Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kroppen vækker mig med rysteture, hjertebanken og svedudbrud

Hej,

Jeg har gennem længere tid haft mange ubehagelige opvågninger op til flere gange hver enkelt nat.

Jeg går i seng, er træt og falder egentligt også hurtigt i søvn.

Jeg bliver så efter f.eks. 1-2 timer vækket ved at jeg hiver meget kraftigt efter vejret, kroppen ryster voldsomt, jeg får meget kraftig hjertebanken og kroppen falder i sved. Jeg har det meget ubehageligt i hele kroppen og synes det er svært at få vejrtræning og hjerteslag til at passe sammen lige bagefter. Dette kan ske flere gange om natten.

Desværre bliver jeg efterhånden meget bange, hver gang kroppen vækker mig på denne måde, og det tager længere og længere tid for mig at falde til ro og falde i søvn igen.

Er der nogen, der ved, hvad det er der sker?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Lige en tilføjelse.
    Det sker også selv om jeg f.eks. ligger midt i en rar drøm.
  • Indstillinger
    Hej Hestepige

    Nu skriver du slet ikke noget om, hvor gammel du er. Når dit brugernavn er Hestepige, gætter jeg på, at du er en ung pige. Mit forslag til, hvad der kan være galt, er nok ikke så sandsynligt, hvis du er meget ung. Men jeg skriver det alligevel.

    Min nattesøvn var for ca. 1 år siden, som du beskriver. Hver gang jeg havde sovet 90 minutter, vågnede jeg op i forpustet og alarmeret tilstand. Det siger sig selv, at det var svært at falde i søvn igen, for først skulle jeg jo falde til ro. Så det kan fint passe, at jeg næste gang vågnede to timer efter den første opvågning. Og efterhånden som natten skred frem, steg stress-niveauet mere og mere, indtil jeg måtte give fortabt og stå op ved 4-5-tiden om morgenen.

    Det viste sig, at jeg har søvnapnø, dvs. at vejrtrækningen indimellem udebliver under søvnen. Når det sker, vågner man, sådan at man selv kan sørge for, at vejrtrækningen kommer i gang igen. Men det giver jo en frygtelig afbrudt og forstyrret søvn.

    Den mest almindelige form for søvnapnø hedder obstruktiv søvnapnø. Men det er ikke den form, jeg har. Jeg har en sjælden form, der hedder central søvnapnø.

    Sådan som du beskriver din søvn, minder den altså mest om den sjældne form, altså central søvnapnø.

    Jeg prøver lige at finde noget information, du kan læse:

    http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/ ... oevnapnoe/

    Nu ved jeg jo slet ikke, om det faktisk er det, du fejler. En god måde at få diagnosen be- eller afkræftet på er at sove en nat med et såkaldt pulsoximeter. Det er et lille apparat, der spændes om håndleddet med velcrolukning, og så er der en klemme, der sættes på en finger. Apparatet måler iltmætningen i blodet og pulsen under søvnen. Måske har din praktiserende læge et sådant apparat, som du kan låne.

    Men det var altså mit forslag.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Du kan også overveje om du har noget med dit blodsukker. Hvis ens blodsukker bliver meget lav om natten, kan man opleve nogle af de symptomer du beskriver.
Log in eller Registrér for at kommentere.