Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Morfinist

Redigeret 22 marts, 2013, 05:48 i Rusmidler
Morfinist - var hvad jeg fik konstateret af et af verdens førende inden for ryg problemer.
Jeg kendte ikke udtrykket men var da klar over at det havde med en art misbrug af morfin at gøre.
Det viser sig at han mener at mine voldsomme rygsmerter er relateret til denne lidelse. MR scanning viser en dårlig ryg, som er opereret i flere gang, men ingen tegn på niget der skulle forvolde nuværende smerter.
Efter at have hørt min lidelseshistorie konstaterede han klart at det var morfinist der var problemet.
Well - vi tror ham. Han er second opinion, og med hans ry (professor) så har han noget at have det i.

Så er det mit spørgsmål kommer.
Nok er jeg opereret 2 gange i ryggen - og har derfor trappet ud af morfin i de forbindelser. Men jeg har ikke prøvet det ellers.
Jeg skiftede for 2 måneder siden til Contalgin (og besvimede og faldt og ligger nu ned ca 24 timer i døgnet) og får p.t. 3x40mg dagligt samt enkelte andre smertestillende produkter.
Jeg skal ud af Contalgin - ca. 5 mg hver eller hver anden uge. (Og de andre produkter senere).

HVAD kan jeg forvente mht abstinenser og smerter?

Hvis du har prøvet det samme så skriv endeligt.

På forhånd tak.

mvh Stengaard

Kommentarer

  • Indstillinger
    Der er noget jeg ikke helt forstår. Du skriver at du har fået besked fra en rygprofrssor at der ikke er noget i vejen med din ryg -alligevel er du blevet opereret 2 gange???

    Det er vel ikke sket uden grund, selv ikke hvis det er blevet gjort på et privathospital?

    Nu har du så fået diagnosen morfinist -altså morfinafhængig. Men samtidig siger du at du mellem operationerne ikke har taget morfin.

    Men nu er du så skiftet fra morfin til contalgin -contalgin er også et morfinpræparat, bare et syntetisk et af slagsen.

    Derudover er det velkendt, at der ikke er nogen sammenhæng mellem hvordan rygge ser ud på en skanning og hvor ondt de gør, lige med undtagelse af diskusprolapser, tumorer og brud på rygsøjlen (uden nerven er rykket over). Desuden er det heller ikke unormalt at få smerter efter operationer pga arvæv der sidder og trykker på strukterer som derved giver nerverne mindre plads eller simpelthen fordi der har været en inde og rode hvlket har irriteret nerverne så de gør ondt.

    Du skriver at du ligger i sengen det meste af døgnet og pt ikke kan andet. Det er jo ikke et liv og da heller ikke noget der giver udsigt til at din ryg bliver bedre. Og mest af alt gør det ikke udtrapningen af medicin lettere hvis du har så mange smerter at du intet kan.

    Ud fra det du fortæller, så vil jeg da foreslå at du hurtigst muligt bliver henvist til en smerteklinik netop mhp. nedtrapning og/eller optimering af din smertebehandling. Jeg ved godt at der er ventetid, men jo hurtigere du bliver henvist jo hurtigere kan du komme til.

    Desuden bør du da henvises til noget fysioterapi så du kan få trænet din ryg korrekt op igen. Det bedste vil være at komme på et decideret træningsophold, der er et der skulle ligge i skønne omgivelser i Monte Bello med meget dygtige læger, sygeplejersker, fysioterapeuter og ergoterapeuter tilknyttet.

    Hvem står for din smertebehandling nu? Din egen praktiserende læge eller ham professoren? For det lyder ærlig talt ikke som om der er det mindste styr på din medicin, for er der overhovedet lagt en plan for hvad du skal skifte til af medicin når du er trappet ud af contalginen. For et eller andet skal du vel have når du har ondt. Selvom smerterne ikke kan "ses" på skanningen, så er de jo særdeles virkelige for dig, og du skal vel også have en dagligdag uden for din seng. Du bør forlange at komme til en reumatolog eller neurolog som kan hjælpe dig med udtrapningen fra contalgin og holde dig nogenlunde smertedækket på anden vis, indtil du kan komme på smerteklinik eller på genoptræningsophold.

    Kirurger er nemlig slet ikke uddannet til langtidssmertebehandling, og praktiserende læger ved også kun meget lidt om emnet.

    Hvad du kan forvente af abstinenser og smerter er helt individuelt. Nogle får det skidt andre mærker intet. Men hvis du trapper så langsomt ned burde det ikke være det store problem.

    Du skal jo have dækket smerterne på en eller anden måde, via andre smertestillende midler eller træning. Der findes nogle lægemidler der egner sig ekstra godt til nervesmerter, hvis det er dét du har. Det er egentlig medicin der bruges mod epilepsi og depression, men i en lavere dosis. Så du skal ikke være bange for at de tror du er skør, hvis du bliver tilbudt den type medicin. Der findes flere forskellige der virker lidt forskelligt og nogle må prøve sig frem for at finde noget der virker, men det lykkes for de fleste.


    Skriv meget gerne igen hvis der er noget jeg har misforstået her -og det er der nok ;-)

    Held og lykke med det hele
  • Indstillinger
    Jeg kan huske du har skrevet flere indlæg om din dårlige ryg, og de smerter du har efter operationerne.
    Jeg er selv blevet opereret to gange i ryggen, men kan nøjes med panodiler som smertestillende.
    Men - jeg kan fortælle dig om mit ophold på Montebello i Sydspanien. Jeg er kommet hjem derfra for 14 dage siden. Opholdet var genoptræning i tre uger.
    De fleste fik morfin, og dosis blev sat op i den periode de var der. Det skete for, at folk kunne udholde smerterne, som også kommer ved træning.
    Alle fik det bedre, gik bedre o.s.v. Det handler det jo også om.
    Jeg selv bliver vist ikke fri for smerter. Det vil sige, det kan lade sig gøre at være smertefri. Hvis jeg sover for mange timer, har jeg mange smerter om morgenen. Står jeg op efter ca. 6 timers søvn, har jeg ingen smerter. Til gengæld må jeg have en middagslur.
    Jeg har fortsat træning flere gange om ugen. Jeg har indset, at det er en nødvendighed, for at holde mig i gang, så jeg kan klare mig selv.
    Jeg har været meget glad for mit ophold i Sydspanien. Det er hård træning hver dag i tre uger. Kun en dag om ugen, skal man holde hvil.
    Lige nu, er jeg helt uden smerter.
    Hilsen Victoria
Log in eller Registrér for at kommentere.