær, men jeg har læst at den slags kan gå ind og trykke nok ved halsen til at skabe det symptom. Det er mest for at sige til folk, at man ikke altid skal stille sig tilfreds med de forklaringer, der går på angst og stress som årsager. Sommetider kan det være en god idé at få et fysisk tjek : )

    Det er godt at høre, at din tilstand blev opdaget. Nu ved jeg ikke, hvad det er, men det er altid trist at gå rundt med noget, man ikke ved hvad er, og som ens læge ikke tager alvorligt.
  • Indstillinger
    Tusind tak, fordi du stillede min nysgerrighed. Det er rart at blive klogere.
Log in eller Registrér for at kommentere.